99:a med H-motor och 16v topp + dubbla weber 45

Forum Modellspecifika forum 90/99 99:a med H-motor och 16v topp + dubbla weber 45

  • Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-05 20:47 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18570
    johan josefsson
    Deltagare

    Skall börja med motorn till min 99:a servicebil. Grunden är ett 2,1 liters block som borras till 94mm och på detta monteras 2,3l 16-ventils topplock. Sen var tanken att kröna detta med dubbla weber 45:or. Vad skall man åka för kamaxel i en sådan motor? Jag vill ju ha maximalt med vridmoment för bilen kommer gå fullastad på tävlingarna.

    Finns det nån mer där ute som monterat 16-ventilstopp och förgasare?
    Fram med åsikter och förslag.

    #126653
    benny
    Deltagare

    En Saab frälst bekant åker 2,5L 16V i sin 99:a.
    Fast med Ø51 🙂 spjällhus och haltech bränsle o Elektromotive tändning.

    Kammar vet jag inte värden på ,men han åker med mekansiksa ventillyftare så förmodligen är dem rätt vassa.

    Sist jag åkte med han gick den så där duktigt bra…

    #126654
    johan josefsson
    Deltagare

    Nu är det ju servicebilen som skall få motor och inte tävlingsbilen. Hur flödar tex 2,3 eller ännu hellre kortmotortoppen kontra 8-ventilaren?

    #126655
    benny
    Deltagare

    Tävlingsbil…. :doh:

    Hur ser det ut med andra kammar för 16v idag?
    För 10år sen fanns ju ej speccielt många förutom nerslipade org som vart lite vassare.

    8V finns ju betydligt mer i kammväg.

    Va skall det var i Hk väg? 150-200?

    #126656
    johan josefsson
    Deltagare

    Det är inte så himla noga med hur mycket effekt det blir. Bara bilen blir råstark och körbar så det inte blir en ketchup-motor.

    Passar insugen över från 8-vent till 16-vent toppar?

    #126657
    benny
    Deltagare

    Nej,

    Så här ser insugsidan ut på min gamla 2,3 topp (portad lite+större ventiler)

    Kort toppen vet du är lite mer jobb att får dit. Vill minnas det var o svetsa dit en aluplåt vid kamkedjan på toppen,bröstkåpan för kamkedjan var bredare än toppen,
    Studera lite på STCS, där finnes all info du behöver om du skall göra den operationen.

    #126660
    johan josefsson
    Deltagare

    Monteringsjobbet är inga problem. Frågan är om man tjänar nåt på det på en sugmotor som denna? Och passar insugen till webrarna på 16-vent toppen?

    Vad hade du denna 2,3 topp till?

    #126664
    benny
    Deltagare

    De vet i f-n, du jagar ju inte topp hästar så.

    Alltså, har du har ett weberinsug för 8v?!
    finns det weberinsug till 16v tillverkat? eller ämnar du göra?

    Får inte glömmar att dom ”bonn”trimmade folkrace 8v med weber inte går helt illa.

    toppen hade jag till en 9000 turbo i slutet på 90 talet när man orkade skruva dygnet runt…Mellan 4-8000 drog den fint, bästa slutfart på 402m, 182km/h, inte så illa då, men jämfört med idag :duck:

    #126665
    johan josefsson
    Deltagare

    Tanken var att montera ett weberinsug från 8v men under förutsättning att det passar.

    Jag tror inte att motorer från bonntrimmade folkrace 99:or är så lämpade i en drag och servicebil då fokus inte direkt ligger på driftsäkerhet och segdragning …

    #126707
    saabaero
    Deltagare

    Bäst av långtopparna är 2,3 toppen (satt även på 900 2,1) tillsammans med 2,1 insuget.
    Långtoppen duger gott för 300hk med turbo men har också god potential för portning. Vissa hävdar att en portad långtopp är minst lika bra som en korttopp.
    För att montera en korttopp behöver det som redan nämnts fixas lite kring transmissionskåpan. Antingen svetsar man på toppen eller på kåpan.

    Info kring topparnas flöde och kammar hittar man f.ö på http://www.900aero.com under fliken ”Tech”

    #126710
    johan josefsson
    Deltagare

    Det var en nyttig länk. Med tanke på flödesskillnaderna på oportade toppar, så blir det korttopp som gäller. Med modifierad transkåpa. Bättre att modda kåpan än toppen ifall man byter topp vid eventuellt haveri.

    Frågan kvarstår fortfarande om insuget från en 8v passar på en 16v. Eftersom jag inte har nåt liggandes så är det inte bara att prova sig fram.

    #126755
    turbo-johan
    Deltagare
    Johan Josefsson wrote:
    Frågan kvarstår fortfarande om insuget från en 8v passar på en 16v. Eftersom jag inte har nåt liggandes så är det inte bara att prova sig fram.

    Om jag inte minns helt fel så passar det inte.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng