96- brott på balansaxeln?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 96- brott på balansaxeln?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-04-18 13:43.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4841

    imported_bjorn
    Deltagare

    Min Saab 96 från 77 ville inte vara snäll längre utan bröt av balansaxeln.
    Eller det verkar i alla fall som att så är fallet, fläkten och övriga på remmen sittande komponenter roterar inte.

    Min fråga, eller frågor om du så vill är:
    Var får jag tag på en ny balansaxel?
    Hur komplicerat är det att byta balansaxel?

    Tacksam för svar
    /Björn

    #31487

    hotrodder
    Deltagare

    @björn wrote:

    Min Saab 96 från 77 ville inte vara snäll längre utan bröt av balansaxeln.
    Eller det verkar i alla fall som att så är fallet, fläkten och övriga på remmen sittande komponenter roterar inte.

    Min fråga, eller frågor om du så vill är:
    Var får jag tag på en ny balansaxel?
    Hur komplicerat är det att byta balansaxel?

    Tacksam för svar
    /Björn

    Mjae… tror snarare att kam/Balansaxeldrivningen har pajjat pga. kassa balansaxellager. Hur som helst, för att byta balansaxeln måste maskin ur (man tar axeln bakåt) och dreven når du efter att bröstkåpan plockas bort (den måste loss hur som helst)

    #31594

    rallysaaben
    Deltagare

    Det är lite jobb att byta axel+drev, att fläkten etc står still beror på att balansaxeldrevet är skrot och ligger i delar i botten på tråget, så en ny/bra begagnad drevsats bör införskaffas.

    När man väl fått ur motorn och tagit i sär den så knackar man med en plastklubba i framänden på balansaxeln så att den åker ut bakåt, man knackar alltså ut den runda kåpan (på baksidan av axeln/motorn) med axeln.

    Att sen byta lager är ju lättast med rätt verktyg, men det kanske går med nått annat också, oljetråget bör nog också tas bort så att man får bättre plats att byta lager osv.

    /Anders.

    #33038

    par davidsson
    Deltagare

    Jag har precis gjort det på min gamla V4. Själva balansaxelbytet är inte speciellt svårt. Knacka ut axel och lager utan att orsaka några skador. Jag hittade en gammal balansaxel med slitna lager men där själva axeln var oskadad. Jag har inga specialverktyg utan har använt hockey puck och lite plast och trä för att knacka allt på plats. Passade på att byta ramlager när jag ändå hade motorn ur. Lycka till! Reservdelar jag skaffade nya var balansaxel lager och ramlager samt en komplett packningssats. Till det plockade jag en gammal balansaxel på en defekt motor och en axel från en växellåda för att kunna centrera kopplingen enkelt. /Pär

    #42319

    John Ahlberg
    Deltagare

    Då var det min tur att ha otur med den förbaskade balansaxeln…
    Antar jag som minst behöver ett nytt fiberdrev, balansaxellager och något slags dorn att byta lagerringarna med. Läste någonstans att motorn måste ur eftersom axeln dras ut bakåt.

    Var får man snabbt tag på en lagersats och ett drev till lägsta pris?

    Är det en dumsnål lösning att bara byta lager och drev och sedan gasa vidare?
    Är det risk att få felaktigt lagerspel eller att balansaxeln blivit skadad av haveriet?
    Är det någon inte allt för långt ifrån Vallentuna som har dorn för lagerbytet?
    Något man bör tänka på vid arbetet?
    Antar att oljetråget behöver befrias från en del skräp.


    Jag har inte hört några missljud från motorn och den har fungerat utmärkt ganska många mil nu. För att spara på bensin och maskineri kör jag sällan över 90. Igår stressade jag dock upp bilen i 130 i 5-10 minuter för att spara tid. Med facit i handen känns det dumt men jag antar det bara var en kort tidsfråga innan haveriet hade inträffat även om jag inte stressat motorn.

    Den gick som en klocka igår, hela vägen hem. När jag startade i förmiddags tror jag mig ha hört ett konstigt ljud precis när motorn hostade igång. Har för mig den tjuvstannade också. Ny start och den gick utmärkt, men ljudet var aningen annorlunda och så var det de där märkliga små vibrationerna och laddningslampan som vägrade slockna… Fläktremmen? Nä, vibrationerna blev tydligare när jag körde iväg och då nåddes jag av insikten att balansaxeldrevet måste ha fått sig en ny frisyr…

    Jodå, balansaxeln står stilla så den har tveklöst fått sig ett tandlöst drev och vad jag förstått är det sällan någon annan orsak till detta än slutkörda balansaxellager. Eftersom 96:an är familjens vardagsbil gäller det att snabbt fatta rätt beslut.

    För 20 år sedan köpte jag komplett lagersats på Biltema (alltså även stak- och vevaxellager), smällde ihop motorn och fick sedan dras med ett något dieselliknande knackande ljud på höga varv vid låg belastning. Motorn gick många mil men oljudet var så pass högt att jag aldrig var helt lugn. (Inte samma bil som nu) Eftersom ljudet bara uppstod vid lätt belastning antar jag att balansaxeln var oskyldig till detta.

    #42320

    John Ahlberg
    Deltagare

    Hittade en sats balansaxellager i klubbshoppen för 390:- och det passar både min budget och skräpbilen, men är enda drevlösningen att köpa en hel drevsats för nästan 2600:- gör det notan dyrare än vad bilen är värd…

    Någon som har ett begagnat drev eller en mer eller mindre komplett motor liggandes inte allt för långt utanför triangeln Uppsala-Norrtälje-Stockholm?

    #42321

    William
    Deltagare

    Om balansaxeln blivit illa åtgången är det bara en tidsfråga innan jobbet är ogjort igen ifall du kör vidare med den, annars är det nog lugnt att köra vidare med gamla axeln. Så gjorde iaf jag, dock bytte jag lagren innan drevet blev kass, dock hade jag mjukdelarna av gamla lagren i tråget så det var nog inte långt borta… :ID

    #42325

    phermansson
    Deltagare

    Peja Veteransshop har en del delar också, även om man givetvis köper från klubbshoppen i första hand 🙂
    Sen är det ju bara att riva, mäta och byta. Mått finns i en bra VHB. Men har du bråttom är det givetvis bara att byta motor. Ekendahl har haft en ute här på forumet, det finns en i Strängnäs på Blocket.

    #42401

    John Ahlberg
    Deltagare

    Har inte haft tid att skriva tidigare, har varit full rulle hos mig. Bara några timmar efter att jag skrev om haveriet fick jag ett telefonsamtal från en motor fyra mil bort för en tusenlapp med bytta balansaxellager. Man kan ju förstås aldrig vara helt trygg med begagnade prylar men ”nya” motorn ser i alla fall mer seriöst mekad ut än min förra som var full av blått silikonskägg i överflöd och en pluggbricka till balansaxeln som varit så illa islagen att den skrapat lätt mot svänghjulet.

    Inom en timme bör ”nya” motorn vara på plats i bilen. Ska förstås kolla ventilspelet innan jag drar igång den.

    Förresten, av min statistik som grundar sig på endast två motorer verkar det väldigt vanligt att nedre bulten precis intill vattenpumpen på stålfästet till generatorn oxiderar fast i hålet. Helvete vad den sitter fast, både på min gamla motor och en skrotmotor jag har!

    Skrotmotorn har totalras på balansaxellagret, remskivan glappar minst en mm. På min nyss havererade motor känner jag inget glapp i balansaxeln så det kanske bara var själva drevet som gav upp. Jag skulle dock inte ha vågat gasa vidare med den motorn utan en ordentlig inspektion av balanslagren. Men nu blev det ju motorbyte istället…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng