Akut hjälp att reda ut olika bränslepumpar 900 16v -88

Forum Modellspecifika forum OG900 Akut hjälp att reda ut olika bränslepumpar 900 16v -88

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-10 17:10.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

martin h
    Deltagare

Hej!

Soppapumpen har lagt av på min 900 Cab -88. Den har Bosch-systemet.
    Glad i hågen lyfter jag ur den och ser då att den har en mindre diameter än den 900 pump som jag har på hyllan. Alltså likadan pump som sitter i 9000 med Bosch-system från 88:a. Dock så sitter inte denna pump monterad i en burk med förpump, utan direkt monterad på en gummistos (art nr 93 19 955 enligt EPC) och en sil. Nu till min fråga. i EPC så är de smalare pumparna monterade i en behållare med förpump och den gröve varianten monterad så som min smala pump. Är det fel i EPC eller är det någon som gjort ett hemma mek och fått ihop en hybrid?

Hur skall det egentligen vara till en cab -88:a?

När jag söker på nya pumpar (speedparts, bildelar24, etc så verkar det som om det skall vara den smalare pumpen.

Mitt problem bottnar i att gummistosen är helt upplöst av bensinen och är sannolikt orsaken till pumphaveriet. Skall jag försöka få tag i en ny sådan eller är det en burk/förpump jag ska ha?

Tacksam för snabba tips då vi planerar att använda bilen inom kort.

/Martin

Regin
    Deltagare

En OG 900 från 1988 kan vara både en 88 men även en 88:B
    vilket du säkert även har sett i EPC 🙂

En ”renodlad” 88 borde vara en bil med LH 2.2 d v s bil utan katalysator
    (precis en sådan är Lá Senorita här)

En 88:B skulle inta bara ha LH 2.4 –
    men även en katalysator …..

Så har din bil ingen katalysator, så skall det vara bränslepump som sitter i en sk gummistos.
    Finns det katalysator, borde pumpen vara alá saab 9000 –
    d v s vit/plastig och sitta låst med en ”ring” på bränsletanken

Så frågan är –
    har du katalysator eller inte 😏

• Det här svaret redigerades 2 år, 1 månad sedan av .

martin h
    Deltagare

Enligt EPC så ser det ut så här för både 88:a och 89:a:med motor B201 och enbart den högra varianten för B202.

Jag har B202 men har en kombo (det som är inringat i rött).
    Gummibussningen nr 19 till vänster är den som är helt upplöst av bensinen.

/Martin

Bilagor:

martin h
    Deltagare

Gjorde en nödlösning igår med en begagnad pump som suttit i en 9000 med Boschsystem (dvs., som den högra varianten på bilden). Jag tog pumpen och den silen som sitter direkt på pumpingången och monterade. Då sticker den eventuellt ner lite i den plastlåda (nr 11 till vänster) som sitter i botten på tanken. Fungerar fint, men man bör nog inte köra under kvarts tank.

Sedan var jag förbi Hedins bil i Akalla nu på morgonen och de har faktiskt gummibälgen som skall hålla ihop pump/sil i vänstra varianten,. Kostar 469 kr, men det är ju bara att betala och vara glad. Detta problem borde jag ju inte vara ensam om då det inte bara är min bälg som legat snart 30 år i bensin….

Undrar hur det ser ut i grabbens -85:a???

Hur som helst, bälgen beställd från Hedins bil, Ny Boschpump beställd från bildelaronline24.se för 850kr, så nu ska det nog gå att få ihop det.

Frågan som återstår är bara varför det ser ut som det gör??

/Martin

martin h
    Deltagare

Nu är den nya pumpen monterad.

Ny pump Bosch original och en ny gummistos!

Bilagor:
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng