aggregataxel

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / aggregataxel

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / aggregataxel

  • Författare
    Inlägg
    • september 26, 2016 at 22:56 #403913

      Hej
      Har upptäckt att aggregataxeln glappar ganska mycket fram o tillbaka(axialspel), enligt verkstadshandboken ska spelet vara 0,05-0,15mm.
      Jag har ca 3-4mm o något är fel, men vad!
      Är det någon som vet hur axeln ska se ut där fixerplattan sitter?

      mvh micke

      Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

        oktober 1, 2016 at 09:12 #418541

        Hej
        Jag har nu tittat lite noggrannare på aggregataxeln o fixerplattan, axelns spår är ca 8mm o fixerplåten är ca 5mm så jag har ett glapp på ca 3mm.
        Min frågor är:
        Om spåret i axeln ska vara kring 5mm?
        Måste jag demontera vattenpumpen om jag ska byta aggregataxel?

        MVH Micke

        Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

          oktober 6, 2016 at 19:18 #418817

          Nej, det behövs inte. Jag bytte både aggregataxel och vattenpumpsaxel pga. Trasiga kuggar och då monterade jag vattenpumpen först. Däremot hade jag ur fördelaren då så den kanske behöver ur men det är ju en mindre operation.

            oktober 6, 2016 at 20:37 #418819

            Hej
            Jag har demonterat axel och vattenpump, det var precis som du skriver, bara att dra ut axeln då fixerplattan var borttagen.
            Tråkigt nog är pumpaxelns gänga trasig, muttern låg o snurrade ovanpå pumphjulet(drevet bra) även aggregataxeln är sliten 3mm i spåret för fixerplattan(bägge dreven bra)

            År det vanligt att aggregataxeln vill sträva ut ur motorblocket?
            Går det att få tag i delar till vattenpump version 2?

            Hoppas att jag får tag på en bra begagnad aggregat/pump axel så jag kan skruva ihop motorn.

            MVH Micke

            Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

              oktober 16, 2016 at 08:52 #419073

              Har fått tag på en begagnad aggregataxel o pump av en folkraceåkare, väntar nu på delar från klubben.
              Har även slipat tätningsytan på skovelhjulet, fick ta ned 0,15mm för att få den bra.

              Har funderat på varför några skriver att vattenpumparna läcker lite efter renovering och kanske inte blir helt täta, om man har en ny tätning och slipat skovelns tätningsyta samt bytt o-ringar i lagerhuset så borde det bli tätt, men om man tittar på de olika delarna så borde/måste tätningen mellan lagerhuset och skoveln vara den svaga länken, det jag funderar på är hur tät är den då den består av en yttre och inre del där den inre delen pressas mot skovelhjulet med en fjäder och den yttre delen är pressad i lagerhuset.

              Är det någon som vet om/hur tätningen fungerar?

              MVH Micke

              Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

                oktober 29, 2016 at 19:43 #419756

                Nu är motorn återmonterad i bilen, ska starta den i morgon.
                Då jag fick hem repsatsen till vattenpumpen från klubben så kunde jag konstatera att tätningen är annorlunda gjord än tätningarna på pumpen som satt i motorn och på pumpen jag fick tag på så nu borde pumpen bli tät.

                Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

                  november 5, 2016 at 08:13 #419904

                  Kan nu meddela att 99:an rullar igen, har kört 2,5 mil o vattenpumpen verkar helt tät, det beror nog på att jag slipade tätningsytan på pumphjulet och att tätningen från saabklubben är rätt konstruerad.

                  Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

                    november 10, 2016 at 05:47 #420021

                    Va kul!

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.