99 V8

  • Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-26 21:01 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7441
    nichell
    Deltagare

    I början av 1970-talet testade Saab en V8 i 99:an men valde senare Turbo. Jag kunde inte låta bli att Photoshopa hur jag skulle kunna tänka mig V8:an om den funnits. :TY

    /Niklas

    #58622
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Triumphmotorn i 99an var ju en halv V8 från Triumph Stag eller rättare sagt Stag hade två ihopsatta 4 cylindriga.

    /B

    #58623
    nichell
    Deltagare

    Saab 99 turbo =145 hk, Triumph Stag V8 =145hk. Skulle varit intressant och testa skillnaden.

    #58626
    reino
    Deltagare

    Synd bara att den motorn tydligen var katastrofalt dålig. Men det hade onekligen varit kul att få tag på en och testa. 😉 Lite som motorpaketet från Lancia Thema 8.32 i en 9000. :race

    #58627
    andersson__
    Deltagare

    Så dåliga var dom väl inte? Dom hade väl problem med att hålla temperaturen nere men det berodde väl till största del på kylarna som var för klena.

    #58630
    nichell
    Deltagare

    V8:an fick ju dåligt rykte men jag kollade på Triumph Stag klubbens sida i England så rekommenderas byte av kylare till effektivare eftermarknadsmodeller så det ligger nog något i det. Nyfiken är man ju allt jämt, men mest nyfiken är jag nog på ljudet. :332:

    Ändringarna jag gjort i bilden:
    • Något sänkt.
    • Stenskottsskydd i nedre framkant på bakskärmarna i rostfritt.
    • Rostfri list i nederkanten av dörrsidorna.
    • Extra rostfria rör på stötfångarna och upp i stötfångarhornen.
    • Kromkant på friskluftsintaget till kupén.
    • V8 märke i grillen.
    • Extra luftintag under grillen mellan stötfångarhornen.
    • Omformad huv som rundar ner mer mot mitten och följer sedan upp över mitt märket i grillen för att ge ett aggressivare utseende.
    • Amerikalysen för att det är en V8.

    Den tidiga Saab modellen är vald för att Stags V8 kom 1970. Detta är min tolkning, vad tycker ni? Är det för mycket eller…

    Frågor som jag undrat över är varför har man inte kunnat se något projekt. Passar Saab-växellådan på V8:an? När jag tittar i mitt motorrum på min 99:a så ser det ut att bli platsbrist för bromscylindern, borde vara enklare på en högerstyrd…

    Kanske röd. :wave:

    /niklas

    #58673
    kg70
    Deltagare

    Kul! De här tankarna har jag själv haft mer än en gång. Jag är också lite förvånad att inte någon gett sig på detta. I Sverige är det nog svårt att hitta en Stag-motor att lattja med. Säkert lättare i GB men man ska komma ihåg att många Stag har fått motorn utbytt mot en Rover-åtta. Förutom kylproblemen är kamkedjan underdimensionerad. Frågan är om de utbytta motorerna har skrotats eller ligger och skräpar i diverse garage.

    Ditt förslag är bra. Blanklist på friskluftsintaget sitter där original. Utgår man från en -71a får man de extra luftintagen på köpet. US-modell på strålkastare, backspeglar och stötfångare känns rätt. Frågan är om huven behöver masseras? Jag har läst i en gammal tråd i samma ämne att Peter Bäckström trodde att V8:an och Saabs växellåda har samma bultdelning.

    Vad väntar du på? Bygg!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #58693
    96GT
    Deltagare

    Wow…

    För det första snygg 3D-animation.

    Tror blå metallic och krom blir hur fint som helst.

    Såg ett program på wheeler dealers om stag v8. Finns eftermarknadskylare som løser problemet. Om jag inte minns fel sa de att Stag v8 har ett eget ljud som skiljer lite från andra v8or.

    För att kompensera för ännu mer vikt på framhjulen hade jag flyttat på batteri och satt på glasfiberhuv.

    Denna måste du bara bygga 🙂

    #58698
    topponaut
    Deltagare

    🙄

    #58706
    nichell
    Deltagare

    Jag har helt klart planer på ett bygge men kan tidigast börja i vinter om allt faller på plats, så nu planeras det. :333:

    Att hitta en motor i England tycks inte vara något problem, sedan är det ju som alltid med gamla prylar, skicket skiftar mycket. När jag tittar på packningarna under motorn är de väldigt lika men det finns skillnader i placeringen av hålen.
    Det ser inte ut som det bara är att skruva ihop, behöver nog kollas lite till. Jag har här bifogat bilder för jämförelse från Saabklubbens reservdelar till 99:an och James Paddock i England för 3 liters V8:an. Nära men inte perfekt, vad tror ni? (Bilderna är vända åt olika håll.)

    Förutom byte av kylare tycks det som att kamkjedjan rekommenderas vara ”Made in Germany”.

    /Niklas


    #58717
    nichell
    Deltagare

    Tack för bilden Toponaut, jag har studerat den lite och gillar de rektangulära hålen i grillen. Nice!

    96GT: Ljudet är nog det som intresserar mig mest. Nedan är en länk till en film med Stag V8 original avgassystem och Monarch uppgraderings system för jämförelse. Intressant. :image020:

    http://www.youtube.com/watch?v=iEoJ9UU6OJQ

    Jag kan inte låta bli att undra hur ett halvt uppgraderingssystem skulle låta på en Saab/Triumph 4:a.

    /Niklas

    #58726
    rally
    Deltagare

    Finns redan några med Chrysler 340 motorer

    #58727
    96GT
    Deltagare

    Hmmm… Tror jag gillade original bäst … Lite lagom muller… Väldigt Saab-ish… 4-pipigt låter mer som trimmad gat v8… Men det är ditt projekt… Blir bra hur du än gör…

    #58734

    :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

    När får jag provköra den???

    Asfränt ”projekt”, är det ett teoretiskt projekt eller är det ngt du tänker göra verkligt?

    Isåfall; När får jag provköra den?? :race

    #58752
    nichell
    Deltagare

    Det är planering på riktigt, än så länge vill jag inte lova för mycket då min jobbsituation är lite osäker i höst och vill invänta hur det går innan startar något. Jag har varit i kontakt med Stag Owners Club i England för att få hjälp med att hitta en motor. De möjligheter jag hittat så här långt blir ganska dyra.

    Det jag tänker mig är att bygget skall vara nära det Saab själva hade gjort om V8:an lanserats. Alltså inte någon HotRod värsting. Vad tror ni Saab hade gjort för förändringar, ett diskret V8 märke eller mer? Hade Saab profilerat en V8 som en lyxmodell eller som en sportmodell?

    Vad tror ni?

    /Niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng