Avklippta kablar under ratten saab 900 aut 1985

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avklippta kablar under ratten saab 900 aut 1985

• Författare

Tjena alla!

Har råkat vunnit en auktion på tradera 🙂

En saab 900 automat från 1985.
      Det har varit inbrott i den och av någon outgrundlig anledning har vandalerna gett sig på kablarna under ratten i sitt försök att tjuvkoppla den ?!?

En äldre dam som har bilen och vet inte riktigt hur mycket som är förstört.

Vad är det för kablar som går där pricis under ratten?
      Någon som vet?
      Bilen har stått i några månader.
      Tänkte ta med mig:
      Färskladdat batteri som jag sätter dit.
      Startkablar
      Startgas
      Lite kabelsnuttar
      Eltejp
      Skaltång
      o divere verktyg.
      Vad tror ni jag kan behöva mer?

En annan fråga?
      Automat mår ju inte så bra att bogseras längre sträckor om den inte skulle vilja gå igång.
      Om man kör runt på startmotorn lite då och då…..ca var tredje eller fjärde mil.
      Kommer den att få tillräckligt med smörjning då för att inte ta stryk?
      Vet också att automater mår bättre om man toppar upp dom absolut fullt innan man bogserar dom längre sträckor….gäller det även för saaben?

Tyvärr har jag 16 mil och hoppas som sagt att jag får igång den men man vet ju aldrig.

Tacksam för alla svar.
      MVH Fredrik

februari 4, 2009 kl. 02:04 #134728

måste vara riktiga puckon som försökt sno den.
        det som går under ratten är blinkers torkare hel/halvljus
        borde vara kablarna till torkarna som är klipta eftersom det är där tändningslåset sitter på andra bilar.

obs detta har jag bara hört. saab automat ska vara en av dom få som går att bogsera för att oljepumpen sitter på utgående axel.

februari 4, 2009 kl. 02:29 #134729

Japp helt klart puckon.

Hmm…men då bör ju bilen gå att starta i alla fall.
          Verkade inte så när jag pratade med damen ifråga.
          Men men.
          Låter ju hoppfullt.
          Även detta att den kanske ej tar skada av bogsering.
          Tackar för infon och om någon vet något mer om att den kanske skulle gå att bogsera långt så bekrefta gärna detta.

Men som sagt nu finns det ju hopp om att den ska starta.

Den är påställd och besiktad februari ut.

Ser helt rostfri ut på bilderna jag sett och i stort sett nya vinterhjul medföljer
          Och bara fyra ägare.
          För 1000:- kunde jag inte låta bli 🙂
          Är ju en vinst i bara delar och hjul även om bilen skulle visa sig sopslut.

MVH Fredrik

februari 4, 2009 kl. 04:56 #134730

50 kmh max kan du bogsera i å max i ett antal mil står det i bruks anvisningen jag bogserade en 900 automat i 5 mil men då gick lådan åt skogen enda raka för dig är att skruva bort pinnarna till driv knutarna så inte lådan går runt innan du bogserar

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.