96TT -61

  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2010 at 18:46 #21716

      Hehe… Ja då var det dax då, att lägga ut första inlägget om mitt projekt. Nästan lite andaktsfullt att dela plats med alla fina bilar och galna projekt, men någonstans ska man ju börja!

      Okej; Bilen tillhörde tidigare en bekant, men vägen till mig var brokig. Sedan jag började övningsköra för 7 år sedan har den här bilen till och från varit varm/kall, till försäljning eller inte och jag började till slut att titta på andra alternativ, en tvåtaktare ville man ju ha! Men så en dag i augusti var den till salu och jag gick ihop med min farsa (sponsorn) och köpte!

      Bilen hade då stått still i närmare 10år. Då hade bromsarna setts över och bilen användes till vardags. 5 år på en loge och lika lång tid i garage. Ovetande om bilens egentliga skick var jag riktigt nöjd när bilen rullade av trailern och in på infarten.

      Bilen går, (startar, rullar, bromsar och svänger) men herr besiktningsfarbror skulle inte bli glad om han såg vad jag hittade under mattorna. ROST och åter ROST!
      Som löken på laxen hade jag bara en ynklig dag kvar av sommarlovet och det var bara att rulla in kalaset i päronens garage. Hela hösten låg 10 timmar och en öresundsbro mellan mig
      och bilen.

      Med tenta över jul var bilen inte att tänka på i julhelgen, men i januari fick jag loss en vecka och plats i ett varmt garage. Nu var det bara att gå igång! Jag visste att golvet var kass och hade skaffat hö. och vä. golvplåt fram. men allt eftersom tektylen rök blev rostproblemet lite mer omfattande. Har inga bilder från denna första och än så länge enda mekar-vecka, men hela bottenplattan är renskrapad. Det är grundat och målat vitt. Jag fick hjälp med svetsen, men har rätt omfattande jobb kvar där. Första prioritet är att få till golvet fram. Skulle behöva mittbiten/bitarna där, men har inte haft någon framgång där. Någon som vet något? Har funderat på om man kan modifiera någon av webbshoppens andra plåtar och få ihop det. Eller är det bara att börja bocka???

      Risken är att det blir lite ryckigt med uppdateringarna. Jag är som sagt saabrenoverare på distans. Men som nybörjare är ju alla tips man kan få ovärderliga och om ska det bli åka av lär jag kunna använda lite av er kunskap!

      Bilderna är från i somras (tagna innan bilen ens städats), håll till godo!

      http://www.geting.se/viewimage.php?image=224382-IMG_3369%20kopiera.jpg

      http://www.geting.se/viewimage.php?image=224383-IMG_3373.jpg

      http://www.geting.se/viewimage.php?image=224385-IMG_3381.jpg

      http://www.geting.se/viewimage.php?image=224386-IMG_3396.jpg

      Målet för tillfället; Besiktigat till sommaren.
      På längre sikt; “The sky has no limits” :racesmile:

        februari 24, 2010 at 18:53 #153760

        Hur lägger jag upp bilderna direkt i tråden?
        Eller är det bättre att lägga upp länkarna?
        Tack för tips!

          februari 24, 2010 at 19:02 #153762

          klisstra in den nedre länken från geting när du laddat upp bilden så går det bättre!! 🙂

            februari 24, 2010 at 19:03 #153763

            Ska bli skoj att följa tråden, ser ju ut som ett trevligt objekt!! 🙂

              februari 24, 2010 at 19:05 #153764

              Tack Fredrik, ska använda den i den i framtiden!

                februari 24, 2010 at 19:51 #153766

                Vad gäller golvplåtarna så brukar jag alltid säga att dom delarna som bara är bockade på längden går bra att be plåtslagarn eller någon annan med en plåtbock att göra.

                Vill man vara noga och få till rätt radie i bockningarna så tar man en rundstång med rätt radie och lägger emellan och vips!…

                Jag har själv ett ganska exakt lika objekt, så stå på med din renovering kanske jag hänger på 😉 Lycka till!

                  februari 24, 2010 at 21:03 #153768

                  Annars kan man ju sno lite golvplåt från någon skrotbil, gjorde själv så till min -62a.

                    juni 9, 2010 at 08:30 #159074

                    Fick hjälp av en mycket händig morbror med bockning och svetsning. Har kittat och målat vit pansarol på kupégolv och inre hjulhus, kulören är inte hundra, men det får duga. Har bokat besiktningstid, men är spänd på vad de säger om bromsarna. Tycker den drar lite…

                      juni 9, 2010 at 15:05 #159080

                      Hej.
                      Även om bilprovningen släpper igenom den så tycker jag att du ska renovera bromsarna. Det är bara enkrets system så går ngt sönder så har du inga bromsar förutom handbroms, det är ingen hitt, sen kanske en wire går av och då är det kört.

                      /Lollo

                        juni 9, 2010 at 16:07 #159083

                        Bromsarna blev ordentligt genomgångna för 10år sedan, alltså sist bilen var besiktigad så det är inget slitage att tala om. Det handlar mer om att lea upp mekaniken och göra lite justeringar. En polare ska se över handbromsen, den var tydligen klurig att komma åt.
                        Många konverterar ju till skivor och tvåkrets, hur befogat är det?

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.