99 som bruksbil?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 som bruksbil?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 som bruksbil?

  • Författare
    Inlägg
    • maj 25, 2011 at 20:43 #4107

      Är i grund och botten Opelentusiast (har en Ascona A -75 som hobbybil) men har börjat fundera på att införskaffa en Saab 99 som bruksbil.

      Antar att jag ska leta efter en senare årsmodell men något mer man bör tänka på?
      Speciella rostfällor? Svårfunna delar?

        maj 26, 2011 at 18:25 #28197

        99-puristerna kommer att klaga, men jag säger: välj en med H-motorn. Puristerna kommer att säga att B-motorn går mycket bättre och liknande, och kanske är det så… men du ska ha bilen som bruksbil säger du; och när vattenpumpen pajar (inte “om”, utan “när”) kommer du att vara VÄLDIGT glad att du har en H-motor.

          maj 26, 2011 at 18:52 #28199

          H-motor säger du… Googlade lite och fick fram att H-motorn kom 1982.
          Kan det stämma? Var det B-motor innan det och Triumph ännu tidigare?

          Vad är skillnaden på B- och H-motorn?

            maj 26, 2011 at 20:27 #28210

            Japp. Traja, B och H i den ordningen. Själv kör jag gärna de tidiga bilarna men jag håller med Enor att de senare lämpar sig bättre att bruxa. Det brukar finnas en del -84or på Blocket. Rost ska du titta efter vid nedre länkarmsinfästningar fram (runt drivaxeln), i bakre hjulhus och bagagerumsgolv. Dörrarna rostar som om de satt på en Alfa Romeo men det kanske man kan ta på en bruksbil.

            Du hittar lite mer info här:

            http://www.saabklubben.se/sv/node/74

            Trevligt val av hobbybil för övrigt. Jag renoverar själv en Manta A.

            K-G

            Saab 99 1969, 1970
            Saab 90 1985
            Saab 9000 Aero 1996
            Opel Manta A 1972

              maj 27, 2011 at 05:40 #28222

              Tack för tipsen och roligt med fler Opelägare.
              Det där med rost i dörrarna verkar vara standard på alla äldre bilar. 🙁

                maj 27, 2011 at 06:51 #28227

                Ett objekt på tradera, med triumph motorn visserligen.
                Verkar kunna vara lätt fixad till bruksbil, eller som objekt för en helrenovering.

                http://www.tradera.com/SAAB-99-71-INGET-RESERVATIONSPRIS–auktion_100116_133578208

                Själv satsar jag på denna just nu som mellanting mellan bruksbil och renoveringsobjekt.
                Har V4an som finbil och en Prius som vardagsbil och tänkte ha denna som mellanting när den väl blivit skattefri…

                viewtopic.php?f=19&t=329

                  maj 27, 2011 at 10:25 #28237

                  Det är jag som äger SAABen på Tradera och den är frisk maskinellt och karossen är bra. Triumphmotorn spinner som en katt. Handbromsbackarna har fastnat så den går trögt.

                  Att göra denna till en bruksbil är ingen jätteinsats som jag ser det.

                  Men: Som bruksbil är jag tveksam till en tidig 99:a. Så trots att jag är en “Purist” så rekommenderar jag att för bruksbilsändamål köpa en så sen 99:a som möjligt, helst 5-växlad också.

                  Denna på Blocket verkar jättefin och är prisvärd också:

                  http://www.blocket.se/stockholm/Saab_99GL_34028070.htm?ca=17&w=3

                  /Jean

                    maj 27, 2011 at 14:38 #28243

                    71:an känns lite väl gammal och dessutom är jag ute efter en bil som går att köra hem för egen maskin.
                    Förresten, hur är bränsleförbrukningen på en 99:a med H-motor och enkelförgasare? (Förutsatt att den är i bra maskinellt skick)

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.