93 -57 kända fel?

Forum Modellspecifika forum 92/93 93 -57 kända fel?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472129
    pederastrom
    Deltagare

    Ska åka och kolla på en 93 årsmodell 57, bilen har stått stilla i ca 30 år.
    Är inte så kunnig på gamla 2 taktare, någon som har några bra tips på vad jag bör kolla lite extra noga på, enligt bilder som jag har fått så har rostgudarna varit snäll med den så tänkte främst på motor och låda.

    Mvh
    Peder

    #472130
    ikxx
    Deltagare

    Följer! Eftersom min från -64 även den stått i ca 30 år. 😃😃

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    #472168
    saab v4-ever
    Deltagare

    Rost är största problemet och det finns många ställen, även om första intrycket kan vara att den klarat sig bra. Kolla kaross, men även luckor och dörrar grundligt.
    Är inredningen hel och fin är det en verklig bonus, tyget är mkt ömtåligt och svårt att hitta för renovering.
    Kolla att det är rätt motor, åttabultat topplock
    Rullar bilen, och bilen har blivit startad de senaste åren, är det mkt stort plus. Finns möjlighet att köra den, gör det och kör den varm och testa den, men det kan vara värt att ta bensin ur dunk eftersom tanken kan vara rostig/skräpig. Det kan vara värt att ta med extra hjul utifall det är punkis på hjulen.
    Var annars försiktig med att starta en motor som stått länge, bättre att kontrollera och rengöra den i lugn och ro. Känn efter att den går runt.
    Om bromsarna ligger på kan det vara bra att ta reda på vilka av dem som gör det, brukar gå att få loss om inte handbromsen varit åtdragen.
    Den treväxlade lådan brukar klara sig bra.
    Har du möjlighet att ansluta batteri kan det vara bra.

    Bra grejor att ta med:

    – Ficklampa
    – Domkraft, gärna på hjul
    – Hammare/slägga att slå loss bromsar med, glöm inte att ha en träklots mellan trumma och slägga/hammare
    – En vertygslåda och ståltråd mm. Hylsnyckelsats kan vara bra.
    – Några extra hjul
    – Ett extra batteri
    – En dunk bensin och olja såklart

    Lycka till!

    • Det här svaret redigerades för 1 dag sedan av .
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472219
    pederastrom
    Deltagare

    Tack för tipsen.

    Mvh
    Peder

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.