Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att svära i kyrkan, Saab 92 DTM med mittmotor
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-22 13:00 av saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
Hej, för en tid sedan köpte jag ett “skogsvrak” som jag tänker DTM bredda, bakhjulsdriftkonvertera, i med en 13500rpm 179hk mittmotor, taksänka och sektionera karossen. En balkram ska byggas med helbur.
Jag har starta en tråd om bygget på ett annat forum. Men jag vet inte om det är mot detta forums regler att länka. Om det är det får ni väl ta bort tråden. Tanken med denna tråd är att få lite tipps och ideér från Saabfolket hur de tycker och känner om projektet och olika detaljer i det. Så skriv ner era tankar och tipps i tråden så kanske DTM 92an blir ännu bättre:).
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258088&p=1
/Retro
@Dicst wrote:
Hehe, ballt! Verkar som om Du och jag ska snacka lite bakskärmar… Har eget behov av att lösa detta till mitt projekt och delat arbete är dubbel nytta.
/D
Jag tänkte gjuta egna skärmar i glasfiber, där jag gör en mall i fin byggfrigolit som jag täljer och slipar till önskad form. För att bara lägga på glasfiber matta sedan. Formen tänkte jag göra med “utsug” i bak som drar ut luften och lättar på trycket som bildas under skärmen vid färd. Likt den i länken. Likt Porschen nedan
Ramen/buren i bilen kommer att likna ett Nascar chassi eftersom de kör med både balkram och bur i ett.
Riktigt så utstående luftutsläpp ska jag inte ha, men något blir det. Ska försöka lägga upp en bild på min plugg imorgon.
Jag antar att du redan sett den är?
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=77886@Rally wrote:
Fränt bygge!!
Sälj orginal bakskärmarna! De kan du få bra betalt för eftersom de ser fina ut
/Fredrik
Jag tänkte sälja fram och bakskärmarna när jag har gjutit av dem, så om det finns någon som är intresserad så är det bara att säga till. Vad kan man få för sådana då?.
Gillar starkt ditt bygge på alla punkter! :AP
utom en, naturligtvis! :duck
Du kan ju inte hänga i en motocykelmotor! Ok jag förstår att ljudet är skönt men varför gå till fyrtakt när det finns underbara tvåtaktare?! Och då menar jag inte teknik från 50-talet utan modern, ta till exempel den här tvåcylindriga motorn på 0,8liter som levererar 164hk. Och som går att trimma för mer, såg versioner på 220-240hk när jag surfade runt.
Tror att ditt grymma bygge kommer få en extra dimension med en tvåtaktare i! :CH
Fortsätt det härliga bygget, jag kommer följa!ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
november 22, 2012 at 00:44 #49867Jag tycker det känns som en 2-takts V6a vore en passande maskin i denna bil.
Finns väl en hel del EdvinRude och Mercury på runt 175 hk….
Så blir det lite slagvolym oxo , typ 2.5 – 3liter :AP :AP/ Kenth
@Mojje wrote:
Gillar starkt ditt bygge på alla punkter! :AP
utom en, naturligtvis! :duck
Du kan ju inte hänga i en motocykelmotor! Ok jag förstår att ljudet är skönt men varför gå till fyrtakt när det finns underbara tvåtaktare?! Och då menar jag inte teknik från 50-talet utan modern, ta till exempel den här tvåcylindriga motorn på 0,8liter som levererar 164hk. Och som går att trimma för mer, såg versioner på 220-240hk när jag surfade runt.
Tror att ditt grymma bygge kommer få en extra dimension med en tvåtaktare i! :CH
Fortsätt det härliga bygget, jag kommer följa!Det föll sig ganska naturligt att hinka i en sporthojsmotor, främst pga att jag har en som bara ligger och skräpar sen vill jag har det högvarviga ljudet:). Att den är lätt och redan har en 6 växlad sekvensiell låda gör ju inte saken sämre.
I mitt nästa bygge planerer jag att dubbelmontera 2st scooter motorer 2-takt så klart på runt 150hk styck i ett formel1 liknande chassi från 50-talet. Men Saaben få sålänge nöja sig med en hojmotor. Dock är jag lite sugen på att turbokonvertera den till runt 300hk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.