Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor

  • Författare
    Inlägg
    • november 20, 2012 at 17:33 #6914

      Hej, för en tid sedan köpte jag ett “skogsvrak” som jag tänker DTM bredda, bakhjulsdriftkonvertera, i med en 13500rpm 179hk mittmotor, taksänka och sektionera karossen. En balkram ska byggas med helbur.

      Jag har starta en tråd om bygget på ett annat forum. Men jag vet inte om det är mot detta forums regler att länka. Om det är det får ni väl ta bort tråden. Tanken med denna tråd är att få lite tipps och ideér från Saabfolket hur de tycker och känner om projektet och olika detaljer i det. Så skriv ner era tankar och tipps i tråden så kanske DTM 92an blir ännu bättre:).

      http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258088&p=1

      /Retro

        november 20, 2012 at 18:11 #45940

        cooooolt :hyper:

          november 20, 2012 at 18:14 #45941

          Tycker det är asfränt jag!!!

            november 20, 2012 at 18:47 #49832

            Hehe, ballt! Verkar som om Du och jag ska snacka lite bakskärmar… Har eget behov av att lösa detta till mitt projekt och delat arbete är dubbel nytta.

            /D

              november 20, 2012 at 20:35 #49836

              @Dicst wrote:

              Hehe, ballt! Verkar som om Du och jag ska snacka lite bakskärmar… Har eget behov av att lösa detta till mitt projekt och delat arbete är dubbel nytta.

              /D

              Jag tänkte gjuta egna skärmar i glasfiber, där jag gör en mall i fin byggfrigolit som jag täljer och slipar till önskad form. För att bara lägga på glasfiber matta sedan. Formen tänkte jag göra med “utsug” i bak som drar ut luften och lättar på trycket som bildas under skärmen vid färd. Likt den i länken. Likt Porschen nedan

              Ramen/buren i bilen kommer att likna ett Nascar chassi eftersom de kör med både balkram och bur i ett.

                november 20, 2012 at 21:29 #49839

                Riktigt så utstående luftutsläpp ska jag inte ha, men något blir det. Ska försöka lägga upp en bild på min plugg imorgon.

                Jag antar att du redan sett den är?
                http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=77886

                  november 20, 2012 at 21:54 #49840

                  Fränt bygge!!

                  Sälj orginal bakskärmarna! De kan du få bra betalt för eftersom de ser fina ut

                  /Fredrik

                    november 20, 2012 at 22:06 #49841

                    @Rally wrote:

                    Fränt bygge!!

                    Sälj orginal bakskärmarna! De kan du få bra betalt för eftersom de ser fina ut

                    /Fredrik

                    Jag tänkte sälja fram och bakskärmarna när jag har gjutit av dem, så om det finns någon som är intresserad så är det bara att säga till. Vad kan man få för sådana då?.

                      november 21, 2012 at 20:43 #49862

                      Gillar starkt ditt bygge på alla punkter! :AP
                      utom en, naturligtvis! :duck
                      Du kan ju inte hänga i en motocykelmotor! Ok jag förstår att ljudet är skönt men varför gå till fyrtakt när det finns underbara tvåtaktare?! Och då menar jag inte teknik från 50-talet utan modern, ta till exempel den här tvåcylindriga motorn på 0,8liter som levererar 164hk. Och som går att trimma för mer, såg versioner på 220-240hk när jag surfade runt.
                      Tror att ditt grymma bygge kommer få en extra dimension med en tvåtaktare i! :CH
                      Fortsätt det härliga bygget, jag kommer följa!

                      ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

                        november 22, 2012 at 00:44 #49867

                        Jag tycker det känns som en 2-takts V6a vore en passande maskin i denna bil.
                        Finns väl en hel del EdvinRude och Mercury på runt 175 hk….
                        Så blir det lite slagvolym oxo , typ 2.5 – 3liter :AP :AP

                        / Kenth

                          november 22, 2012 at 13:00 #47881

                          @Mojje wrote:

                          Gillar starkt ditt bygge på alla punkter! :AP
                          utom en, naturligtvis! :duck
                          Du kan ju inte hänga i en motocykelmotor! Ok jag förstår att ljudet är skönt men varför gå till fyrtakt när det finns underbara tvåtaktare?! Och då menar jag inte teknik från 50-talet utan modern, ta till exempel den här tvåcylindriga motorn på 0,8liter som levererar 164hk. Och som går att trimma för mer, såg versioner på 220-240hk när jag surfade runt.
                          Tror att ditt grymma bygge kommer få en extra dimension med en tvåtaktare i! :CH
                          Fortsätt det härliga bygget, jag kommer följa!

                          Det föll sig ganska naturligt att hinka i en sporthojsmotor, främst pga att jag har en som bara ligger och skräpar sen vill jag har det högvarviga ljudet:). Att den är lätt och redan har en 6 växlad sekvensiell låda gör ju inte saken sämre.

                          I mitt nästa bygge planerer jag att dubbelmontera 2st scooter motorer 2-takt så klart på runt 150hk styck i ett formel1 liknande chassi från 50-talet. Men Saaben få sålänge nöja sig med en hojmotor. Dock är jag lite sugen på att turbokonvertera den till runt 300hk.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.