ABS problem

Forum Modellspecifika forum 9000 ABS problem

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-11-29 12:31 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4127
    norman
    Deltagare

    ABS-, broms(!) (och TCS) lampor lyser och pedalen ”är hård” dvs ingen servoeffekt på min 2,3T -91 som jag tänkte ha som vinterbil jämte Talladegan (Aeron blir avställd)
    Trodde det var ABS-pumpen men den surrar!
    Kan elmotorn gå men det ändå inte byggas upp något tryck? Hur kolla det?
    På nätet står att även nivågivarfel kan ge detta. Jag fick ca 0,4 ohm pin 1-2 vid full resp 7,5 ohm pin 3-4 vid tom behållare, jfr 1 resp 10 ohm enl uppgift. Det verkar lurt, eller kanske det är mitt instrument (eller brain) som är kass?
    :ID
    Vad tror ni om att koppla 1 ohm motstånd till kontakten från styrenheten så tror den att det är fullt, och det kan man ju se till att det också är!
    Bätte förslag på åtgärder mottas tacksamt 😉
    Mvh Norman

    #34773
    enor
    Deltagare

    Läckage på ackumulatortanken är också tänkbart! Händer ofta på Scorpio och Cherokee som har samma typ av bromsar….

    Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

    #34778
    saabaero
    Deltagare

    Börja med denna tråd 😉
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910
    Vilken felkod får du fram ?

    Jag tror inte du får riktigt detta fel om någon av nivågivarna spökar 😕
    Men det skadar inte att kontrollmäta.
    Givarna i burken är inte nivågivare utan helt vanliga nivåvakter, dvs det är bara vanliga brytare som är antingen öppna eller slutna. Det räcker alltså att mäta om det är kontakt eller inte 🙂
    Kontrollera även kontaktstycket till vakterna.

    Kolla även övriga kontaktstycken för det är ganska vanligt med oxiderade kontakter.

    Om enbart accumulatorn haverarerar ska systemet ändå bygga tryck så att lamporna slocknar och servo finns. Dock kommer minsta bromsning göra att trycker sjunker så att pumpen startar direkt och ev tänder lamporna.

    I detta fall verkar det som systemet inte bygger tryck öht 😕
    Kommer det bromsvätska fram till pumpen ?
    I botten på burken sitter ett filter som ska skydda pumpen och det filtret går inte att byta. Även slangen mellan burk och pump kan vara sunkig efter 20år.
    Kommer något ur pumpen när den går ?
    Är pumpen OK skulle jag börja misstänka huvudventilen eller någon annan ventil. Det finns t.ex. en överströmningsventil som antagligen kan hänga sig i öppet läge.
    Kanske även problem med tryckvakten kan ge detta fenomen men då borde du få servotryck 😕

    #34801
    norman
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Börja med denna tråd 😉
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910
    Vilken felkod får du fram ? …

    Tack för alla råd och ref till bra tråd men jag blir osäker på ”…öppna den lilla luckan i akvariet, där under finner du ABS-boxen. Om du följer kabelhärvan från boxen så finner du en liten tvåpolig kontakt cirka 2 dm från boxen…”
    ABS-boxen sitter bakom batterilådan på mina 91:or (ligger löst på bild). Är det inringade kontakter som ska kortslutas?
    Jag har dubbelkollat alla kontaktstycken men jag får inte loss inringad som sitter mest 👿 till och har ingen järntrådsspärr att trycka ner 😕
    Är det bara att lossa rätt slangstump för att se om det kommer bromsvätska fram till pumpen ?
    Är det bara att lossa rätt slangstump för att se om det kommer något ur pumpen när den går ?

    Mvh Norman

    #34812
    saabaero
    Deltagare

    FAQ´n är skriven för bilar utan TCS, därav förvirrigen. Bilar utan TCS har ABS boxen i akvariet.
    Kontaktstycket ser ut att vara diagnosuttaget. Trodde inte detta fanns på TCS-bilarna men är det anslutet till kabelhandsken är det nog rätt.

    Det ska vara bara att lossa slangen resp röret för att kolla så det kommer bromsvätska.

    Har inget bra tips för kontakten du inte kommer åt.
    Standardsvaret är att demontera allt som sitter ivägen alt skaffa några extra leder på armen :ID

    #34934
    norman
    Deltagare

    Hej
    Inga blinkningar triggades mha kontakten, så jag var till en skrot och monterade bort hela ABS-hydraliken på en 91:a. Jag tänkte först byta hela men när jag fått bort min insåg jag att det skiljde vid det TCS-ventilerna 🙁
    Jag satte då över pump och accumulator (och ABS-ventilblocket som såg lika ut med samma nr, men spåren i kontakten passade ej så jag måste byta tillbaks 😕 Puh!)
    Efter diverse montering o bromsvätskefyllning slog jag på på tändningen, då gick pumpen konstant och alla varningslampor lyste så fint även 1 minut efter start 👿
    Nu var det nära att jag körde ut skroten på bakgården som ”reservdelare” (som jag iofs köpte den som) men efter diverse luftande, pumpande på bromsen och några omstarter slocknade plöttsligt alla 3 lamporna, och bromsarna funkade med servoassistans vid en liten provtur :CE
    Helt 😀 ser dock någon 😈 till att man inte blir, för nu lyser bromsljuset konstant!? (så fort man ansluter batteriet)
    Har kollat kontakten vid pedalen, tryckt manuellt, samt kortslutit de 2 kontakterna direkt (och mätt 0 V mellan dem) men felet är alltså någon annanstans???
    Mvh Norman

    #34936
    saabaero
    Deltagare

    Är du kompis med Mr Murphy ?
    Bara å fortsätta felsökningen…

    #34958
    norman
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Är du kompis med Mr Murphy ?
    Bara å fortsätta felsökningen…

    Det kan man tro, men det är nog snarare så att jag är en :ID amatör!
    Fast som någon skrev ”Tänk vad mycket man inte kan för att man aldrig försökt” 😉
    Ja, nu blir det till att studera elscheman och har man tur så… 😀
    annars får man väl prova att direktkoppla från pedal till bromsljus!?

    #32544
    norman
    Deltagare

    Nu är även bromsljuset ok :CE
    Det var glapp vid pedalkontakten vilket jag inte fattade först :ID
    Nu är det bara nya lagerstöd kvar, hoppas jag 😉 att fixa på den blå 2,3 -91 Turbon innan besiktning 28/11

    #35508
    norman
    Deltagare

    Det blev tyvärr en 2;a idag då v frambromsar låg på 🙁 men det blir nog lätt att putsa/smörja upp kolven 🙂 fast allt brukar ju 😈
    Det blev lite nostalgi då besiktningsmannen skrev manuellt protokoll (med kalkerpapper mellan) pga att datasystemet crashat i fredags (samma driftsleverantör som apoteket som även får fixa recept manuellt). De kunde inte ens ta betalt pga ”datan” 🙂
    Det verlar som driftsleverantören är lika :ID som jag på bilar 😉
    Jobbar själv inom IT-branchen och det känns som att chefs”ansvar” ❓ , sälj och administration värderas högt medan kompetens för att det ska funka är mindre viktigt och då ökar denna typ av problem 😕 Tyvärr är det nog inte bara IT som drabbats av denna sjuka 😥 Är det någon som vet hur detta är inom bilbranchen?

    #33121
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lättare med anliggande broms än strulande ABS, i alla fall. 🙂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng