95 eller shells v-power bensin

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 95 eller shells v-power bensin

  • Författare
    Inlägg
    • juni 1, 2013 kl. 20:33 #7348

      Vilken bensin rekommenderar ni nu när det är svårt att köpa 98 oktan. går det köra på 95 oktan eller skall man köra shells v-power som är 99 oktan

        juni 1, 2013 kl. 21:27 #56242

        @tåga1975 wrote:

        Vilken bensin rekommenderar ni nu när det är svårt att köpa 98 oktan. går det köra på 95 oktan eller skall man köra shells v-power som är 99 oktan

        Efter en lång ramsa svordomar över Solex dubbelportaren fick jag den till slut att fungera ganska hyggligt. Det var två rättesnören jag höll mig till: Att förgasaren/motorn var tät samt att bränslet inte var alltför sönderkrackad och innehöll för mycket sprit. Min teori var att ånglås (pga förångningstemperaturen hos spriten) gjorde att förgasaren strulade och blev minst sagt tjurig.
        Under den långa resan lärde jag mig en del praktiskt om värdet av bensinkvalitéten. Bäst gick V4’an på Shells V-power även om den innehåller en del sprit dock mindre än de andra sorterna.
        Det går givetvis köra på 95 oktan även om motorn inte går lika bra,

          juni 1, 2013 kl. 21:32 #56243

          Jag har svårt att tro att 95 ska vara nån fara?, varken knackningskänsligheten eller etanolinblandningen.

          Märker då själv ingen skillnad varken med originalfuggen eller Webern som sitter på nu när jag kört 95. Dock har jag av nåt sorts principskäl kört en del 98 på slutet för att slippa de 5% etanolen som ger mindre energiinnehåll, dvs jag tappar ca 0,9 hk. det går ju inte för sig 🙂

            juni 2, 2013 kl. 04:58 #56245

            Med etanol så blir bränslet mindre knackningsbenäget, dvs oktantalet höjs. Var man sen hamnar på i oktantal totalt sett på bränslet är en annan femma. För egen del så har jag satt tändningen medvetet högt, så min V4 går sämre på 95 än 98.

            Bränslekok undviker man med isolerande mellanplatta i förgasaren främst. En rejäl fiberpackning gör susen och man kan också montera en aluminiumplåt emellan också som sträcker sig under trottelhuset för att skärma av en del av strålningen från blocket. Är dock osäker hur bra det hjälper, men det är ett knep man använder tex på amerikanska sidventils-V8. Fiberbrickor mellan mutter och förgasarfot kan också vara idé för att ta bort ledningsvärmen. Man kan också sätta en fiberplatta på bränslepumpens fot, men då krävs en längre tryckare inifrån blocket mot pumpmembranet, för att kompensera fiberplattans tjocklek.

            95 går lika bra som 98, även om 98 är att rekommendera. Man kan köra motorn rätt bra på E85, förutsatt större munstycken, men man får inte låta motorn stå oanvänd längre perioder, typ >1 vecka. E85 tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna och tillsammans med restprodukter kan det få dem att rosta.

              juni 2, 2013 kl. 07:41 #56250

              Har en v4 -79 med solex dubbelportsförgasar som stått i 12 år men som nu har hoppat igång och går bra på tomgång just med shells V-power bensin. Finns det fler som har samma känsla att den går bäst med v-power från shell ?

                juni 2, 2013 kl. 09:14 #56253

                @Vee-Eight wrote:

                Med etanol så blir bränslet mindre knackningsbenäget, dvs oktantalet höjs. Var man sen hamnar på i oktantal totalt sett på bränslet är en annan femma. För egen del så har jag satt tändningen medvetet högt, så min V4 går sämre på 95 än 98.

                Bränslekok undviker man med isolerande mellanplatta i förgasaren främst. En rejäl fiberpackning gör susen och man kan också montera en aluminiumplåt emellan också som sträcker sig under trottelhuset för att skärma av en del av strålningen från blocket. Är dock osäker hur bra det hjälper, men det är ett knep man använder tex på amerikanska sidventils-V8. Fiberbrickor mellan mutter och förgasarfot kan också vara idé för att ta bort ledningsvärmen. Man kan också sätta en fiberplatta på bränslepumpens fot, men då krävs en längre tryckare inifrån blocket mot pumpmembranet, för att kompensera fiberplattans tjocklek.

                95 går lika bra som 98, även om 98 är att rekommendera. Man kan köra motorn rätt bra på E85, förutsatt större munstycken, men man får inte låta motorn stå oanvänd längre perioder, typ >1 vecka. E85 tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna och tillsammans med restprodukter kan det få dem att rosta.

                Experimenterade i samma tankebanor men använde 2 mm nitrilgummi istället för fiberpackning som material. Fungerar men kanske inte helt optimalt. Skall prova klippa till en värmeavskärmande aluminiumplåt.
                Shells V-power verkar den gå bäst på.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.