AC-fråga og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / AC-fråga og900

• Författare

Hej!

Försöker sparka fart på AC:n på min T8 special och det går väl så där, kan man säga.

Har kommit så långt att jag lyckats täta den läckande kompressorn och protryckt. Det var tätt men det kom inte fram spänning till magneten på kompressorn. Så då har jag lite frågor som jag hoppas att nån kan svara på
      Vi provade endast med motorn avstängd men tändningen på. Då gick fläkten igång när jag tryckte på knappen men inte kompressorn.
      Är det möjligen så att motorn måste vara igång?

Har även studerat elschemat och funderar på om det kan vara nåt vingel med termokontakten, om jag fattat det hela rätt så skulle då fläkten funka men inte kompressorn.

Men vart hittar jag termokontakten?

Tackar på förhand

//Pär

juni 7, 2012 kl. 06:33 #44522

Jag tror motorn måste va igång, kompressorn har väll remdrift?

juni 7, 2012 kl. 12:48 #42001

Kompressorn är remdriven, ja, så motorn måste vara igång.

juni 7, 2012 kl. 14:47 #44545

En dum fråga kanske men har du fyllt systemet? Annars lär du inte få nån spänning till kompressorn. Jag vet inte hur många pressostater det sitter på en OG900:a men man brukar ha antingen en kombinerad hög och lågtryckspressostat eller en för hög och en för lågtryck. Alltså om du inte har något köldmedium (gas) i systemet så bryter lågtryckspressostaten pga för lågt tryck i systemet. // Ola.

juni 7, 2012 kl. 15:56 #44549

Ja alltså när vi hade testgas i så funkade allt utom just att magneten inte slog till, eftersom han som provtryckte inte ville vispa runt med nitrogen i systemet så startade vi aldrig motorn. Men efter att ha läst elschemat och konfererat med förre ägaren är jag rätt säker på att motorn måste snurra för att magnetkopplingen ska slå till.

Ska se om jag får påfyllt i morgon så får vi se hur det går . Å andra sidan verkar det inte vara nödvändigt med AC om sommaren ska fortsätta så här 😀

//Pär

juni 8, 2012 kl. 14:02 #44601

En liten undran när denna tråd har tagits upp. Var i Stockholmsområdet finns det någon som är erkänt/seriöst bra på AC som kan rekomderas? Min AC har det gamla R12 men har fundering på att konvertera om till det nya systemet (om det nu behövs) när det är dags för åtgärd (fungerar bra idag), men vill för säkerhets skull kolla konditionen på den och även om behov finns att fylla på.

Lasse B

juni 10, 2012 kl. 17:29 #44665

jag lämnade min og 900 till Ekman bil och plåt tror jag dom heter på Värmdö gamla Södra Tvåtackt. och den har funkat i två år nu. 🙂

MVH John.

juni 11, 2012 kl. 16:11 #44713

Hej John,

Tack för ditt svar. Då ska jag kontakta de. Ekmans bil & båt heter de enligt Eniro och ligger i Mölnviks industriomr. om jag ska vara petig.

Mvh/Lasse B

juni 11, 2012 kl. 16:42 #44716

@lgbe wrote:

En liten undran när denna tråd har tagits upp. Var i Stockholmsområdet finns det någon som är erkänt/seriöst bra på AC som kan rekomderas? Min AC har det gamla R12 men har fundering på att konvertera om till det nya systemet (om det nu behövs) när det är dags för åtgärd (fungerar bra idag), men vill för säkerhets skull kolla konditionen på den och även om behov finns att fylla på.

Lasse B

Har lämnat två av jobbets bilar på aircondcenter på Tantogatan. Bra pris och snabb service. Skulle använda dem igen om det behövdes.
                      http://www.aircondcenter.se

/Nicls

juni 12, 2012 kl. 15:20 #44762

Ett tack till dig också Niclas. Då ska jag kontakta de med. Det är bra med flera så man kan jämnföra priser.

Mvh/Lasse B

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.