Äntligen en v4:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Äntligen en v4:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Äntligen en v4:a

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 27, 2014 at 19:40 #23771

      Hej alla,

      Jag har under många år i fantasin varit ägare till en V4:a, så jag tänkte att den nu var dags att faktiskt göra slag i saken och skaffa mig en i verkligheten också. Sagt och gjort, idag så blev det affär på en Saab 96 -70 i ett härligt patinautförande. Bilen köptes av en forumkollega och har ägts av samma familj sedan ny, vilket nu är 44 år och 9500 mil sedan. Fullständig dokumentation, t.ex. alla besiktningsprotokoll och t.o.m. leveransdokumenten från 1970, finns med. Jag har, som sagt, inte så mycket erfarenhet från dessa vagnar men jag tycker att den går väldigt fint maskinellt utan slammer från vare sig motor eller transmission. Däremot så har väder och vind gått rätt hårt mot utsidan, med en hel del rost och bucklor som måste fixas. Jag har tänkt att ha bilen som en slags rullande bruksrenovering, och använda den såväl sommar som vinter. Det verkar dock som detta forum är en exceptionell bank av kunskap och välvilja om det skulle dyka upp några problem, vilket känns skönt. Avslutningsvis en liten reflektion – jag har de senaste 15 åren kört häftiga motorcyklar och sportbilar utan att det är någon som lyft på ögonbrynet. Under mina första tio timmar som nybliven Saabägare så är det två personer som spontant kommit fram och velat pratat V4 varav den ena ville köpa bilen… 😀

      Här kommer i alla fall en bild också. Vi hörs…

      Mvh

        september 27, 2014 at 19:57 #162934

        Välkommen i exhibitionisternas skara! :CH Man får inte vilja vara anonym när man kör V4:a!
        Anledningen att folk reagerar mer på dessa bruksvagnar än på häftiga sportdito tror jag beror på att många fler har en relation till dessa vägarnas slitvargar.
        Bilen ser ju riktigt hygglig ut och verkar mest längta efter lite rubbing och vax. :race

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          september 27, 2014 at 22:44 #162876

          Välkommen i gemenskapen! (stavas nog ofta “galenskapen”)

          När jag och kompisarna i ungdomens dagar under slutet av 80-talet åkte saabgurka var det inte många som höjde på ögonbrynen. Minst 4-5 av mina kompisar hade eller hade haft en egen gurka att misshandla. Nuförtiden går det inte att åka genom Stockholm annat än på småtimmarna utan att folk sliter upp mobiltelefoner och turistkameror, ler eller vinkar när jag puttrar förbi. Kommer en fräsig Maserati, en Hummer eller en blank limousine från andra hållet är det ändå gurkan som de flesta följer med blicken! Så nä, det är svårt att vara anonym, och det är definitivt en bil som gör många människor glada. Ofta kommer äldre fram när man stannat, gissar årsmodell och berättar om sina egna saabminnen. Det är nog få över 40 som inte har något att säga om dessa bilar.

          Det är förmodligen en av de härligaste bilarna att hålla liv i också. Nytillverkade delar finns det fortfarande gott om till överkomliga priser och det helt underbara kontaktnätet via klubben är svårslaget. Alltid finns någon på hyfsat nära håll som både kan och vill hjälpa till oavsett vad som gått galet.

          En sak att vara noga med på dessa bilar är att hålla koll på ventilspelet och använda blyersättningsmedel av bra kvalitet. Godset i V4-topparna är mjukt och ventilsätena kan lätt nötas ner. Blir ventilspelet för litet bränner avgasventilerna snabbt. Det behöver inte ta mer än en halvtimme att kolla spelet på samtliga ventiler så det är värt att göra ganska ofta innan man fått koll på sin egen motor. Om det är skillnader i gjutgodsets kvalitet eller mer handlar om tidigare ägares eventuella slarv med blyersättningen vet jag inte men på vissa motorer sjunker ventilerna ganska snabbt medan andra kan klara sig väldigt länge.

          Oljenivån i växellådan är också bra att snabbt få koll på. Är nivån för låg finns risk att framför allt frihjulet tar stryk eftersom det får smörjning med olja som skopas upp av ett kugghjul och sedan ska rinna hela vägen genom växellådans ingående axel. Frihjulet är helt underbart, förutsatt att det fungerar!

            september 28, 2014 at 07:44 #162809

            Välkommen, Olle D

            Jag var under åren -98 — -11 utan V4. Något hade hänt under dessa år. Tidigare var det ingen som reagerade på en sådan bil, men sen… Många glada miner, inte minst från tyska turister och folk som kommer fram och minns sin egen V4. Än så länge har gemene man råd att köpa en V4 i hyfsat skick och hålla den igång.. Jag kör min som året-runt-bil. På -70talet ägde jag två st tvåtaktare. Då betingade dessa ett pris av 500:-! Titta på dagens prislapp. Ja ja, jag vet; räkna med penningvärdets försämring osv.

            Pelle i Härnösand

            Pelle i Härnösand

              september 28, 2014 at 16:33 #177395

              Jag hade som sagt V4 (-73) under första delen 90-talet och köpte den som bruksbil utan någon särskild tanke. Viss betydelse hade kanske minnet av min morfars -64 kortnos som han köpte för 500:- i mitten av 70-talet, men mest var det vad som dök upp och verkade vettigt för de 5000 jag hade att spendera på en bruksbil. Fick en riktigt fin 73:a med bara några rostblåsor kring framskärmens blinkers. Var min dittills bästa och tryggaste bil och jag körde sammanlagt 13.000 mil med den. Pendlade Uppsala-Stockholm många år och körde en hel del i tjänsten. Brända ventiler och topplocksbyten tröttnade jag dock på och lade DÅ över 4000:- på att låta montera i hårda ventilsäten. En dag när jag bromsade gjorde inte taxin bakom mig detsamma… Fick bra betalt av taxins försäkring och behöll bilen då den förutom dragspelsformen där bak var i så bra skick. Därur såddes fröet till det som med tiden blev Snabelgalfen. 😉

              Var sedan utan Saab ganska många år p.g.a småsnobbig fru som tyckte det skulle vara nytt och fräscht. Under den tiden hade jag mina två absolut dyraste biläganden, en helt ny Skoda och en tre år gammal Volvo. Sju år senare byttes både volvokombin och frun mot bättre saker, d.v.s. en volvovalp och en vettigare fru och efter ytterligare ett par år blev det saabgurka igen och det kändes verkligen som att komma hem!

              Det ÄR verkligen oerhört korkat att köpa enkel tågbiljett 20 mil bort en iskall blåsig och mörk höstkväll med kontanter, ficklampa och en grov skruvmejsel som enda resesällskap. Det var väl ingen snygg saab direkt men kopplingsfelet var “nog bara” en dålig cylinder och så illa var det ju inte med rosten… 5000 kr för det vrak som nu varit familjebil i fyra år var några tusenlappar för mycket men så många mil som vi åkt och så billigt som det varit hade bilen lika gärna kunnat kosta 20.000 som varit gratis vid det här laget. Är inne på tredje motorn som verkar fantastiskt fin, har bytt topplock på tidigare motorer, svetsat massor av rosthål och ändå ser Spökplumpen ut som en fisksump undertill men med tejp, ståltråd och envist jävlaranamma ska han rulla igenom höstens besiktning. Saabgurka är inte bara en livsstil utan har blivit en del av min personlighet!

                september 28, 2014 at 18:24 #177406

                Sådär ja, efter en heldag i garaget med rubbing, vax och färg så börjar första steget i uppfräschningen vara klar. Det är lustigt vilken skillnad det gör att putsa lite (eller mycket som i detta fall). Jag trodde att lacken skulle vara helt körd, men nu tror jag den får funka ett tag. Jag tycker också att hjulen gör mycket för helheten, så lite färg på de slitna och rostiga fälgarna gjorde susen. Jag har nu också haft lite mer tid att syna bilen lite mer, och jag har upptäckt några saker som står på tur i “att göra listan”, bl.a.

                – helljuset fungerar inte (kanske det sitter ett relä någonstans?)
                – höger backspegel är helt mjölkig, vilket inte gick att putsa bort – ny måste införskaffas
                – bakre ljuddämparen måste bytas
                – gummidamasken vid den bakre smörjnippeln på vänstra sidan (styrväxelns kulled?) har spruckit vilket jag nu lagat provisoriskt med vulktejp – dessa damasker finns väl att köpa lösa?
                – allmän service med byte av samtliga vätskor och tänddelar.

                Ja, det är kul det här. Jag bifogar även en “efter” bild från dagens duvning i garaget…..

                Höres

                  september 28, 2014 at 21:15 #162210

                  En välförtjänt uppfräschning av pärlan! Om ny lack lockar, tänk först noga på att en gammal men ännu inte skabbig och totalt rostbubblig lack berättar bilens historia medan ny lack skenbart nollställer till ögonblicket då bilen rullade ut från fabriken, helt fri från berättelser. Mindre bulor, repor och rostblåsor kan en gammal bil gärna få bära med värdighet och det är ett skick som ALDRIG går att återskapa igen. Jag menar inte att original bruksskick är det enda rätta, men att det absolut är värt att fundera på innan man hastar iväg med färgsprutan.

                  Beträffande hjul brukar jag säga att vilken gammal råttsoffa som helst kan bli riktigt häftig (om än på det uppkäftigare sättet) med fräscha hjul, medan rostiga fälgar totalt sunkar ner helhetsintrycket på en i övrigt helt fräsch bil.

                  När det är dags att byta bakre ljuddämparen är oftast resten av systemet i lagom uselt skick för att det ska vara dags att byta rubbet. En erfaren bekant säger att V4-systemen i allmänhet är ganska kortlivade jämfört med många andra bilars avgassystem. Har själv bara slarvat med begagnade delar och det som från början sett fint ut har hållit något år eller två på sin höjd och man blir lätt vansinnig på att svetsa sprickor eller försöka få isär en skarv som suttit mer än några veckor. Främre delen kan se fin ut men får lätt sprickor av V4-motorns ganska råa gång. Byt rubbet, det är det värt! (att JAG sedan är dumsnål om och om igen är mitt eget val)

                  Vad jag hört ska man inte slarva med de två gummiupphängningarna på rörets mitt. Om de utelämnas kanske något spricker? Är de som på min bil aningen för hårda blir det lätt resonansljud i karossen vid vissa hastigheter.

                    september 28, 2014 at 21:43 #161899

                    Den största risken med att inte ha mittfäste är om det släpoer framtill. Då blir avgassystemet som ett spjut ner i backen (been there, men turligt nog gick det bra)! På min förra V4:a ersatte jag mittfästet med två krokar i originalhålen i durken. Sedan drog jag bara en laststropp (till kapell på släpkärror och lastbilar) mellan krokarna, under avgasröret. Höll bra och ingen resonans!

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      september 28, 2014 at 22:21 #161797

                      Fiffigt fulfix Janne, och helt i min smak! 😀

                      Det där med rör som släpper i framkant och slår ner i gatan likt en höjdhoppares stav har jag upplevt en gång och det var när jag hade en Lada Niva 4×4. Nästan lika rostig som Spökplumpen och bakaxelns nedre bärarmsfästen bröts loss när jag bromsade inför ett trafikljus. PANG-SKUTT liksom då kardanen drogs ur… Jasså, jaha… I med diffspärren och backa lite med framhjulsdrift, bromsa tvärt och hjulbasen var återställd. Krypa under och lossa den havererade kardanen, försöka se obekymrad ut och fortsätta hemåt. HÄPP!

                      Blir nog inte samma dramatik med ett avgasrör men det är nog ändå inte kul om det händer på motorvägen i rusningstrafik.

                        september 29, 2014 at 00:37 #161783

                        Du har helt rätt John, lite patina gör endast bilen mer intressant… 😉

                          september 29, 2014 at 07:26 #161537

                          Dessutom är det inte någon fullständig katastrof att råka välta en planka i garaget och få ett litet märke på guldklimpen om den är i schysst bruksskick. Visst tycker jag om fin lack men det är onekligen mindre nervöst att åka omkring i en bil som kan ta en och annan liten vardagsskada bredvid de tidigare. Är bara större delen av ytorna blanka och rostfria behöver man verkligen inte skämmas för de små ärren här och där! “Folkracestuket,” rostiga fälgar eller att ha en dörr i annan färg är däremot sällan kul.

                            oktober 1, 2014 at 19:56 #158676

                            Hej! Förra året köpte jag Bulan som är av samma årsmodell och med samma färg – sjögrön – som den avbildade. Samma erfarenheter av betydligt snyggare finish på lacken med bara vanlig polering och vaxning. Min bil får förbli i bruksskick med alla små buckor och spraymålning på högersidan. Rosten må hållas efter löpande eftersom den här bilen är väldigt hel för sin ålder. Jag fick också inleda med att byta bakre ljuddämpare men den var egentligen skitfin förutom botten längst ner som rostat igenom troligen på grund av att bilen bara körts några korta sträckor ett par gånger om året och vattnet aldrig ångat bort. Vad jag förstått ska man vara mycket noga med att byta växellådsolja enligt programmet. Förr hade Saab en egen växellådsolja till de här bilarna men vad använder man i dag? Det står säkert nånstans på den här sidan om man letar lite.
                            Mvh Jan G

                              oktober 2, 2014 at 11:24 #158259

                              Hej,

                              Ja, det står massor om både motoroljor och växellådsoljor och åsikterna är lika många som forumdeltagarna (precis som i alla motorforum 😀 ). De flesta verkar ha goda erfarenheter av Quaker State Quadrolube 75W i växellådan. Den verkar dock vara omöjlig att få tag i (i alla fall i Uppsala). I instruktionsboken står det transmissionsolja av typ EP 80 (eller något i den stilen). Jag har därför köpt Castrol EP80 som jag skall byta till i helgen. Till motorn så köpte jag Mekonomens egen 10w-40 mineralolja – jag vet inte hur bra eller dålig den är, men jag räknar med att byta oljan ofta så det blir nog bra. Har du kvar “Bulan” föresten…?

                              Mvh

                                oktober 2, 2014 at 14:32 #158049

                                Quadralube (som dock inte heter QS längre) finns i klubbshopen.
                                Själv hade jag Castrol Hypoy LSC, men den existerar nog inte längre.
                                Var köpte du din Castrol?

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  oktober 2, 2014 at 14:55 #52750

                                  Jag köpte sen på Mekonomen i Uppsala….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.