Att riva gammal motor!

Forum Övrigt SSR Att riva gammal motor!

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-23 23:49 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17232
    stefan w
    Deltagare

    Igår rev jag slutgiltigt den gamla motorn som jag besktivit i 17M-tråden.
    Kolvarna satt fast förståss, detta löste jag genom att ta en saab originalavdragare för bromstrumma och plocka bort ett ben på den. De två återstående benen drog jag fast i två motstående skruvhål för topplocksbultarna, för att fördela trycket lade jag två runda wellpappskivor på den rengjorda kolvtoppen och sen en medbringare från en volvo 140 bakaxel ovanpå som avdragarskruven fick trycka på, det fungerade perfekt eftersom trycket koncentrerades på kolvtoppen närmast cylinderväggarna runt om.

    Kolvarna släppte såklart och jag fick bra kontroll på hur hårt jag pressade.

    När man river gammal motor så uppdagas motorns historia ofelbart,
    Överaskning 1: var att det inte fanns nån vevstake 1…..däremot två st med nr 2.
    Överaskning 2: var att dessa var av olika typ, särskilt överfallen (se bild)
    Överaskning 3: var att kolvarna hade längsgående spalt, min första tanke var att de var spruckna men de ska nog vara så, jag kan tänka mig några olika orsaker till det kanske.

    Överaskning 4: kom när en av kolvarna kick så lätt att den for ur motorn av sig själv och ner i spilloljetråget under motorn, oljan skvätte ända upp i hårfästet och tråget la sig upponer över mina fötter med 4 liter svart 20årig stinkande spillolja…….om inte tennisskorna och strumporna och fötterna var svarta innan så lovar jag att de var det efteråt. Ibland är inte gråten långt borta

    #116187
    fredrik
    Deltagare

    Föstår det! Frugan läxade väl upp dig ordentligt!

    #116192
    2takt_nicke
    Deltagare

    ehhmm, vadå konstigt :confused:.. Kolvarna har en sån slits för att kunna expandera utan att skada loppen av kolvens expandering vid varm körning.

    Vad ska du göra med motorn nu?

    #116202
    stefan w
    Deltagare

    Nädå Fredrik, jag bestämde mig snabbt för att mörka händelsen…

    Jag har inte rivit äldre V4 motorer än -70, och ingen har hittills haft dessa slitsar, jag provade mäta komphöjden på kolvarna men hade för kasst skjutmått. runt 40-41 mm fick jag fram.

    Är dom för klena ifall man trimmar tro?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng