99 V8

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 23, 2013 at 02:51 #54916

      @Nichell wrote:

      ..Hade Saab profilerat en V8 som en lyxmodell eller som en sportmodell?

      Vad tror ni?

      /Niklas

        augusti 25, 2013 at 19:12 #58817

        Jag undrat om det finns någon mer information om de V8:or som Saab testade. På nätet ser det ut att vara samma text som repeteras på många ställen. 48 stycken känns som ganska många om det var för test. Finns den någon som kan berätta mer om detta projekt. Det som går att hitta på nätet är:

        “48 Saab 99s were equipped with a V8 from Triumph, but the idea to use a V8 was dropped in favor of a turbocharged engine.”

        Det finns åtskilliga trådar på nätet i detta ämne men ingenstans ges det mer info i ämnet. Anledningen till att den inte sattes i produktion anges huvudsakligen vara bränslekrisen i början av 1970-talet, motorns kvalitetsproblem och att prototyperna blev så framtunga att de blev svåra att köra. Hur som helst så låter 48 bilar och så lite info som högst märkligt. Finns det någon som kan fylla i med mer?

        /Niklas

          augusti 25, 2013 at 22:12 #58820

          Jag har letat en del själv utan att hitta särskilt mycket. Lite info finns om man rotar i gamla forumet. Uppgiften om 48 tillverkade V8-bilar som upprepas till höger och vänster lär vara nys i alla fall.

          K-G

          Saab 99 1969, 1970
          Saab 90 1985
          Saab 9000 Aero 1996
          Opel Manta A 1972

            augusti 26, 2013 at 09:28 #57043

            Jag summerar här lite vad jag hittat i ämnet och vad som framkommit i äldre trådar:

            I början av 1970-talet (72-73) jobbade man med att utveckla 99:ans krockprestanda för att klara nya krockkrav i USA. I detta arbete tog man fram det som idag refereras till som “Longnose”. Den kännetecknas av en stor förlängning mellan A-stolpe och framhjulet. Tanken här var att skapa en torpedvägg där motorn vid en krock gled under bilen istället för in i kupén. Bilen var ingen designstudie utan en ren konstruktionstest. Att det skulle varit 48 bilar är helt att utesluta, kanske 4 eller möjligtvis 8 är en mer sannolik siffror. Eftersom det är en krockstudie kan antas att de flesta förstörts i studien.

            Bilarna testades med flera olika motoralternativ. Någon eller några av dessa bilar utrustades med V8 från Triumph Stag, (skulle kunna varit 4 med V8 :513: som senare blivit 48). Man valde att vända motorn 180 grader och lägga den med kopplingen bakåt och kamkedjan framåt, detta gör att motorn hänger bakom framaxeln. Saab museet i Trollhättan har kvar en röd “Longnose” och en Triumph Stag 3,0 liters V8 i sin samling från tiden.

            I ett samtal med en tidigare Saabanställd framkom: “Efter att provkört några SAAB 99 V8 kom man fram till att det var en rysligt snabb bil men tyvärr för framtung vilket gjorde dem svårt understyrda.”

            Mycket av konstruktionsarbetet med “longnose” 99:orna hade man med sig i utvecklingen av 900:an men experimentet med V8:an dog i och med bränslekrisen 1973 då efterfrågan på större motorvolymer nästan försvann. 1969 hade Saab gått samman med Scania Vabis och det är känt att de första stegen i utvecklingen av turbon gjordes av Bengt Gadefeldt på Scania med ett starkt stöd i Saab’s högsta ledning och Saab’s dåvarande chef Sten Wennlo. Man hade mycket problem med bl a överhettning för att få turbon och fungera men detta var detta som skulle bli Saab’s framtid.

            Att V8:n från Triumph hade fått ett uselt ryckte och gjorde att Triumph Stag drogs bort från den amerikanska marknaden 1975 nämns inte i samband med kommentarer om Saabs tester av motorn. Vi kan bara utgå ifrån att det måste ha funnits med i testdiskussionerna hos Saab. Det har senare visat sig att kylningen inte var tillräcklig och med vissa modifieringar kan man få en mycket tillförlitlig motor. 1973 hade den svenska motortidningen Start&Speed ett reportage om det de kallar “Saab 99 Monster” där de även visar bilder på motorrummet med V8:an installerad.

            Senare på 1980-talet dyker det upp ett nytt V8 projekt i Finland, nu på 9000 men det är en helt annan historia.

            Är det någon som har något att tillägga eller ser några sakfel så kommentera gärna.

            /Niklas

              augusti 26, 2013 at 09:50 #58836

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                augusti 26, 2013 at 21:01 #58874

                Bra summering där Niklas. Det där är ungefär vad jag hittat på nätet också. Det skulle vara intressant att se artikeln i Start&Speed. Någon måste väl ha det numret i sina samlingar?

                K-G

                Saab 99 1969, 1970
                Saab 90 1985
                Saab 9000 Aero 1996
                Opel Manta A 1972

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.