99 V8

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 18, 2013 at 21:35 #7441

      I början av 1970-talet testade Saab en V8 i 99:an men valde senare Turbo. Jag kunde inte låta bli att Photoshopa hur jag skulle kunna tänka mig V8:an om den funnits. :TY

      /Niklas

        augusti 18, 2013 at 21:46 #58622

        Triumphmotorn i 99an var ju en halv V8 från Triumph Stag eller rättare sagt Stag hade två ihopsatta 4 cylindriga.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          augusti 18, 2013 at 22:04 #58623

          Saab 99 turbo =145 hk, Triumph Stag V8 =145hk. Skulle varit intressant och testa skillnaden.

            augusti 19, 2013 at 07:22 #58626

            Synd bara att den motorn tydligen var katastrofalt dålig. Men det hade onekligen varit kul att få tag på en och testa. 😉 Lite som motorpaketet från Lancia Thema 8.32 i en 9000. :race

              augusti 19, 2013 at 07:44 #58627

              Så dåliga var dom väl inte? Dom hade väl problem med att hålla temperaturen nere men det berodde väl till största del på kylarna som var för klena.

                augusti 19, 2013 at 08:07 #58630

                V8:an fick ju dåligt rykte men jag kollade på Triumph Stag klubbens sida i England så rekommenderas byte av kylare till effektivare eftermarknadsmodeller så det ligger nog något i det. Nyfiken är man ju allt jämt, men mest nyfiken är jag nog på ljudet. :332:

                Ändringarna jag gjort i bilden:
                • Något sänkt.
                • Stenskottsskydd i nedre framkant på bakskärmarna i rostfritt.
                • Rostfri list i nederkanten av dörrsidorna.
                • Extra rostfria rör på stötfångarna och upp i stötfångarhornen.
                • Kromkant på friskluftsintaget till kupén.
                • V8 märke i grillen.
                • Extra luftintag under grillen mellan stötfångarhornen.
                • Omformad huv som rundar ner mer mot mitten och följer sedan upp över mitt märket i grillen för att ge ett aggressivare utseende.
                • Amerikalysen för att det är en V8.

                Den tidiga Saab modellen är vald för att Stags V8 kom 1970. Detta är min tolkning, vad tycker ni? Är det för mycket eller…

                Frågor som jag undrat över är varför har man inte kunnat se något projekt. Passar Saab-växellådan på V8:an? När jag tittar i mitt motorrum på min 99:a så ser det ut att bli platsbrist för bromscylindern, borde vara enklare på en högerstyrd…

                Kanske röd. :wave:

                /niklas

                  augusti 20, 2013 at 14:37 #58673

                  Kul! De här tankarna har jag själv haft mer än en gång. Jag är också lite förvånad att inte någon gett sig på detta. I Sverige är det nog svårt att hitta en Stag-motor att lattja med. Säkert lättare i GB men man ska komma ihåg att många Stag har fått motorn utbytt mot en Rover-åtta. Förutom kylproblemen är kamkedjan underdimensionerad. Frågan är om de utbytta motorerna har skrotats eller ligger och skräpar i diverse garage.

                  Ditt förslag är bra. Blanklist på friskluftsintaget sitter där original. Utgår man från en -71a får man de extra luftintagen på köpet. US-modell på strålkastare, backspeglar och stötfångare känns rätt. Frågan är om huven behöver masseras? Jag har läst i en gammal tråd i samma ämne att Peter Bäckström trodde att V8:an och Saabs växellåda har samma bultdelning.

                  Vad väntar du på? Bygg!

                  K-G

                  Saab 99 1969, 1970
                  Saab 90 1985
                  Saab 9000 Aero 1996
                  Opel Manta A 1972

                    augusti 21, 2013 at 06:22 #58693

                    Wow…

                    För det första snygg 3D-animation.

                    Tror blå metallic och krom blir hur fint som helst.

                    Såg ett program på wheeler dealers om stag v8. Finns eftermarknadskylare som løser problemet. Om jag inte minns fel sa de att Stag v8 har ett eget ljud som skiljer lite från andra v8or.

                    För att kompensera för ännu mer vikt på framhjulen hade jag flyttat på batteri och satt på glasfiberhuv.

                    Denna måste du bara bygga 🙂

                      augusti 21, 2013 at 06:49 #58698

                      🙄

                        augusti 21, 2013 at 16:38 #58706

                        Jag har helt klart planer på ett bygge men kan tidigast börja i vinter om allt faller på plats, så nu planeras det. :333:

                        Att hitta en motor i England tycks inte vara något problem, sedan är det ju som alltid med gamla prylar, skicket skiftar mycket. När jag tittar på packningarna under motorn är de väldigt lika men det finns skillnader i placeringen av hålen.
                        Det ser inte ut som det bara är att skruva ihop, behöver nog kollas lite till. Jag har här bifogat bilder för jämförelse från Saabklubbens reservdelar till 99:an och James Paddock i England för 3 liters V8:an. Nära men inte perfekt, vad tror ni? (Bilderna är vända åt olika håll.)

                        Förutom byte av kylare tycks det som att kamkjedjan rekommenderas vara “Made in Germany”.

                        /Niklas


                          augusti 21, 2013 at 18:54 #58717

                          Tack för bilden Toponaut, jag har studerat den lite och gillar de rektangulära hålen i grillen. Nice!

                          96GT: Ljudet är nog det som intresserar mig mest. Nedan är en länk till en film med Stag V8 original avgassystem och Monarch uppgraderings system för jämförelse. Intressant. :image020:

                          http://www.youtube.com/watch?v=iEoJ9UU6OJQ

                          Jag kan inte låta bli att undra hur ett halvt uppgraderingssystem skulle låta på en Saab/Triumph 4:a.

                          /Niklas

                            augusti 21, 2013 at 20:05 #58726

                            Finns redan några med Chrysler 340 motorer

                              augusti 21, 2013 at 20:08 #58727

                              Hmmm… Tror jag gillade original bäst … Lite lagom muller… Väldigt Saab-ish… 4-pipigt låter mer som trimmad gat v8… Men det är ditt projekt… Blir bra hur du än gör…

                                augusti 22, 2013 at 09:43 #58734

                                :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

                                När får jag provköra den???

                                Asfränt “projekt”, är det ett teoretiskt projekt eller är det ngt du tänker göra verkligt?

                                Isåfall; När får jag provköra den?? :race

                                  augusti 22, 2013 at 19:37 #58752

                                  Det är planering på riktigt, än så länge vill jag inte lova för mycket då min jobbsituation är lite osäker i höst och vill invänta hur det går innan startar något. Jag har varit i kontakt med Stag Owners Club i England för att få hjälp med att hitta en motor. De möjligheter jag hittat så här långt blir ganska dyra.

                                  Det jag tänker mig är att bygget skall vara nära det Saab själva hade gjort om V8:an lanserats. Alltså inte någon HotRod värsting. Vad tror ni Saab hade gjort för förändringar, ett diskret V8 märke eller mer? Hade Saab profilerat en V8 som en lyxmodell eller som en sportmodell?

                                  Vad tror ni?

                                  /Niklas

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.