AUX-ingång – 900 Classic 1991

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / AUX-ingång – 900 Classic 1991

• Författare

Hej!

Jag håller på och installera AUX till min 900. Och på baksidan av stereon har jag en sån här utgång
      http://nzlamb.files.wordpress.com/2010/01/rear_panel_connectors.jpg
      (Det högra uttagt på bilden)

Och som sladd så använder jag en sån här
      http://www.amabilidade2002.com/13pAtari.jpg
      (Fast jag har klippt sladden, och ska löda från 13PIN DIN till 3.5 plug.

Problemet är, hur vet jag hur jag ska koppla?

På 3.5 plug sladden så är det ju underförstått, svart är jord, röd och vit är ljud…
      Men! På 13PINS DIN så måste jag för det första få stereon att tro att jag har kopplat in en extern CD-växlare, (för 13PIN DIN är egentligen till för en CD-växlare)
      Jag har utgått från många bilder, bland annat den här…
      http://nzlamb.files.wordpress.com/2011/03/mcintosh_aux_input.png
      Men det funkar inte! Så fort jag kopplar ihop PIN6, och PIN9 så går det inte att växla till CD-läget på stereon, men det borde gå… eller!?

Jag är helt lost, och det blir säkert ni också av att läsa den här posten, men om någon vet hur man ska löda sig fram, för att få AUX så tveka inte och skriva!
      Jag får hoppas på att någon vet vad jag ens snackar om 😉

juni 4, 2014 kl. 21:05 #176213

Bättre sammanfattning.

13PIN DIN uttaget är egentligen till för att gå till en CD-växlare. Alltså, först bilstereo, sedan 13PIN, hane/hane sladd, sedan CD-växlare.

Jag försöker alltså gå från bilstereo–> 13pin DIN sladd–> löda–> 3.5 kontakt, så enkelt, men ändå så svårt.

Alltså, hur ska jag löda ihop sladdarna?

På DIN-sladden måste jag sammankoppla, RIGHT, LEFT, GND, och sen två sladdar till så att jag lurar stereon, så att den tror att det är en CD-växlare.

juni 4, 2014 kl. 21:20 #176215

Det enklaste borde vara att mäta vad för signal en växlare ger. Risken är att det kanske är högre/lägre spänning/ström än du tror. Kan hända att stereon väntar på 3,75v och bara får 3,6v (obs siffror tagna ur luften för att illustrera tanken). Hänger du med på hur jag tänker?

juni 4, 2014 kl. 23:07 #176217

Hej,
            Ska man grotta ner sig i detta så underlättar det om man vet vad du har för bilstereo. märke och typ, liksom…..

Borde ju f-ö. vara nån därute på stora Internettet som revers-engineerat gränssnittet mellan stereo och växlare.
            http://www.instructables.com/id/Add-an-Aux-In-jack-for-Clarion-Stereo-Head-Unit-I/step2/Identifying-the-inputs/ …. kanske ??

Finns många fler som grunnat (och löst) detta problem…
            / Kenth

juni 5, 2014 kl. 20:34 #176249

@Christian Haugsöen wrote:

Det enklaste borde vara att mäta vad för signal en växlare ger. Risken är att det kanske är högre/lägre spänning/ström än du tror. Kan hända att stereon väntar på 3,75v och bara får 3,6v (obs siffror tagna ur luften för att illustrera tanken). Hänger du med på hur jag tänker?

Exakt! Stereon skickar genom en sladd, ut en signal på typ 3 volt, som ska gå till CD-växlaren, som i sin tur skickar tillbax signalen, genom en annan sladd till stereon….
              Men jag har ingenaning om vilka två sladdar det är… hmm, kanske kan man använda sig av universal-mätare?

EDIT: Jag ska alltså tjuvkoppla, eller ”lura” så att stereon skickar ut ström genom en sladd, och sen skickar tillbax signalen till sig själv, och på så sätt så tror den att en CD-växlare är inkopplad 😉

@saabcustom wrote:

Hej,
              Ska man grotta ner sig i detta så underlättar det om man vet vad du har för bilstereo. märke och typ, liksom…..

Glömde och nämna det.
              Jag har en Clarion CRX 91R, på själva stereon så har vi radio, och kassett, sen finns det även CD-ingång, men såklart till för en CD-växlare.

@Christian Haugsöen wrote:

Borde ju f-ö. vara nån därute på stora Internettet som revers-engineerat gränssnittet mellan stereo och växlare.
              http://www.instructables.com/id/Add-an-Aux-In-jack-for-Clarion-Stereo-Head-Unit-I/step2/Identifying-the-inputs/ …. kanske ??

Jag har prövat och twistat ihop pin5, och pin9 utan resultat, tyvärr.
              Den finns många såna här guider, men det verkar som att ingen går på min modell.

Kolla på panelen längst ut till höger, jag kan välja mellan TUNER, CD och TAPE, när man trycker på CD så händer det ingenting, men som Christian Haugsöen var inne på så har det nog någonting att göra med att stereon väntar på en signal…

Kul med svar! Mycket tacksam!
              Som sagt, mäta med en multimeter kom jag och tänka på, någon som har fler Ideér? 🙂

juni 8, 2014 kl. 23:18 #176338

Gillar att det står APC på knapp 4 dock. 😛 Lycka till!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.