96L -76: "Räsertvålen" Cal Look…-ish

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96L -76: "Räsertvålen" Cal Look…-ish

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96L -76: "Räsertvålen" Cal Look…-ish

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2012 at 07:07 #6175

      Jag hade en början till presentation på förra forumet, men den kom av sig precis innan vi bytte forum.

      Min bil är sålunda;

      En bekant från USA sa för länge sen att det är märkligt med svenskar att de prompt måste ta amerikanska bilar att göra till street/hotrod etc. Han förundrades att vi inte använde mer av vanliga tråkiga bilar i vår närhet, varför inte ngn av våra två svenska bilmärken. Jag svarade nånting med att vi är redan rätt mätta på sänkta Volvo, a-traktorer och epor. Det är inte så värst coolt. Men detta samtal har fått mig att fundera en del, varför inte göra ngt av en rätt oväntad bil, dvs en SAAB V4?

      Form, storlek och effektmässigt så är den rätt lik folkabubblan, om man kisar iaf. En hel del linjer påminner om varann. Tom entusiasterna är rätt lika, en folka/saab-träff hade varit en dunderhit. Med detta konstaterat så är inte steget långt att tänka Cal Looker VW, som har sitt ursprung i EMPI-kittade bubblor från slutet 60-tal med starka rötter i surfarsubkulturen. Här är vi rätt även tidsmässigt; vi gör inte ens en anakronistisk resa. Rätt bil, rätt tid, rätta förutsättningar. Inte alls rätt bakgrund och geografisk placering, men däri ligger tjusningen för detta mitt projekt. Skall man vara noga med definitionen så är det jag tänkt mig snarare en sk “Resto Cal Looker”, vilket verkar att man bara sänker bilen och låter den vara i stort sett orörd i övrigt.

      Vad är då gjort?

      Jag har sen innan bytt ut enportsförgasare, decelerationsventil etc till en dubbelportad Weber 32/36 DGV.





      Till detta monterades även ett Simons Rallye 2″-avgas.

      Efter detta har jag sänkt bilen fram (bakfjädrar från SAAB og900, kapade 1,5 varv; KYB Excel stötdämpare), monterat breddade plåtisar 4,5″–> 5,5″ fram. Tyvärr gick ett par fälgar upp i svetsen så jag tröttnade rejält och köpte fyra Compomotive Highgate. Dessa väntar på balansering och skall monteras på rätt snart.

      Inuti bilen har jag gjort det “klassiska”:

      Läderkringla från 99EMS, samt en hyfsat original varvräknare, monterat på rattstången.

      Det som återstår nu är att sänka den baktill och byta stötdämpare till KYB Excel. Och att skaffa en vågsurfbräda att ha på taket. Med andra ord:

      Vågsurfbräda sökes/köpes! 😉

      Fler bilder kommer vartefter jag mekar.

        maj 23, 2012 at 10:01 #41362

        Tufft! Man blir onekligen lite sugen på att göra nått kul med den överblivna 96an här ute… Som vädret är kanske taket ska åka av 🙂

          maj 23, 2012 at 10:50 #43989

          Varför inte tygtak?

          Just det, glömde ju att nämna blinkersglasen fram. De är blekta med Strip-All rost- och färgborttagningsmedel. Klart mer skonsam för plasten än tex bromsvätska. Jag kör nu med silverbelagda gula lampor fram, blir riktigt snyggt och diskret på en vit bil.

            maj 23, 2012 at 10:57 #43990

            Otroligt kul projekt… Resto Cal Look på en 96 er tufft…

              maj 23, 2012 at 11:16 #43991

              Hur är det med tygtak på nyare V4:a? Vill minnas att någon har sagt att det inte går, eller i varje fall är svårare då de större fram- och bakrutorna har minskat takets bärighet.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                maj 23, 2012 at 16:08 #44005

                Kanske man sätta på en sollucka. Tror jag hört att det fanns som tillbehör i Holland. Kan ha ju ha hört fel. Hursomhelst tror jag det skull sitta fint med en sollucka på en resto cal…

                  maj 23, 2012 at 17:05 #44006

                  Mnjae, det skall inte sättas ngn kap i min bil. 🙂

                    maj 23, 2012 at 17:35 #44009

                    @Vee-Eight wrote:

                    Mnjae, det skall inte sättas ngn kap i min bil. 🙂

                    Då låter du bli 🙂 Ser ut som du har konceptet klart. Blir intressant att följa

                      maj 23, 2012 at 18:10 #44013

                      http://www.garaget.org/?car=125767
                      Den här är ju lite skön den också, och jag har en 2.3 liters v6 samt en hyfsad kaross som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med……….. :h :wrench :h :wrench :bh :wrench :bh :hug :duck :CH :CH :ROLF :czy

                        maj 23, 2012 at 19:00 #44015

                        Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

                          maj 24, 2012 at 07:50 #44026

                          @Vee-Eight wrote:

                          Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

                          Har också funderat på Alfaboxer som är underbara, varvvilliga motorer. Men en sådan måste väl vara för bred, eller..?

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            maj 24, 2012 at 08:46 #44028

                            @Janne Hagnell wrote:

                            @Vee-Eight wrote:

                            Jag har haft tankar på en AlfaSud-boxer, gärna en sen 16V, inkl växellåda. Men jag har inte garaget eller tiden att fippla med motorfästen etc. V4:an som motor gillar jag på ngt vis, kul liten rova med säreget härligt ljud. Med tvåstrutar-Weber så råmar den helt OK. Finns säkert en kompressor (hallå, det är ju halv åtta!), insprut, kondiff etc i framtiden. Men inte nu.

                            Har också funderat på Alfaboxer som är underbara, varvvilliga motorer. Men en sådan måste väl vara för bred, eller..?

                            Väldigt bra fråga, har fått för mig att de inte är så breda. Man får nog köra med saab-lådan med adaptorplatta, alfalådan är nog för lång om man inte skall skära i karossen och bygga en liten kort kardantunnel.

                              maj 24, 2012 at 12:32 #44030

                              Alfalådans bakre fäste är en lång “strut” som kan skruvas bort. Själva lådan är inte så lång, vill jag minnas. Och det vore ju nice att få 5-växlat… 🙄

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                maj 30, 2012 at 18:52 #44243

                                Monterat å klart!

                                  maj 31, 2012 at 03:17 #44251

                                  Hur mycket kan man sänka en v4 egentligen?
                                  Samtidigt som man använder sig av spacers för friare fälg val eller ?
                                  Vore fränt med lite “bling bling” och mycket tum. :h :h :wrench :wrench :race

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.