99 turbo, originalmotor eller…?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 turbo, originalmotor eller…?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 turbo, originalmotor eller…?

  • Författare
    Inlägg
    • november 8, 2011 at 16:38 #5209

      Har gjort en liten “barn find”, har kommit over en 99 turbo cc -78.
      Min bror renoverade bilen och den fikk ny sort lack for mange år siden.
      Bilen ble solgt og nya ägaren blåste snabbt motoren,
      den ble da satt bort, i ca 15 år.
      Bilen er i OK skick,ingen rost, men motoren er utbytt til en h-motor av forrige ägare.
      Original motoren er borta.
      Er sugen på bilen, men skal man kjöra b-motor eller h-motor. 😉
      Kan man få fatt på en hyfsad b-motor ?
      Innertaket er demonterad och i dåligt skick.
      Hvor skal jeg begynne å lete efter delar ??
      Tack for alla svar.

        november 8, 2011 at 18:35 #34752

        Ska du bara köra med bilen och vill inte lägga för mycket pengar i den så går det ju bra med H-motor.

        Men jag hade lagt i B-motor för att jag gillar den samt att värdet på bilen enligt mitt tycke är högre då.
        Turbo motorn kan vara svår att hitta. Men det går att bygga en av en förgasar spis.
        http://www.blocket.se/kalix/Saab_900_motor_36849035.htm?ca=23_14&w=3
        Står 900 men de kvittar, det ser ut som lådan är före 78 och då är iaf lådan inte 900.

        Har du b-motor så bytar du kolvarna och monterar natrium kylda ventiler.

          november 8, 2011 at 20:36 #34762

          När det gäller H-motorn kan det vara en idé att kolla så det verkligen är den tidiga motorn med lägre kompression som sitter i. Den motorn fanns bara -81 och delar av -82 innan APC kom och kompet höjdes.

          Det är inte så enkelt att H-motorkolvarna passar i B-motorn ?

            november 9, 2011 at 05:21 #34774

            H-motoren som sitter i har blåst en kolv, påstod forrige ägare.
            Tror jeg skal jaga en b-motor.
            Kan man skruva turboaggregatet från h-mot. på b-motoren ?

              november 9, 2011 at 06:19 #34775

              Ah, missade detaljen att H-motorn är trasig. Blåst kolv tyder på att det trots allt är en APC-motor som spikat sönder 🙁

              Turbon från H-motorn passar på B-motorn.
              Ska det vara 100% original är det en annan turbo med extern wastegate till B-motorn.

                november 11, 2011 at 14:39 #34838

                @poden wrote:

                H-motoren som sitter i har blåst en kolv, påstod forrige ägare.
                Tror jeg skal jaga en b-motor.
                Kan man skruva turboaggregatet från h-mot. på b-motoren ?

                Om du befinner dej i närheten av uppsala så vet jag en skrot där det står en gammal 99 turbo med B-motorn. Vet dock inte hur skicket är på den, då den ser ut att ha gått rally eller liknande. En del prylar plockade från motorn, men det är mest tryckrör och sånt.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.