aggregataxel
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / aggregataxel
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / aggregataxel
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-10 05:47 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
september 26, 2016 at 22:56 #403913
Hej
Har upptäckt att aggregataxeln glappar ganska mycket fram o tillbaka(axialspel), enligt verkstadshandboken ska spelet vara 0,05-0,15mm.
Jag har ca 3-4mm o något är fel, men vad!
Är det någon som vet hur axeln ska se ut där fixerplattan sitter?mvh micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
- Detta ämne redigerades för 7 år, 6 månader sedan av Mikael Hagenvald.
oktober 1, 2016 at 09:12 #418541Hej
Jag har nu tittat lite noggrannare på aggregataxeln o fixerplattan, axelns spår är ca 8mm o fixerplåten är ca 5mm så jag har ett glapp på ca 3mm.
Min frågor är:
Om spåret i axeln ska vara kring 5mm?
Måste jag demontera vattenpumpen om jag ska byta aggregataxel?MVH Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
oktober 6, 2016 at 20:37 #418819Hej
Jag har demonterat axel och vattenpump, det var precis som du skriver, bara att dra ut axeln då fixerplattan var borttagen.
Tråkigt nog är pumpaxelns gänga trasig, muttern låg o snurrade ovanpå pumphjulet(drevet bra) även aggregataxeln är sliten 3mm i spåret för fixerplattan(bägge dreven bra)År det vanligt att aggregataxeln vill sträva ut ur motorblocket?
Går det att få tag i delar till vattenpump version 2?Hoppas att jag får tag på en bra begagnad aggregat/pump axel så jag kan skruva ihop motorn.
MVH Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
oktober 16, 2016 at 08:52 #419073Har fått tag på en begagnad aggregataxel o pump av en folkraceåkare, väntar nu på delar från klubben.
Har även slipat tätningsytan på skovelhjulet, fick ta ned 0,15mm för att få den bra.Har funderat på varför några skriver att vattenpumparna läcker lite efter renovering och kanske inte blir helt täta, om man har en ny tätning och slipat skovelns tätningsyta samt bytt o-ringar i lagerhuset så borde det bli tätt, men om man tittar på de olika delarna så borde/måste tätningen mellan lagerhuset och skoveln vara den svaga länken, det jag funderar på är hur tät är den då den består av en yttre och inre del där den inre delen pressas mot skovelhjulet med en fjäder och den yttre delen är pressad i lagerhuset.
Är det någon som vet om/hur tätningen fungerar?
MVH Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
oktober 29, 2016 at 19:43 #419756Nu är motorn återmonterad i bilen, ska starta den i morgon.
Då jag fick hem repsatsen till vattenpumpen från klubben så kunde jag konstatera att tätningen är annorlunda gjord än tätningarna på pumpen som satt i motorn och på pumpen jag fick tag på så nu borde pumpen bli tät.Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
november 5, 2016 at 08:13 #419904Kan nu meddela att 99:an rullar igen, har kört 2,5 mil o vattenpumpen verkar helt tät, det beror nog på att jag slipade tätningsytan på pumphjulet och att tätningen från saabklubben är rätt konstruerad.
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.