Automatlåda
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-15 22:23 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymapril 13, 2004 at 12:01 #11968
Det sägs att man aldrig behöver byta olja i en automatlåda.
Är det nån som har ngt annat att säga om den saken. Jag åker 9-3 från 1998 och bytte olja strax före 15.000 mil och nu har jag kört 25.000 mil, kanske dags att byta igen eller?
VEM har sagt det till dig???
Oljan i en automat är inte bara smörjmedel, utan rent mekaniskt kraftöverförande. Den bryts ned med tiden vilket kan ge dåliga/missade växlingar, eller i värsta fall ras. Om lådan ofta får gå varm (till exempel om du drar tungt släp i stadstrafik) så påskyndas nedbrytningen ännu mer.
Enligt Saabs serviceprogram så ska ojan i din låda bytas var 10000:de mil, vilket jag tycker är oroväckande sent, men det är en annan historia. Obs att all olja inte byts utan bara cirka 3,5 liter.
Jag har själv en ng900 med samma automat som du. Gjorde ett byte vid 10000 mil, och sedan ett till vid 11000. Kanske överambitiöst, men det är en såpass låg kostnad att det är dumt att låta bli, speciellt när man som jag kör relativt mycket med släp.
Visste du förresten att automatlådan i våra bilar är samma låda som sitter i Volvo 850?
/Magnus
Anonymapril 13, 2004 at 14:08 #83505Det sade verkar´n på Saab i Nyköping.
Verkar´n på Saab i Kungens kurva säger också att oljan inte behöver bytas, far de med osanning.När jag åkte 9000 CS sade de likadant, lådan på den skar efter blott 23.500 mil
Kanske tur att man inte lyssnar och byter olja ändå, de vile knappt ta in 9-3:an i kungens kurva för att byta oljan.
Automaten i 9000 är rätt bräcklig och håller sällan mer än runt 20000 mil. Men jag har hittills aldrig hört talas om ett enda ras på den Aisin-Warner-låda (ägs fö av Toyota) som sitter i ng900/9-3…
Jag tror inte att dom medvetet far med osanning, nej. Men de flesta svenska mekaniker har inte en susning om automatlådor, och dom erkänner dessutom mycket gärna detta faktum. Men som sagt.. på ng900 står det till och med tydligt i servicehäftet att det ska bytas var 10000:de mil. Har aldrig tittat i ett häfte till 9-3, men eftersom det är samma låda och samma rekommenderade typ av olja så förstår jag inte varför det skulle skilja sej!
Anonymapril 14, 2004 at 08:34 #83508Men det kluriga kommer väl till påfyllningen?!?
Tomgång, växel i, växel ur, fyll på, backa hej och hå?Är det enklare än det ser ut?
F.ö. servar jag aldrig en bil till på Saab, skitstövlar och ockrare är de hela bunten….
april 14, 2004 at 09:17 #83509Det är många märken som påstår att oljan i vare sig det är i en manuell eller automat någonsin behöver bytas, t.e.x. Audi i manuella lådor.
Detta tycker jag är märkligt att man med utbildad personal går ut med sådant.
Det gör att jag även blir skeptisk vad det gäller serviceintervallerna på byte av motorolja (ofta 3000 mil i dagsläget), dock inte Audi vad jag vet.
Det är möjligt att det stämmer men den chansningen tar åtminstone inte jag.
Sedan håller jag med Tobias om att servicarna är löjligt dyra, upp till 1200:- i timmen på vissa märken.
När jag skulle lämna in Audin på service för ett elfel på VAG så frågade killen var gränsen skulle sättas, max 20 000:- eller ?
Jag gick därifrån utan att kommentera detta.
På Saab i Haninge med ett liknande fel på min Opel så sa dom 750:-.
I timmen frågade jag, nej totalt det är upp till oss sedan att få fram felet, kunden ska väl inte behöva köpa en ny bil. Snacka om service, så det slår nog olika bland olika märken och fel.
Grundservicarna är dock skrattretande dyra oavsett, men med en väl ifylld servicebok så har man ett bättre andrahandsvärde.
Snacka om att bita sig själv i svansen.Per/Haninge
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias Larsson:
[qb] Men det kluriga kommer väl till påfyllningen?!?
Tomgång, växel i, växel ur, fyll på, backa hej och hå?[/qb]
Nejnej. Kolla in hur mycket du får ur, det brukar bli mellan 3,2 och 3,5 liter. Slå i ungefär lika mycket. Sen varmkör du lådan, en sväng på sådär 20-30 minuter duger gott, och kontrollerar nivån. Värre är det inte! (på denna låda i alla fall, det är lite olika från modell till modell). Allt enligt Haynes; och det har funkat fint på min bil.
april 14, 2004 at 11:55 #83512Hej på er SAAB Vänner!
Att lådan i 9000 skulle ha kort livslängd tror jag beror på användaren inte på lådan. Vi har en 9000 Aero med aut och den har gått 27.000 mil nu och lådan funkar perfekt. vi drar även mycket husvagn med bilen så den får ju göra rätt för sig.
men jag byter olja och filter i lådan var 2000 mil kanske lite ofta men hällre den kostnaden än ett låd byte….
min svåger har en 9000 med aut och den har gått 36000 mil utan problem. bara oljebyten.Anonymapril 15, 2004 at 22:23 #83514Jag hade tidigare en og900 -86. Den hade gått 32000 när vi var tvugna att skrota den. Automaten växlade helt felfritt, kickdown funkade och farthållaren (som inte har så mycket med det att göra) likaså. Hyffsat tät var den också.
Har även en Saab 99 GL Super Automatic som antagligen har gått runt 25000. Automat är pigg och fungerar utmärkt i den också. Dock läcker den en hel del, men så slipper man ju byta olja iaf. Den byter sig själv -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.