96L -76: "Räsertvålen" Cal Look…-ish

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96L -76: "Räsertvålen" Cal Look…-ish

  • Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-19 12:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6175
    vee-eight
    Deltagare

    Jag hade en början till presentation på förra forumet, men den kom av sig precis innan vi bytte forum.

    Min bil är sålunda;

    En bekant från USA sa för länge sen att det är märkligt med svenskar att de prompt måste ta amerikanska bilar att göra till street/hotrod etc. Han förundrades att vi inte använde mer av vanliga tråkiga bilar i vår närhet, varför inte ngn av våra två svenska bilmärken. Jag svarade nånting med att vi är redan rätt mätta på sänkta Volvo, a-traktorer och epor. Det är inte så värst coolt. Men detta samtal har fått mig att fundera en del, varför inte göra ngt av en rätt oväntad bil, dvs en SAAB V4?

    Form, storlek och effektmässigt så är den rätt lik folkabubblan, om man kisar iaf. En hel del linjer påminner om varann. Tom entusiasterna är rätt lika, en folka/saab-träff hade varit en dunderhit. Med detta konstaterat så är inte steget långt att tänka Cal Looker VW, som har sitt ursprung i EMPI-kittade bubblor från slutet 60-tal med starka rötter i surfarsubkulturen. Här är vi rätt även tidsmässigt; vi gör inte ens en anakronistisk resa. Rätt bil, rätt tid, rätta förutsättningar. Inte alls rätt bakgrund och geografisk placering, men däri ligger tjusningen för detta mitt projekt. Skall man vara noga med definitionen så är det jag tänkt mig snarare en sk ”Resto Cal Looker”, vilket verkar att man bara sänker bilen och låter den vara i stort sett orörd i övrigt.

    Vad är då gjort?

    Jag har sen innan bytt ut enportsförgasare, decelerationsventil etc till en dubbelportad Weber 32/36 DGV.





    Till detta monterades även ett Simons Rallye 2″-avgas.

    Efter detta har jag sänkt bilen fram (bakfjädrar från SAAB og900, kapade 1,5 varv; KYB Excel stötdämpare), monterat breddade plåtisar 4,5″–> 5,5″ fram. Tyvärr gick ett par fälgar upp i svetsen så jag tröttnade rejält och köpte fyra Compomotive Highgate. Dessa väntar på balansering och skall monteras på rätt snart.

    Inuti bilen har jag gjort det ”klassiska”:

    Läderkringla från 99EMS, samt en hyfsat original varvräknare, monterat på rattstången.

    Det som återstår nu är att sänka den baktill och byta stötdämpare till KYB Excel. Och att skaffa en vågsurfbräda att ha på taket. Med andra ord:

    Vågsurfbräda sökes/köpes! 😉

    Fler bilder kommer vartefter jag mekar.

    #41362
    phermansson
    Deltagare

    Tufft! Man blir onekligen lite sugen på att göra nått kul med den överblivna 96an här ute… Som vädret är kanske taket ska åka av 🙂

    #43989
    vee-eight
    Deltagare

    Varför inte tygtak?

    Just det, glömde ju att nämna blinkersglasen fram. De är blekta med Strip-All rost- och färgborttagningsmedel. Klart mer skonsam för plasten än tex bromsvätska. Jag kör nu med silverbelagda gula lampor fram, blir riktigt snyggt och diskret på en vit bil.

    #43990
    96GT
    Deltagare

    Otroligt kul projekt… Resto Cal Look på en 96 er tufft…

    #43991
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur är det med tygtak på nyare V4:a? Vill minnas att någon har sagt att det inte går, eller i varje fall är svårare då de större fram- och bakrutorna har minskat takets bärighet.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44005
    96GT
    Deltagare

    Kanske man sätta på en sollucka. Tror jag hört att det fanns som tillbehör i Holland. Kan ha ju ha hört fel. Hursomhelst tror jag det skull sitta fint med en sollucka på en resto cal…

    #44006
    vee-eight
    Deltagare

    Mnjae, det skall inte sättas ngn kap i min bil. 🙂

    #44009
    96GT
    Deltagare

    @Vee-Eight wrote:

    Mnjae, det skall inte sättas ngn kap i min bil. 🙂

    Då låter du bli 🙂 Ser ut som du har konceptet klart. Blir intressant att följa

    #44013
    mas1
    Deltagare

    http://www.garaget.org/?car=125767
    Den här är ju lite skön den också, och jag har en 2.3 liters v6 samt en hyfsad kaross som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med……….. :h :wrench :h :wrench :bh :wrench :bh :hug :duck :CH :CH :ROLF :czy

    #44015
    vee-eight
    Deltagare

    Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

    #44026
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Vee-Eight wrote:

    Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

    Har också funderat på Alfaboxer som är underbara, varvvilliga motorer. Men en sådan måste väl vara för bred, eller..?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44028
    vee-eight
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    @Vee-Eight wrote:

    Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

    Har också funderat på Alfaboxer som är underbara, varvvilliga motorer. Men en sådan måste väl vara för bred, eller..?

    Väldigt bra fråga, har fått för mig att de inte är så breda. Man får nog köra med saab-lådan med adaptorplatta, alfalådan är nog för lång om man inte skall skära i karossen och bygga en liten kort kardantunnel.

    #44030
    Janne Hagnell
    Moderator

    Alfalådans bakre fäste är en lång ”strut” som kan skruvas bort. Själva lådan är inte så lång, vill jag minnas. Och det vore ju nice att få 5-växlat… 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44243
    vee-eight
    Deltagare

    Monterat å klart!

    #44251
    mas1
    Deltagare

    Hur mycket kan man sänka en v4 egentligen?
    Samtidigt som man använder sig av spacers för friare fälg val eller ?
    Vore fränt med lite ”bling bling” och mycket tum. :h :h :wrench :wrench :race

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng