avgassystem

Forum Modellspecifika forum OG900 avgassystem

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-19 21:33 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25947
    jensa
    Deltagare

    Jag har fått en idé.
    Köpte nyligen en 900C -87 för en billig penning.
    Avgassystemet är dock inte i skick för besiktning.
    Har dock en 900 turbo 8v som donatorbil till min andra turbo.
    Går det att sätta på avgassystemet från en turbo på en 900C? viss modifiering lär väl behövas.
    Kommer min gamla förgasarmotor funka med ett sånt system?
    Vad säger bilprovningen isf?

    /Jensa

    #192415
    Raffe
    Deltagare

    Jag ser inga problem, lite mullrigare kanske.
    Tror Turbon har färre ljuddämpare. Eller?
    Men klarar nog bes ändå.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192427
    joh900
    Deltagare

    Jag har bytt till turbosystem på min 900 cab, skall sitta 3 dämpare på den (ej kat). En liten främre, en större i mitten och en mellanstor bak vid slutröret. Det låter lite mer, speciellt vid vissa varv typ om man håller fullt mellan 3000-3500.

    Om det inte är katalysator på din T8 så kan du göra som jag och ta resten efter första dämparen. Om det är ett orginalsystem (Saab dvs) så sitter första dämparen ihop med framröret. Du behöver köpa skarvmuffar och svetsa på för att få ordning på det då systemet på en turbo är grövre. Jag behövde köpa 2st olika på Biltema för att få till det ordentligt.

    Jag besiktade cabben med det systemet för ett par månader sedan med blankt papper.

    Turbo utan katt har 2 dämpare, turbo med katt har 1 dämpare. 900 utan turbo finns med både 2 och 3 dämpare beroende på årsmodell.

    #192432
    jensa
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Jag har bytt till turbosystem på min 900 cab, skall sitta 3 dämpare på den (ej kat). En liten främre, en större i mitten och en mellanstor bak vid slutröret. Det låter lite mer, speciellt vid vissa varv typ om man håller fullt mellan 3000-3500.

    Om det inte är katalysator på din T8 så kan du göra som jag och ta resten efter första dämparen. Om det är ett orginalsystem (Saab dvs) så sitter första dämparen ihop med framröret. Du behöver köpa skarvmuffar och svetsa på för att få ordning på det då systemet på en turbo är grövre. Jag behövde köpa 2st olika på Biltema för att få till det ordentligt.

    Jag besiktade cabben med det systemet för ett par månader sedan med blankt papper.

    Turbo utan katt har 2 dämpare, turbo med katt har 1 dämpare. 900 utan turbo finns med både 2 och 3 dämpare beroende på årsmodell.

    Toppen :teeth
    Donatorbilen är en turbo utan kat.
    Det blir till att skaffa några skarvmuffar snarast.

    #192433
    joh900
    Deltagare

    Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka två jag köpte, men eftersom du ändå ska grejja med det så är det ju bara och mäta innan du åker iväg. Tror det finns 4st olika å välja på Biltema där jag köpte mina 2.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng