Att svarva en 2T kolvtopp plan

Forum Övrigt SSR Att svarva en 2T kolvtopp plan

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-09 16:03.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14495

    stefan w
    Deltagare

    Idag pressade jag ur kolvarna o veven ur ett gammalt motorblock som stått minst 25 år i en bil på skroten. Tanken är att borra och fila blocket och till det duger blocket fint vad jag kan se.

    En kolv var brusten runt om i höjd med andra kolvringen så kolvtoppen föll av. Min nyfikenhet tog överhanden så jag borrade ett litet hål rakt igenom kolvtoppen för att mäta tjockleken som jag fick till 9,3 mm. Kolven lade jag sedan uppned och mätte välvningen som jag fick till ca 4 mm.

    Om jag tänker lite löst nu så skulle man kunna svarva av en sådan kolv så att kolvtoppen blir plan, eller kanske ännu bättre svarva in låt säga 15 mm och med en mjuk övergång lämna centrumet osvarvat för kompressionens skull. Kanske man tillockmed kan ta nån mm extra från kanten mot översta kolvringen vilket skulle förändra spoltiderna.

    Planar man sedan blocket så att kolven når jäms med topplanet och väljer en mässingpackning med t.e.x. 1 mm tjocklek så får man med en lämpligt planad topp en 1 mm klämspalt. Räknar man fel så kompet blir för högt så kan man alltid svarva kolvtoppen plan och den är trots detta ca 5 mm tjock i kolvtoppen. Jag inser lätt att detta redan är provat av en del 2T-trimmare men jag är nyfiken på om/hur det skulle fungera.

    Finns det saker som jag inte tänkt på med detta?????

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng