Är man riktigt klok eller?

Forum Övrigt Allmänt Är man riktigt klok eller?

  • Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-01 10:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5682
    djungeltrumman
    Deltagare

    Hejsanhoppsan alla SAAB-människor,

    som en hel del säkert redan vet så är jag i köpartankar gällande V4 och helst en 95, en kombi alltså.

    Jag vet som vanligt inte var jag skall börja men jag tänkte kolla med folk Ni som har bättre erfarenheter än mig på bilfronten.

    För att det inte skall bli allt för långt att läsa kör jag de frågor jag funderat på rakt ut men snälla, kom med fler förslag/tips/idéer/undvik detta o.s.v.
    Jaja, let’s go. Som sagt, frågor på hög.

    Är det smart att köpa en 95 istället för en 96?
    Hur stor är skillnaden i förbrukning(?), måste ju tänka framåt också.
    Vilka årsmodeller skall man kika efter/låta bli?
    Vilken motor är den snålaste?
    Vilket skick ger mest valuta?
    Någon färg som har dåliga egenskaper?
    Är värmen markant sämre i en 95?
    Hur funkar en 95/96 till vardags?
    Är säkerheten kraftigt sämre i någon av karosserna?
    Vad skall jag se upp för?
    Är ljudnivån markant jobbigare i 95?
    Finns det isf några knep för att lösa detta lite?
    Vad skall jag tänka på EFTER ett e.v köp?
    Är jag rent ute och snurrar som vill övningsköra i en V4?
    Är växellådan annorlunda i en 95(stegning o.s.v)?
    Vilken årsmodell har bäst värme (95 och 96)?
    Finns det lagar/regler (exempelvis bälteslagar o.s.v) som blir till nackdel för någon modell?

    Jag vet mycket väl att jag nog kan svara på en del av frågorna men jag vill gärna ha andras tips och kommentarer på det hela, bra som dåliga! 😉

    Eftersom jag sålt av min lastbilssamling för detta ändamål ligger i budgeten 15.000kr och utifrån det får jag handla (i två bemärkelser).
    Naturligtvis hade det varit extra kul med en 75A eller tidigare för extrasätets skull men jag ser en trend att dessa är dyrare och är värme, motor et.c sämre i de tidigare kanske detta uppväger för en ”nyare”?!

    Och slutligen, tips om bilar mottages tacksamt!!! Om inte annat är det bra med jämförelser!

    /Johan DAHL

    #40231
    djungeltrumman
    Deltagare

    Växellådsfrågan har väl en forsättning med frågan om någon har testat att montera en Sonett-växellåda för bättre ljudkomfort/bränsleförbrukning/maschfart? 😛

    Johan

    #40237
    phermansson
    Deltagare

    Många frågor 🙂 Det är ju samma bil fram till b-stolparna så skillnaderna är inte så stora. 95an är givetvis lite mindre ombonad, precis som det brukar vara med kombis utan kraftigt insynsskydd. Men det märks ju mest när man sitter där bak.
    Vilket ex man väljer beror ju idag mest på smak och tillfälle. Själv kan jag inte tänka mig en senare bil, då kan det kvitta. Hellre krom än plast. Men jag skulle för den skull inte tacka nej om nån ville ge mig en riktigt snygg sen 70-talare.
    Annars gäller det ju att bestämma vad man vill ha. Nyckelfärdigt eller svetsträningsobjekt?
    Och sen är det ju inte värre än att man kan ångre sig också. Köper man en bil man inte gillar kan man ju sälja den igen, V4or är nog inte så svåra att bli av med.

    #40244
    sabbe
    Deltagare

    Angående växellåda så kör jag min 96:a med Sonettväxellåda.
    Skillnaden i utväxling är så liten att det knappt märks.
    3000rpm på 4:an är 83 km/h orginal och 87 km/h med S-lådan.
    4000rpm ger 110Km/h orginal och 116km/h med S-låda.

    I högre farter blir det lite behagligare men kostnaden är svår att tjäna in.

    Sabbe

    #40255
    William
    Deltagare

    95an och 96an är väl ganska lika egentligen, de största skillnaderna lär väl vara att det går 10 96or på varje 95a och att 95an har lite extra rostställen att hålla koll på i bakvagnen, så man får hugga en fin när de dyker upp 🙂

    #40259
    phermansson
    Deltagare

    Sant 🙂 Tittade på min 95as bakdel senast igår och tänkte att det är sällan man ser en så rostfri baklucka på en 95a. Ofta är det ju som på den förra jag hade, luckan flexade i rutans nederkant och var därför svår att stänga…

    #40261
    Jonathan
    Deltagare

    Värmen funkar alldeles utmärkt i 96:an, det kan jag lova. Som förstabil kan det vara en fördel med den större tillgången på 96:or. Sen är det rätt gott om lastutrymme i 96:an också.

    Det är väl rätt kluvet som stucket vilken du ska välja. En fråga om smak på bakdelar kanske? 🙂

    #40264
    Janne Hagnell
    Moderator

    Spontant säger jag att 96:or kan du leta runt och grunna på ett tag. Hittar du däremot en bra 95:a – köp! 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #40265
    djungeltrumman
    Deltagare

    Patrik: Jag förstår hur du menar, själv är jag ett ”fan” av stora stötfångare och därför uppväger det till de senare modellernas fördel.
    Haha, en flexande baklucka vill jag slippa (eller snarare faderns svordommar över detta… 😉

    Har ett litet förslag på en bil med bytt baklucka, en vit(marmorvit?) 95 -75B som låg ute på Blocket men försvann, bilens nuvarande ägare har gett mig möjligheten att köpa den för samma summa som på Blocket = 7.000kr. Den är besad och i trafik. I golvet bak finns ett litet, blyertspennestort hål. Motor et.c är i god kondition. Gått mycket i norrland inland.
    När jag sitter vid datorn skall jag lägga in en bild på dem. 😉

    Johan

    #37079
    djungeltrumman
    Deltagare

    Sabbe: Okej, då verkar det ju mindre meningsfullt att byta. 😉

    Om man skulle få för sig detta i alla fall, kan man få tag på en Sonettlåda då? 😛

    Johan

    #40269
    djungeltrumman
    Deltagare

    William: Det är väl det det gör. 😉

    Du som har både 95 och 96 av snarlika årsmodell, skriv gärna skillnader i väguppträdande, värme et.c. 😉 Är ljudvolymen mycket värre i 95:an än i 96:an?

    Johan

    #40271
    oscarsson
    Deltagare

    @Djungeltrumman wrote:

    Patrik: Jag förstår hur du menar, själv är jag ett ”fan” av stora stötfångare och därför uppväger det till de senare modellernas fördel.
    Haha, en flexande baklucka vill jag slippa (eller snarare faderns svordommar över detta… 😉

    Har ett litet förslag på en bil med bytt baklucka, en vit(marmorvit?) 95 -75B som låg ute på Blocket men försvann, bilens nuvarande ägare har gett mig möjligheten att köpa den för samma summa som på Blocket = 7.000kr. Den är besad och i trafik. I golvet bak finns ett litet, blyertspennestort hål. Motor et.c är i god kondition. Gått mycket i norrland inland.
    När jag sitter vid datorn skall jag lägga in en bild på dem. 😉

    Johan

    Nej jag tycker nog du ska satsa på en 96’a och överlåta 95’an till mig 😉

    #40307
    djungeltrumman
    Deltagare

    Oscarsson: Ja, det var ju en bra lösning! 😀

    😉

    Nä, hittar jag en så tar jag den! 😉

    Johan

    #40308
    djungeltrumman
    Deltagare

    Så, via Tapatalk lyckas jag nu ladda upp bilden på bilen jag, om den inte sålts på de senaste tre dagarna, kolla på om en vecka ungefär. 🙂

    Johan

    #40322
    phermansson
    Deltagare

    Vill man ha bra ljudkomfort är varken 95 eller 96 något bra val 🙂 En kombi låter ju generellt mer i kupen, men det har mycket att göra med bilens (motorns) skick. Så en 96a kan helt klart väsnas mer än en 95a.
    Har du vart och köpt 95an än förresten? Besiktigad och relativt rostfri 95a med fräsch motor för 7000 = hur snabbt kan jag hämta den i min värld 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng