Azlan Saab 900 S 2,3

Forum Övrigt Projekt / Min bil Azlan Saab 900 S 2,3

• Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-25 18:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    saaboscar
    Deltagare

Det verkar som min gamla tråd om 900 har försvunnit, får starta en ny 🙂

Börjar om från början:
    Förra hösten började suget efter en NG900 och letade hela hösten efter en billig som var i närheten. Så en dag dök en 900 turbo-97:a upp på blocket bara några mil hemmifrån det stod att generatorn var trasig annars fungerade den fint, åkte dit med engång och tyckta att den såg fin ut men glömde batteri hemma så dn kunde inte startas. Han begärde 1000 kr för den men lyckades att pruta ner den till 400 kr 😀 Vid hemkomsten så var jag ute direkt för att starta bilen och se hur den gick. Startrade den utan problem men den kanackade något frukansvärt och sedan dog den efter en närmae kontroll så var hela motorn totalskrot :bh Letade efter en annan men det skulle bli dyrare att bya motor än att köpa en annan 900. Bilen skruvades ner i delar och skrotades.

Detta resulterade i att jag började söka efter en ny 900 och fann en ännu närmare och åkte dit, kontrollerade den nogrannt och den såg fin ut så belv ett köp för ynka 2 000kr 😀 Denna gång blev det en 2,3:a få ägare och har varit ägd av en arbetande på Saab så den var välskött 19 900 mil hade den rullat. Det fanns en del att åtgärda ändå innan besiktning :wrench Åkte på byte av fjädrar fram då de hade gått av på båda sidor, renovering av bromsok bak, byte av bromsrör hela vägen från framdörrarna och bakåt, byte av bromsskivor bak+klotsar, krängningshämmare fram och så klart den strulande hanbromsen fick smörjas upp och fick även byta backar. Men sedan gled den igenom besiktningen :CE

Några bilder på bilen några dagar efter inköp:

saaboscar
    Deltagare

Efter en närmare kontroll av underredet så upptäckte jag att plåten runt tankrörets övre del var helt upprostat :sad Låg tjocka lager med grus där så var nog inte så konstigt, svetsen fick åka fram :weld2 När rosten var lagad så fick den sig en rejäl tvätt på underredet var ganska behövligt!

saaboscar
    Deltagare

Var iväg igår och hämtade en trevlig läderinredning av en 900 V6 och skärmkanten vänster bak på samma bil då den är ordentlig rostig, har även bytt baklucka då den gamla var sönderrostad i kanterna och hade turen att hitta en i samma färg 🙂 Var ett ordentligt pyssel att byta skärmkanten. Har även pysslat med andra småsaker. Låter bilderna tala för sig själv 🙂

Kul med en lite nyare bil med. Riktigt härlig inredning!

saaboscar
    Deltagare

Orkade inte hålla mig utan köpte mig sprayfärg och började lackera 🙂 Hoppas resultatet blir bra köpte mig även bok om hur 900:an blev till och hur Saab har tänkt när dom gjorde den, på hela 150 sidor. Mycket intessant läsning 🙂 Har även monterat torkare till bakrutan men inga kablar fanns fördragna? Har för mig att det skulle finnas.

saaboscar
    Deltagare

Lackade klart allt idag 🙂

William
    Deltagare

snyggt jobbat, tjusig kärra 🙂

saaboscar
    Deltagare

Tack till er båda 🙂

saaboscar
    Deltagare

Fanns inget att göra denna regniga dag så jag åkte och köpte silverfärg. Lackerade fönsterhissarna och instrumentpanelen, blev lite roligare inredning nu 🙂

Riktigt nice av bilderna att döma! Lite alu-look.

saaboscar
    Deltagare

Tack 🙂 Blev faktiskt nöjd men lite flammigheter syns i färgen.

En bild på bilen i dagsläget, har fått på 17″ 9-5 Aero fälgar 🙂

Sober!
    Passar fint med dom fälgarna på dom bilarna, tycker jag…

filbrun2
    Deltagare

Bra jobbat! Ett stort lyft med dom fälgarna! Tycker mig skymta en del andra Saab modeller i bakgrunden på bilderna! 🙂

@Filbrun wrote:

Bra jobbat! Ett stort lyft med dom fälgarna! Tycker mig skymta en del andra Saab modeller i bakgrunden på bilderna! 🙂

En 95, en 96 och en 9000 räknar jag till om jag inte ser helt fel!

saaboscar
    Deltagare

Roligt att Ni tycker att det blir bra 😀 Japp finns en 92:a från 54, en 96:a från 73, en 96:a från 72, en 9000 turbo S (Till salu), och en 95:a från 73 🙂

Har inte hänt så mycket med bilen just nu men har besiktning på fredag 😯 Hoppas den går igenom 🙂

Finns saker jag måste ta tag i men inget besiktningen kommer anmärka på nu iaf 🙂

Skivor+klossar fram måste bytas.
    Har funnit rosthål i hjulhusen fram 🙁
    Slipa och måla fjäderbenen så skålarna inte rostar sönder.
    Bättra på bytet av skärmkanten bak då det inte blev så vackert.

Sedan funderar jag på att gör bilen i stilen som 900 på bilden (Visseligen är den en talla och 3 dörrars metallic men jag menar att lacka alla utvändiga saker och kanske lacka fälgarna svarta? Vad tycker ni? 🙂 (Bilden är lånad från SalkerF på garaget.org)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng