96 TT -64, vill ej starta

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96 TT -64, vill ej starta

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-02 10:43.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #428253
    Profilbild på greven
    greven
    Deltagare

    Som titeln antyder, så fick jag inte liv i bilen när jag och en bekant försökte starta och få den att gå för egen maskin.
    Problemen började innan bilen skulle ställas undan för sin vintervila. Den började misstända någon enstaka gång och gick växelvis på två respektive tre cylindrar. Dock bara när den var ordentligt varmkörd. När jag körde bilen sista gången före garageringen, så gick den allt sämre och det var knappt jag kom till slutmålet.
    För ca en och en halv månad sedan så skulle jag starta upp den och varmköra, vilket jag brukar göra några gånger när väder och väglag tillåter. Den startade på en gång, men efter bara några hundra meter så började den rycka, hosta och smälla och leva fan i största allmänhet.
    Igår hade jag sällskap av en bekant som skruvar med HD-motorcyklar, så han är ju rätt rutinerad på att skruva. Till saken hör att såväl kondensator, fördelarlock, tändkablar och stift byttes för inte så länge sedan.
    När vi inspekterade fördelaren, så var den halvfull med nån rödbrun sörja, gnistan från såväl tändspole samt stift var väldigt svag och bilen visade inga tendenser att tända. Det var tvärdött. Jag plockade bort stiften och körde runt motorn på starten och monterade därefter nya stift. Inte ett livstecken.
    Nu kommer jag beställa bärgning inför årets besök på Solna Saabservice, men är ju ändå nyfiken på vad det kan handla om. Mina tankar går till tändspolen, något som en av klubbens sakkunniga nämnde vid ett telefonsamtal när bilen betedde sig illa förra gången jag tog ut den på lite varmkörning. Någon som får nå´n idé ?

    • Detta ämne redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #428260
    Profilbild på saab96-62
    saab96-62
    Deltagare

    Tjosan..rödbrun sörja,kan inte vara ngt annat än vatten i fördelaren.fila brytarna m magnet fil, ställ in rätt avstånd tror d va ,35-0,4mm..torka torrt insida lock putsa alla 4 stift inne i locket m slippapper(fint) kolla tändkablar ohm mät, sen går den nog..

    #428306
    Profilbild på greven
    greven
    Deltagare

    Tack för svar. Det du beskriver var ungefär det vi gjorde, bortsett från att vi inte hittade magnetfilen. Dock användes fin smärgelduk. Knappt någon gnista från vare sig spolen eller kablarna. Det jag beskrev som ”sörja” har sannolikt fått sin förklaring idag. Sannolikt så rör det sig om infettningen som gjordes när det monterades nya brytare senast.
    Nu blir det ny spole och samtidigt så funderar jag på att låta montera ett brytarlöst system. En felkälla mindre, förhoppningsvis. Bärgningskillarna måste ju också leva.

    #428402
    Profilbild på Dicst
    Dicst
    Deltagare

    Kondensatorn är mitt tips.

    #428431
    Profilbild på sven-erik
    sven-erik
    Deltagare

    Jag hade liknande problem på min då var det en spricka i rotorn så gnistan gick ner i rotoraxel.

    #428910
    Profilbild på greven
    greven
    Deltagare

    Tack för tipsen. Jag återkommer med svar då bilen just nu är på analys hos ”doktorn”. Alla tänddelar, som t.ex. kondensator är nya, möjligen med undantag från rotorn. Tändspolen är dock ej bytt, iaf inte under de åren jag ägt bilen (4 år).
    Jag lutar mig tillbaka och inväntar svar på detta ”mysterium”. Det är det enda förhållningssätt man kan ha, när man inte skruvar själv. I nästa liv ska jag ha ett garage med lyft, verktygsutrustning och ett kylskåp med dekaler från STP och ”Castrol smörjer allt”. Då finns förutsättningar att man kan öva upp sina tekniska färdigheter. Nu får man lägga ut det på entreprenad.

    #429707
    Profilbild på greven
    greven
    Deltagare

    Dags för lite återkoppling.
    Fick idag ett samtal från Solna Saabservice. Som signaturen Disc antydde, så hade kondensatorn gett upp. Jag tycks ha otur med reservdelarnas kvalitet, då kondensatorn byttes förra året samt övriga tänddelar likaså. Tändspolen var det inget fel på.
    Nu är ett nytt, brytarlös tändsystem från klubben monterat och bilen anges gå utmärkt. Vacuumförställningen (lilla tefatet), fungerar dock inte, så det ska jag försöka få tag på ett nytt.
    Nya bakfjädrar, riktning av upphängningen av höger stänkskydd är också klart. Den rödbruna smörja som jag sett i fördelaren och fått tolkad som infettning av spetsarna visar sig tyvärr vara skit i fördelaren och varifrån detta kommer är fortfarande oklart.
    Om jag inte haft tillgång till den kulturverksamhet som Solna Saabservice erbjuder, så hade jag inte haft en chans att hålla mig med en nöjesbil och då hade det väl blivit trampcykel. Men, mot bakgrund av min relation till cykelterroristerna i Stockholm så hade det nog blivit lite komplicerat.

    #429718
    Profilbild på Lilln
    Lilln
    Deltagare

    Ja och cyklar luktar inte lika gott som en Saab TT. Hoppas du får en skön och bekymmersfri sommar med bilen 👍

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.