99:a med H-motor och 16v topp + dubbla weber 45

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99:a med H-motor och 16v topp + dubbla weber 45

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99:a med H-motor och 16v topp + dubbla weber 45

  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2008 at 18:47 #18570

      Skall börja med motorn till min 99:a servicebil. Grunden är ett 2,1 liters block som borras till 94mm och på detta monteras 2,3l 16-ventils topplock. Sen var tanken att kröna detta med dubbla weber 45:or. Vad skall man åka för kamaxel i en sådan motor? Jag vill ju ha maximalt med vridmoment för bilen kommer gå fullastad på tävlingarna.

      Finns det nån mer där ute som monterat 16-ventilstopp och förgasare?
      Fram med åsikter och förslag.

        september 4, 2008 at 19:10 #126653

        En Saab frälst bekant åker 2,5L 16V i sin 99:a.
        Fast med Ø51 🙂 spjällhus och haltech bränsle o Elektromotive tändning.

        Kammar vet jag inte värden på ,men han åker med mekansiksa ventillyftare så förmodligen är dem rätt vassa.

        Sist jag åkte med han gick den så där duktigt bra…

          september 4, 2008 at 19:14 #126654

          Nu är det ju servicebilen som skall få motor och inte tävlingsbilen. Hur flödar tex 2,3 eller ännu hellre kortmotortoppen kontra 8-ventilaren?

            september 4, 2008 at 19:22 #126655

            Tävlingsbil…. :doh:

            Hur ser det ut med andra kammar för 16v idag?
            För 10år sen fanns ju ej speccielt många förutom nerslipade org som vart lite vassare.

            8V finns ju betydligt mer i kammväg.

            Va skall det var i Hk väg? 150-200?

              september 4, 2008 at 19:30 #126656

              Det är inte så himla noga med hur mycket effekt det blir. Bara bilen blir råstark och körbar så det inte blir en ketchup-motor.

              Passar insugen över från 8-vent till 16-vent toppar?

                september 4, 2008 at 19:41 #126657

                Nej,

                Så här ser insugsidan ut på min gamla 2,3 topp (portad lite+större ventiler)

                Kort toppen vet du är lite mer jobb att får dit. Vill minnas det var o svetsa dit en aluplåt vid kamkedjan på toppen,bröstkåpan för kamkedjan var bredare än toppen,
                Studera lite på STCS, där finnes all info du behöver om du skall göra den operationen.

                  september 4, 2008 at 19:46 #126660

                  Monteringsjobbet är inga problem. Frågan är om man tjänar nåt på det på en sugmotor som denna? Och passar insugen till webrarna på 16-vent toppen?

                  Vad hade du denna 2,3 topp till?

                    september 4, 2008 at 20:02 #126664

                    De vet i f-n, du jagar ju inte topp hästar så.

                    Alltså, har du har ett weberinsug för 8v?!
                    finns det weberinsug till 16v tillverkat? eller ämnar du göra?

                    Får inte glömmar att dom ”bonn”trimmade folkrace 8v med weber inte går helt illa.

                    toppen hade jag till en 9000 turbo i slutet på 90 talet när man orkade skruva dygnet runt…Mellan 4-8000 drog den fint, bästa slutfart på 402m, 182km/h, inte så illa då, men jämfört med idag :duck:

                      september 4, 2008 at 20:09 #126665

                      Tanken var att montera ett weberinsug från 8v men under förutsättning att det passar.

                      Jag tror inte att motorer från bonntrimmade folkrace 99:or är så lämpade i en drag och servicebil då fokus inte direkt ligger på driftsäkerhet och segdragning …

                        september 5, 2008 at 10:40 #126707

                        Bäst av långtopparna är 2,3 toppen (satt även på 900 2,1) tillsammans med 2,1 insuget.
                        Långtoppen duger gott för 300hk med turbo men har också god potential för portning. Vissa hävdar att en portad långtopp är minst lika bra som en korttopp.
                        För att montera en korttopp behöver det som redan nämnts fixas lite kring transmissionskåpan. Antingen svetsar man på toppen eller på kåpan.

                        Info kring topparnas flöde och kammar hittar man f.ö på http://www.900aero.com under fliken ”Tech”

                          september 5, 2008 at 10:59 #126710

                          Det var en nyttig länk. Med tanke på flödesskillnaderna på oportade toppar, så blir det korttopp som gäller. Med modifierad transkåpa. Bättre att modda kåpan än toppen ifall man byter topp vid eventuellt haveri.

                          Frågan kvarstår fortfarande om insuget från en 8v passar på en 16v. Eftersom jag inte har nåt liggandes så är det inte bara att prova sig fram.

                            september 5, 2008 at 20:47 #126755
                            Johan Josefsson wrote:
                            Frågan kvarstår fortfarande om insuget från en 8v passar på en 16v. Eftersom jag inte har nåt liggandes så är det inte bara att prova sig fram.

                            Om jag inte minns helt fel så passar det inte.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.