Avgassystem till Isracer 900 T16 ???

Forum Övrigt SSR Avgassystem till Isracer 900 T16 ???

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-08 06:33.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

lucasaxman
    Deltagare

Hej, jag undrar har jag något att vinna på att montera grövre
    avgas rör än standard på min 900 T16, Katalysatorn är redan
    bortplockad. Jag tänker vridmoment,varvvillighet etc.
    Motorn är std. i övrigt.
    Tar gärna del av tipps på små åtgärder som kan ge lite extra effekt,vill inte ge mig på att trimma på riktigt då jag vill värna om hållbarheten.
    MVH.Lucas

Martin
    Deltagare

En glad amatörs synpunkter…
    Personligen tycker jag om sleeperprincipen.

Eftersom avgaserna är som varmast i början tar de också mest plats då. (Allmänna gaslagen)
    Ett grövre avgassystem för en turbo gör alltså allra störst nytta nära turbon (lägre mottryck).

Du skulle alltså kunna ha 3″ i början och avsluta med ordinarie 2,5″ och ändå ha en betydligt förbättrad andning.

Nu handlar det iofs om en isracer, men med tanke på miljön kan du ha en sport eller race-kat.

Sportkatten gör en ordentlig skillnad jämfört med ordinarie katten, medan skillnaden mellan sportkat och racekatt inte är riktigt lika stor.

saabaero
    Deltagare

Som sagt en 3″ downpipe gör gott men det är lite bök att få till utan att flytta batteriet.

I övrigt är det höjt bränsletryck (minst 3bar) och modifierad APC som är receptet.
    Eftersom det är hårdkörning rekommenderas även en bättre IC

lucasaxman
    Deltagare

Man tackar,downpipen den kan man väl inte göra av en vanlig 3″
    avgaskrök eller? Jag antar att det blir för varmt för en sådan? Annars vore det ju inte så svårt. Batteriet det är ju flyttbart det är ju en isbil ju,dåfår man fria händer.

2takt_nicke
    Deltagare

klart du kan bygga den i vanligt avgas matrial!

saabaero
    Deltagare

Bilen lär ju inte ska rulla så många tusen mil på isen så nog håller vanligt avgasrör.
    Annars kan man köpa en tjockväggig 3″ rörböj hos rörmokarn för några tior 😉

lucasaxman
    Deltagare

Modiferad APC ,nyfiken, är det något man kan göra själv?

saabaero
    Deltagare
    AxmanMotorsport wrote:
    Modiferad APC ,nyfiken, är det något man kan göra själv?

Definitivt ett gör det själv jobb som är klart värt mödan.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=20237

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng