99:a som käkar rotorer…?

Forum Modellspecifika forum 90/99 99:a som käkar rotorer…?

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-12 21:09 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16513
    rutis
    Deltagare

    Jag har ett mycket märkligt problem med min 99:a från -84, alltså med H-motor.
    Saken är den att styrklacken på rotorn fövandlas till pulver efter ca 1 timmes körning och följden blir tändning a`la rysk roulette.
    Problemet uppstod efter att jag böt soppapump: den gamla, originalpumpen?, började läcka och en ny införskaffades på mekonomen.
    Att byta bensinpump på H-motorn är ju nästan enklare än att tanka, men för säkerhets skull har jag tagit av ventilkåpan och försäkrat mig om att stötstången ligger korrekt.
    För övrigt är det väl så att om mot förmodan stången hamnar galet så blir det ingen excenterrörelse och alltså ingen soppa 🙂

    Hur som, jag har nu bytt rotor 4-5 gånger och också provat olika fabrikat dock alltid med samma nedslående resultat 🙁

    Någon som känner igen sig eller har nån idé?

    #110232
    stefan
    Deltagare

    är det bara rotorn som skadas då? Vill minnas att på nån modell om främre motorfästet är dåligt så kan fördelarlocket ta i huven när motorn reser sig, då viker locket ner sig och kanske hindrar rotationen av alltihopa.

    #110233
    rutis
    Deltagare

    Jag har kollat motorfästena, de är OK.
    Det är alltså bara styrklacken på rotorn som ger upp, resterna av den sitter kvar i mjölform i det frästa spåret på fördelararmen.
    Problemet uppstod som sagt direkt efter bensinpumpsbytet, jag inbillar mig att den nya pumpen är mer trögdriven och att det uppstår friktionsvärme som i sin tur får klacken att ge upp… Jag inser hur långsökt detta låter men vad sjutton.
    Kortare körsträckor på typ 10-15 minuter går bra, rotorn ser helfrisk ut, det är när man kör typ en timme som det skiter sig.

    #110264
    peter engqvist
    Deltagare

    har svårt att tänka mig att pumpen kan påverka fördelaren.

    du har inte lyckats skada fördelaren på något sätt när du lyfte kåpan?

    ta loss fördelarlocket be någon köra på starten medans du studerar rotorn.

    #110375
    rutis
    Deltagare

    Det har löst sig!
    Stefan, du hade rätt om främre motorfästet och jag hade inte alls kollat ordentligt.
    Det visade sig att de två bultarna som håller fästet mot frambalken hade gängat ur sig och ramlat dän.
    Och Peter, du hade ju också rätt, inte sjutton hade pumpen nåt med det hela att göra.
    Problemet uppstod som sagt direkt efter pumpbytet och då snöade jag in på att det bara måste finnas nåt samband.

    Mvh Mathias

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng