automatproblem saab 9000

Forum Övrigt Allmänt automatproblem saab 9000

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-13 09:56.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

peterandersson
    Deltagare

hej jag har en saab9000 cse -98 som inte växlar som den ska det är en automat men den måste växlas manuellt sätter jag spaken i läge d startar den på ettan ett tiotal meter sen hoppar högsta växeln i men lägger jag i etta sen tvåan .trean.d så funkar det om jag saktar ner måste jag växla ner annars blir det som en manuell när man kör på för hög växel har lämnat in bilen på en auktoriserad saab verkstad för felsökning fick tillbaks den dom visste inte vad det var för fel och kunde inte fixa det slapp som tur var betala för felsökningen törs man åka på semester eller? mvh peter

gagnefsbon
    Deltagare

Har du bytt olja och filter till lådan? Ska bytas var 4000 mil
    Är oljenivån rätt? Ena sidan på mätstickan för varm olja andra för kall.Starta motorn låt gå på tomgång för växelväljaren sakta genom alla lägen från P till P. Stäng av och kolla omedelbart nivån.
    Kör du på rekommenderad automatlådeolja i detta fall kvalitet Dexron 2 el 3.
    Är växelväljarviren rätt justerad? Står i rep handbok och utföres inuti bilen.
    Är kickdownwiren rätt justerad? wiren sitter vid gasspjället på insuget och regleras av gaspedalen
    Om något av ovanstående inte är korrekt kan lådan uppföra sig underligt.

peterandersson
    Deltagare

tack för tipsen ska prova trycker jag gasen i botten växlar den inte ner men den har gjort det innan det hände en som trodde han kunde automatlådor sa att det var för lite olja i när det hände så jag fyllde på en liter dexron 3 sen frågade jag på en lokal verkstad som sa att det var för mycket olja i han som trodde han visste kollade när bilen var avstängd lämnade sen in den på bilbrodd som är saabverkstad som ej kunde fixa det ska prova att byta olja har aldrig gjort det på en automat men ska försöka men den växlar bra manuellt ska fixa en reparationshandbok duger det med en som finns på biltema hains någonting tror jag den heter eller måste det vara en saab original? mvh peter

peterandersson
    Deltagare

har bytt olja o filter kollat det andra också allt verkar stämma, det funkar bättre efter oljebyte, men inte som det ska ,startar läge d ettan funkar tvåan läggs i sen kommer trean och d direkt efter ,vad är det som bestämmer när det ska växla är det elektriskt eller i växellådan mvh peter

gagnefsbon
    Deltagare

Det är flera faktorer som påverkar när växling ska ske bland annat, motorvarvtal, aktuell belastning (Den växlar olika om du åker själv jämfört med om du har flera personer och eller släpvagn påkopplad), samt kickdownwirens inställning.
    Vid fullgas med ”plattan i botten” ska den växla ned vilket är kick down. Om du provar att ändra wirens justering med några millimeter åt gången kommer du att märka att växlingsmönstret förändras vid vanlig körning. Innan du börjar, skriv upp och mät hur wiren är justerad så att du har ett grundläge att utgå från. På min 92a sitter justeringen där wiren är infästad vid gasspjället.

I Haynes bok står hur du justerar växelväljare, kickdownwire samt byter olja och filter. Du klarar dig med en sådan. Så mycket mer än vad som ovan nämnts kan man inte utföra på en automatlåda utan att ta isär den, då kan en SAAB verkstadshandbok komma till pass.

Lycka till!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng