92 og vinterkøring?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / 92 og vinterkøring?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / 92 og vinterkøring?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 25, 2004 at 10:46 #10776

      Hei, skriver på norsk da min “svorsk” begrenser seg til “svenska pylsor”….Er det noen som har erfaring med hvordan Saab 92 er til vinterkøring?
      (varmeapparat i kupè, defrosting av vinduer, startproblemer, 6v-anlegg m.m)

        juli 25, 2004 at 13:05 #76167

        Jag har inte hunnit prova min 92:a på vintern, men min far hade en 92b 1955, det gick mkt bra även vid riktig kyla, bara man tog in batteriet i värmen, bilens defroster och värme var bra, ialla fall om man jämförde med en vw bubbla.

          juli 25, 2004 at 22:35 #76168

          Och hur bra är en Bubbla på en skala 1-10?

            juli 25, 2004 at 23:42 #76169

            Det som är bra med en VW-bubbla på vintern är, enligt min far, framför allt det faktum att man inte behöver använda bilbältet eftersom man fryser fast i ryggstödet 🙂

              juli 26, 2004 at 09:46 #76170

              Takk. Litt bekymringsverdig det der med batteriet, men jeg har kjørt Ww-boble om vinteren og det var ikke SÅ ille…Saaben har ihvertfall små ruter å skrape isen av…

                juli 26, 2004 at 09:58 #76171

                Jag har en 92:a, men jag har inte kört den under vintern. Men om jag skall dra några erfarenheter från körning i kraftig regn tex, så hänger ventilationssystemet inte riktigt med trots något nedvevade sidorutor.

                6volt ger som du vet inte mycket marginaler. Jag har haft ett knepigt elfel (jord?) som till slut lagade sig själv. Elfelet gjorde att jag ofta fick anlita starthjälp. Förutsatt att man är någorlunda snabb för att spara på prylarna går det att startkabla direkt från ett 12volts batteri. Jag har ivf inte sett några elskador förorsakat av upplivningsoperationer med 12 v.

                  juli 26, 2004 at 11:25 #76172

                  Under en snöstorm i januari 85 tror ja de va fick ja ett samtal från den för mig då okände KG Karlevall:

                  “Ja hej, ja heter KG å har hört att Du har en 92-54. Ja skulle vilja komma över å kolla ett par saker på Din bil å jämföra me min.”

                  – De kan väl bli svårt för var har Du Din bil? Å min “Ludde” står ju i ide i ett annat garage.

                  “Ja kör min 92:a som vinterbil” blev svaret.

                  Att ja inte tappa hakan helt då berodde på att KG fortsatte: “Diagonaldäcken tycker ja e bra på halkan för det är så liten anläggningsyta”.
                  Då var hakan långt nere, ja lovar.

                  Ja, redan då borde varningsklockorna ringt om denne underlige man, men detta besök av KG på vinterkvällen slutade som säkert många vet att vi sedan 18 år är svågrar och har mycket roligt ihop.

                  Alltså: Fråga KG om ni vill veta mer om 92:an egenskaper som vinterbil.

                  Eder Yngve

                    juli 27, 2004 at 09:38 #76173

                    Hmmm….kan ikke finne ham i medlemsregisteret.
                    (Det nærmeste var en kgk….)
                    Hvordan kommer man i kontakt med ham?

                      juli 28, 2004 at 10:56 #76174

                      KG Karlevall är inte medlem längre men var i slutet av 80-talet vår redaktör för Bakrutan och sedan sekreterare efter Mats Jonsson om jag inte minns fel. Eller var det vice sekreterare?
                      Jag var ju ordförande mellan 85-93 och nu är det ju ett tag sen och minnet sviker på en gammal man.
                      Du når honom på hemtelefon 08-500 270 89 på kvällstid. Vad jag vet så har han inte semester just nu utan bör vara hemma.
                      Han vet inte om att jag utmålat honom som 92:ans vinterexpert men hänvisa gärna till mitt inlägg.
                      Lycka till och kör sen bara på osaltade vägar.

                      Hälsar Yngve

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.