aggregataxel

Forum Modellspecifika forum 90/99 aggregataxel

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-10 05:47.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #403913

    Hej
    Har upptäckt att aggregataxeln glappar ganska mycket fram o tillbaka(axialspel), enligt verkstadshandboken ska spelet vara 0,05-0,15mm.
    Jag har ca 3-4mm o något är fel, men vad!
    Är det någon som vet hur axeln ska se ut där fixerplattan sitter?

    mvh micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    • Detta ämne redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    #418541

    Hej
    Jag har nu tittat lite noggrannare på aggregataxeln o fixerplattan, axelns spår är ca 8mm o fixerplåten är ca 5mm så jag har ett glapp på ca 3mm.
    Min frågor är:
    Om spåret i axeln ska vara kring 5mm?
    Måste jag demontera vattenpumpen om jag ska byta aggregataxel?

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #418817

    e larsson
    Deltagare

    Nej, det behövs inte. Jag bytte både aggregataxel och vattenpumpsaxel pga. Trasiga kuggar och då monterade jag vattenpumpen först. Däremot hade jag ur fördelaren då så den kanske behöver ur men det är ju en mindre operation.

    #418819

    Hej
    Jag har demonterat axel och vattenpump, det var precis som du skriver, bara att dra ut axeln då fixerplattan var borttagen.
    Tråkigt nog är pumpaxelns gänga trasig, muttern låg o snurrade ovanpå pumphjulet(drevet bra) även aggregataxeln är sliten 3mm i spåret för fixerplattan(bägge dreven bra)

    År det vanligt att aggregataxeln vill sträva ut ur motorblocket?
    Går det att få tag i delar till vattenpump version 2?

    Hoppas att jag får tag på en bra begagnad aggregat/pump axel så jag kan skruva ihop motorn.

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #419073

    Har fått tag på en begagnad aggregataxel o pump av en folkraceåkare, väntar nu på delar från klubben.
    Har även slipat tätningsytan på skovelhjulet, fick ta ned 0,15mm för att få den bra.

    Har funderat på varför några skriver att vattenpumparna läcker lite efter renovering och kanske inte blir helt täta, om man har en ny tätning och slipat skovelns tätningsyta samt bytt o-ringar i lagerhuset så borde det bli tätt, men om man tittar på de olika delarna så borde/måste tätningen mellan lagerhuset och skoveln vara den svaga länken, det jag funderar på är hur tät är den då den består av en yttre och inre del där den inre delen pressas mot skovelhjulet med en fjäder och den yttre delen är pressad i lagerhuset.

    Är det någon som vet om/hur tätningen fungerar?

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #419756

    Nu är motorn återmonterad i bilen, ska starta den i morgon.
    Då jag fick hem repsatsen till vattenpumpen från klubben så kunde jag konstatera att tätningen är annorlunda gjord än tätningarna på pumpen som satt i motorn och på pumpen jag fick tag på så nu borde pumpen bli tät.

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #419904

    Kan nu meddela att 99:an rullar igen, har kört 2,5 mil o vattenpumpen verkar helt tät, det beror nog på att jag slipade tätningsytan på pumphjulet och att tätningen från saabklubben är rätt konstruerad.

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #420021

    Va kul!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng