Axlar (m.m.) 96 -64…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Axlar (m.m.) 96 -64…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Axlar (m.m.) 96 -64…

  • Författare
    Inlägg
    • juli 30, 2009 at 22:03 #20516

      Hejsan!

      Sitter och lurar lite på ett tänkt projekt involverandes en Saab 96 från 1964. Jag har inte bilen än, men man behöver ju gärna klura lite innan för att våga starta.

      Så, till saken: Jag skulle vilja ha axlar som klarar lite högre belastning och gärna också kan ta/har skivbromsar. Jag vet att 95 ska ha starkare saker, men frågan är hur mycket starkare. Är det någon som vet? Och är det någon som vet ifall det finns axlar till någon annan bil (senare 96or/95or?) eller t.o.m. ett annat märke som skulle passa på bilen?

      Självklart mycket tacksam för alla erfarenheter som verkar beröra ovanstående… 🙂

        juli 30, 2009 at 22:51 #143393

        Beroende på vad du har tänkt dig för motor så räcker det med glappfria drivknutar till din -64 om du avser att trimma samma motor. 1000cc cup-bilarna kör med dessa drivknutar och de håller.

        Skall du börja drömma drömmar om turbo och dylika saker så får du nog se dig om efter annat…

        Är skivbromsar med på önskelistan så ligger V4ans hjulupphängning närmast tillhands.. klarar iaf 180hk.. återigen om drivknutarna är i gott skick.

        95an har en kraftigare bakaxel, bra om du har tänkt plåga bilen i skogen, men “onödigt” på en gatbil.

          juli 30, 2009 at 22:54 #143394

          Det finns också lyckade konversioner på 99ans drivaxlar…. här har Johan, eller Fuling som han kallar sig på sidan, en mängd erfarenheter…

            juli 31, 2009 at 23:38 #143430

            Tja, vad jag funderar på har mer med eldrivning att göra. Min tanke var alltså att kunna bära trolig extravikt som detta skulle medföra. Sedan är det ju inte osannolikt att det blir bättre vrid också, men jag har inte helt mejslat ut de detaljerna än.

            Så, en annan axel gäller kanske bara bak, beroende på hur motor(erna?) monteras. Frågan är väl hur mycket vikt infästningarna för framhjulen klarar. Någon som vet?

            Min tanke är att bilen ska kunna gå att återställa utan alltför mycket problem, men det är också troligt att jag utgår från en ganska tömd bil så jag tycker inte jag förstör någon raritet för mycket… 🙂

              augusti 1, 2009 at 11:09 #143440

              Bygg på en sen V4 istället vetja! Då har du redan skivorna klara, tillsammans med en hel del annat matnyttigt som du säkert ändå vill ha i en sån där konverterad bil… som rullbälten runt om, till exempel, och elektriska vindrutespolare, och strålkastarrengöring… om man bygger elbil vill man säkert slå ett slag för den övriga säkerheten också, tänker jag!

                augusti 1, 2009 at 14:30 #143442

                Ja, fast nu är det ju så att de är svårt att slå kortnosen rent utseendemässigt… 🙂

                Om det går som jag vill så börjar jag ju med ett skal och fixar till övrig inredning också, dvs jag tänker nog fixa i ordning en del som inte skulle suttit med original! Har en hel del funderingar, men det är bäst att inte orera om det innan bilen är på plats ens! =)

                  augusti 2, 2009 at 18:52 #143475

                  95:ans bakaxel är ej klassad på en 64:a i app K

                  /Fredrik

                    augusti 2, 2009 at 19:07 #143478

                    Fredrik, och en el-bil går in i app k???

                      augusti 2, 2009 at 19:24 #143480

                      missade det med eldrivning tyvärr…..

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.