99 EMS – rep. av glapp drivlina

Forums Modellspecifika forum 90/99 99 EMS – rep. av glapp drivlina

This topic contains 8 replies, has 5 voices, and was last updated by 2006-03-16 14:46.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #13916

    Hej

    Är det någon i klubben som åtar sig reparationer eller har kontakter som gör det?

    Jag har en skitfin 99 EMS 74 med ett klart överdrivet glapp i drivlinan. Jag har inte tid eller koll nog på detta för att rota i det själv. Efter 16 år på pallbockar i garaget känner jag att bilen borde kanske ut på vägen igen…

    #92985

    Lollo
    Deltagare

    Såg riktigt go ut, synd på de nyare listerna bara.

    #92986

    De är självhäftande så det är inget problem.
    De skall bort när bilen är på hjulen igen.

    #92987

    krister k
    Deltagare

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/564618-HGA3761.jpg[/image]

    Mums mums!

    Bor lite långt ifrån dig, annars hade jag kunnat hjälpa dig undersöka bilen.
    Det kan inte vara så enkelt att främre motorfästet sitter löst? Det kan man uppleva som ett glapp i transmissionen.

    #92988

    Tack för tipset.
    Var just och kollade och nej, motorfästet är helt ok.
    Ingen som har tel/adress till ngn lämplig SAAB-specialist?

    #92989

    Lollo
    Deltagare

    Prova med att skicka ett PM till Anders Dahl som finns på denna sida.
    Han älskar 99:or

    #92990

    lennart p
    Deltagare

    garanterat glapp i diffdreven mycket vanligt på dom gamla emserna med elektroniskt sprut.

    #92991

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Varför skulle det lättare bli glapp i diffdreven på en bil med elektronisk insprutning? Pga mer hästar och sportigare körning, eller…? Ja, kanske.
    Hade själv en -73:a 2,0 L med mkt glapp i transmissionen. Jag lärde mig motverka detta genom att hantera lastväxlingar försiktigt men det var inget kul problem.
    Jag bytte samtliga motorkuddar en gång vilket hjälpte. Dessutom verkade det som att slitna splines på lamellaxeln gav detta fenomen. Egentligen känns det inte logiskt med tanke på den lilla vinkelrörelse det kan ha gett upphov till.
    Med bilen upphissad och växel ilagd jämförde jag glappet på framhjulen jämfört med min 900:a(utan transmissionsglapp) men inte var det någon större skillnad. Då borde diffglapp ha känts.
    Rent allmänt så är ju motorupphängningen betydligt mer primitiv på 99:an än på 900:an som har förspända upphängningar och t.o.m. hydrauliska på vissa prestandamodeller. Dessutom tror jag att primärtransmissionen med kedja fr.o.m. -78 inte bara rådde bot på utslitna lamellaxlar utan gjorde också glappet mindre. Kedjan tar upp glappet mjukare vid lastväxlingar än vad kugghjulen gjorde.

    Mitt råd: Kolla att inte lamellaxelns splines är på väg att säcka och byt motorkuddar. Det hjälper nog en del men ett visst glapp får man nog leva med.

    MVH/Gunnar

    #92992

    Bra, tack för svaren!

    Eller bra och bra – det låter ju inte så där jättelovande. Hade hoppats på rekommendation på byte av någon liten, billig och lättåtkomlig del

    Befarar att det nog kan vara diffdreven eftersom slamret inifrån växellådan då man roterar hjulen framåt/bakåt till stopp är betydligt högre än vad jag hört ifrån mina andra bilar.

    Snart dags för uppstart, skall bara byta alla förtorkade bränsleslangar och få hem nya spridartätningar först.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng