Avgas temperatur

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Avgas temperatur

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-06 14:17 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6768
    conny76
    Deltagare

    Jag har monterat en avgas temperatur mätare i min 96a.
    Vilken temperatur ska man hålla sig under?
    Vad ska man göra om temperaturen blir för hög?
    Den är trimmad, grupp 2

    Tacksam för svar/ conny

    #46282
    Dicst
    Deltagare

    Ca 650 grader C anges som gränsen för vad kolvarna klarar. Där i kring ligger även intervallet som man har ett vettigt lambdavärde vid full last. Går det för varmt får du alltså feta på med större munstycken (eller mindre halsring) och vice versa. Tänk på att det är ett ganska smalt område man rör sig inom med trimmad motor, ett byte av luftburk som ger mer eller mindre luft in till motorn påverkar bestyckningen direkt, likaså sval morgon och kvällsluft ger annorlunda resultat än itt på dagen.

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning,
    /D

    Edit: Jag har sammanställt lite info här om du är intresserad
    http://www.saabklubben.com/?q=node/441/

    #48318
    benny
    Deltagare

    Var uppmärksam att tändläget måste ligga rätt för motorn.

    För sen tändning o avgastempen blir varmare än nödvändigt.

    #48323

    Sen tändning höjer avgastemperaturen javisst, men borde inte det också innebära att kolvtemperaturen (och motorns verkningsgrad) sjunker? Allt för tidig tändning borde även det sänka verkningsgraden samtidigt som kolvtemperaturen stiger helt i onödan.

    #48324
    conny76
    Deltagare

    Vad ska tändningen stå på, hur många grader?
    Fördelaren är svetsad, men det är den väl på alla trimmade?

    #48328
    benny
    Deltagare

    Min egna erfarenhet, (programerbar tändning) så ökar den 30-50 grader bara genom o lägga på 3-4grader.
    Den värmen blir nog inte bara i grenröret utan ena sidan på kolven samt ringlandet mot avgas porten.

    Vad som är rätt tändning är indviduellt för varje motor, hur mycket pipan laddar, komp varv etc.
    Men många med stumfördelare åker väl på 2,76mm innan öd ca 20grader va?
    För gatbruk tycker ja man inte behöver stumma fördelaren, blir ju lite lugnare tomgång med centrufigalen.
    Men se till att fördelaren är frisk i bussningar mm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng