Anliggande bromsar samt hög hc samt co 2500 900s-92
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-12 10:50 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Anliggande bromsar samt hög hc samt co 2500 900s-92
Hej!
Var på besiktning idag, alltid spännande….När besiktningsmannen hissade upp bilen och kollade främre bromsar så visar det sig att båda sidor är anliggande, gick knappt att snurra hjulen alls. Märktes tydligt då vi tog en sväng innan bromsprovet. Väl i bromsprovet så var värdena godkända.
Jag tänkte plocka ner bromsar och kolla så att det inte blivit rost i dessa. Kan det vara något annat fel? Jag har ABS för kännedom. Inga felkoder och ABS lampan slocknar fort efter start.
En fråga angående för högt hc samt co 2500. Jag fick lite för höga värden på detta, Vad kan det bero på? Tänddelar? kat? något annat?
Mvh Mattias
Kolla så kolvarna rör sig fint i oken, antagligen är det väl dem som kärvar. Beläggen kan ha rostat fast i bromsoksbyglarna också. Skulle väl även kunna vara en/flera ventiler i ventilblocket till ABSen som inte funkar som de ska, men tycker det borde ge felkod men det är kanske inte säkert…
Dåliga bromsslangar kan ibland fungera som en backventil också vilket gör att bromsarna lägger sig på.
Jag hade börjat med att plocka ur beläggen och se så kolvarna rör sig fint. Om dammskydden runt kolvarna är trasiga så kan man räkna med att kolvarna är rostiga och då kan de kärva fiiint av och till.
Det är ju dessutom rätt vanligt att kolvarna i framoken rostar; då glider de inte som de ska…
Spruta in bromsvätska bak dammskydden, det kan lösa upp och få kolvarna glida lite lättare; annars får du renovera oken.
Rep sats till oken kostar inte mycket.
Du bör nog tanka 20% etanol innan du besiktigar andra gången; har du nyligen bytt olja i motorn?
Annars gör det, även stift och luftfilter.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem