AC som inte fungerar. og900 cab 92 EP (=S)

Forum Modellspecifika forum OG900 AC som inte fungerar. og900 cab 92 EP (=S)

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-31 04:41.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

ACn har antagligen inte fungerat sedan bilen importerades från Italien (och tidigare) och jag tog över.
    Saknar instruktionsbok. Ska ACn starta om jag trycker in knappen med snöstjärnan på (förutsatt att allt är OK)?
    Det enda jag kunnat kolla är kompressorn. Den drar igång om jag drar en kabel direkt till + på batteriet.
    Är det något mer jag kan kolla på något enkelt sätt? Misstänker väl en läcka någonstans. Tips på fel-letning!

Köper gärna en istruktionsbok för denna bil!

trionic
    Deltagare

Hej.
    Kolla om det finns nån gas kvar,på kompressorn kan du trycka in en av ventilerna som sitter under en plasthatt (ser ut som en vanlig luftventil i däcken) tryck försiktigt med en liten skruvmejsel,så hör du om det finns nån gas kvar.Troligen tom på gas/för lite gas.
    I annat fall kan du prova att bygla kontakten på torkmedelsbehållaren (den sitter i nederkant i höger hjulhus)
    Lycka till
    Häls
    Saabmogge

kalle
    Deltagare

Äre tomt där så vill inte kompressorn koppla inn. Viss du hör ett klack med byglad torkmedelsbehållare och snöstjarnan intryckt, tyder det på lågt kylmedelsstånd. Om det är tomt kan det ju vara dags att ta sönder alla rör och slanger och byta på packringarna före man trycker inn nytt kylmedel. Har man inte R-12 på lager måste man byta packning och torkmedelsbehållare innan man trycker inn nytt R-134 kylmedel. R-12 finns ju inte längre.
    Glöm inte esterbaserad olja för kompressorn.
    Det andra som kan va galet är frostbrytaren. Det är en kapillärtub som sitter tryckt inuti evaporatorn som stänger av kompressorn när evaporatorn är frusen. Man kan ta koll på den vid att bygla den oxå. Var MYCKET försiktig när du tar ur den, om den inte är kass alltså. Böja eller klippa den inte, då den är mycket känslig. Va som bättre är – den är en riktig jävel att få tag på, unre brädan måste av och höger sparkpanel med. Den sitter skruvat i kupeluftfilterhållaren, som i en AC utrustad bil håller evaporatorn istället.

Varför köra med AC i cab överhuvudtaget? Mycket strul för en eller två dags åkande.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng