Är man riktigt klok eller?
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-01 10:24 av mattias e.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har i vinter kört både en 95:a och 96:a. Det är bra många år sedan jag kört 95:a och kan säga att jag gillar den skarpt. Den är helt suverän väghållningsmässigt då den inte är lika markant understyrd som 96:orna är. Vad gäller skillnader i ljudnivån så hörs ju det karakteristiska v4: avgasljudet tydligare i kombin men det är ett ljud som jag bara tycker är trevligt. Visserligen kan du få samma ljud även i en 96:a ifall du fäller sätena och gör den till en halvkombi 😆 . Vad gäller värmen så tror inte jag att det finns någon större skillnad och då framförallt inte i framsätena. Det som bidrar mest till bra värme är rätt termostat och ett värmepaket som inte är igensatt oberoende ifall det är en 95:a eller 96:a.
mars 5, 2012 at 05:43 #40437Patrik: Nej, det har jag inte gjort, däremot är jag mycket, mycket angelägen att komma till hufvudstaden för detta… 😕
Nackdelen är att jag inte har körkort så att åka tåg eller liknande dit löser inget. Jag känner ej heller någon som kan åka och kolla på den
och avlägga eventuell rapport eller, om den är i bra skick köpa den på distans?! 😉
Tyvärr åker pappa till Geneve för motormässan där och sedan skall han jobba om nya A-Klass och därför är inte en Stockholmsresa på
tapeten där heller. 😥 😥Johan
mars 5, 2012 at 05:50 #40438Retic: Avis på dig! 😉
Det borde inte vara tillåtet att göra någon så sugen på en bil som du just gjort mig… 😉
Att det låter V4 i bilen är en stor fördel, hade fått för mig att det var vägljud som hördes mest men så fel man kan ha. 😉
Jag ser det dessutom som en stor fördel att kunna “ta död på” pappas argument att V4:an är så tråkig för att den är
så understyrd, ännu ett bra argument för en kombi alltså! 😀Är det stor/markant skillnad i bränsleförbrukning på dessa vagnar?
Johan
mars 5, 2012 at 06:38 #40439Det borde ju finnas någon i klubben som kan hjälpa dig? Att få någon att titta på bilen kan ju inte vara så svårt i alla fall. Sen kan man ju ha lite tur, du har ju läst om hur Kähty kom hit 🙂
mars 5, 2012 at 08:09 #40445Var i huvudstaden står den? Jag kanske kan åka och kolla på den åt dig.
mars 5, 2012 at 14:29 #40479Sulan: Hehe, den står inte precis i huvudstaden, däremot ganska nära i Katrineholm. Eller skall man säga relativt nära? 😉
Det hade varit fantastiskt kul om du gjorde detta men du skall absolut inte känna att du behöver et.c!!
Johan
mars 5, 2012 at 17:49 #40486Nog för att många 08: or har storhetsvansinne, men Katrineholm är inte ens nära Stockholm. 🙂 Ledsen, men en sådan omväg kan jag inte ta nu.
Kan bidra med mina egna erfarenheter då jag ägde och brukade en 95:a -69 under ett års tid som bruksvagn sommar som vinter…
Värmen är det verkligen inget fel på, nu satt jag ju inte bak heller, men med barnstol i fram så fick (ex)frun åka bak och det var oftast efter en stund utan jacka även mitt i vintern. Komforten är helt OK, är ju samma stolar om i 96:an. Ljudmässigt är det klart den låter mer, men precis som på alla andra bilar, en så orörd eller noggrant renoverad bil som möjligt ger en väldigt trevlig upplevelse. Kolla så att passform på dörrar, lister mm är där och att den är upplagad på bästa möjliga sätt.
En av mina bästa vinterbilar någonsin, klättrade fram på djupa oplogade vägar utan problem även om det blev en och annan bredsladd eftersom de de dubbade vinterdäcken var från stenåldern och jag modigt nog körde med frihjul vilket gör att man får vara försiktig med bromsen. Men det är stadiga vagnar.
Jag hade inga problem med bakfjädringen som ju minst sagt är en udda konstruktion, har sett ritningar på gamla forumet för att bygga om till teleskopdämpare vilket säkert ger bättre vägegenskaper och naturligtvis ett helt annat urval av dämpare. :weld
För 15 000:- kan du få en hyggligt fin 95:a och köp en så fin och färdig vagn som möjligt. Ha inte bråttom när du letar så kommer det att löna sig. Skit i lack även om det är en dyr bit att fixa, se till att få en så “hel och ren” bil som möjligt. Med maskin så kan man göra underverk på en lack som man trodde var helt omöjlig. Min bil var både matt och grön av mossa/alger efter att ha stått avställd i väldigt många år, bland annat ute med blev “som ny” efter en rejäl rekond.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.