Axlar (m.m.) 96 -64…

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Axlar (m.m.) 96 -64…

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-02 19:24 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20516
    ze96
    Deltagare

    Hejsan!

    Sitter och lurar lite på ett tänkt projekt involverandes en Saab 96 från 1964. Jag har inte bilen än, men man behöver ju gärna klura lite innan för att våga starta.

    Så, till saken: Jag skulle vilja ha axlar som klarar lite högre belastning och gärna också kan ta/har skivbromsar. Jag vet att 95 ska ha starkare saker, men frågan är hur mycket starkare. Är det någon som vet? Och är det någon som vet ifall det finns axlar till någon annan bil (senare 96or/95or?) eller t.o.m. ett annat märke som skulle passa på bilen?

    Självklart mycket tacksam för alla erfarenheter som verkar beröra ovanstående… 🙂

    #143393
    lars2t
    Deltagare

    Beroende på vad du har tänkt dig för motor så räcker det med glappfria drivknutar till din -64 om du avser att trimma samma motor. 1000cc cup-bilarna kör med dessa drivknutar och de håller.

    Skall du börja drömma drömmar om turbo och dylika saker så får du nog se dig om efter annat…

    Är skivbromsar med på önskelistan så ligger V4ans hjulupphängning närmast tillhands.. klarar iaf 180hk.. återigen om drivknutarna är i gott skick.

    95an har en kraftigare bakaxel, bra om du har tänkt plåga bilen i skogen, men ”onödigt” på en gatbil.

    #143394
    lars2t
    Deltagare

    Det finns också lyckade konversioner på 99ans drivaxlar…. här har Johan, eller Fuling som han kallar sig på sidan, en mängd erfarenheter…

    #143430
    ze96
    Deltagare

    Tja, vad jag funderar på har mer med eldrivning att göra. Min tanke var alltså att kunna bära trolig extravikt som detta skulle medföra. Sedan är det ju inte osannolikt att det blir bättre vrid också, men jag har inte helt mejslat ut de detaljerna än.

    Så, en annan axel gäller kanske bara bak, beroende på hur motor(erna?) monteras. Frågan är väl hur mycket vikt infästningarna för framhjulen klarar. Någon som vet?

    Min tanke är att bilen ska kunna gå att återställa utan alltför mycket problem, men det är också troligt att jag utgår från en ganska tömd bil så jag tycker inte jag förstör någon raritet för mycket… 🙂

    #143440
    enor
    Deltagare

    Bygg på en sen V4 istället vetja! Då har du redan skivorna klara, tillsammans med en hel del annat matnyttigt som du säkert ändå vill ha i en sån där konverterad bil… som rullbälten runt om, till exempel, och elektriska vindrutespolare, och strålkastarrengöring… om man bygger elbil vill man säkert slå ett slag för den övriga säkerheten också, tänker jag!

    #143442
    ze96
    Deltagare

    Ja, fast nu är det ju så att de är svårt att slå kortnosen rent utseendemässigt… 🙂

    Om det går som jag vill så börjar jag ju med ett skal och fixar till övrig inredning också, dvs jag tänker nog fixa i ordning en del som inte skulle suttit med original! Har en hel del funderingar, men det är bäst att inte orera om det innan bilen är på plats ens! =)

    #143475
    fredrik
    Deltagare

    95:ans bakaxel är ej klassad på en 64:a i app K

    /Fredrik

    #143478
    fuling
    Deltagare

    Fredrik, och en el-bil går in i app k???

    #143480
    fredrik
    Deltagare

    missade det med eldrivning tyvärr…..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng