Bakbromsar Saab 95 -73

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bakbromsar Saab 95 -73

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-14 08:58.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4132

    gul95
    Deltagare

    Jag har en Saab 95 från 1973 som jag skulle försöka justera bakbromsarna på, men det visade sig vara nåt med justeringen, Den hade 2 olika klackar, en yttre o en inre.Det var en ganska stor höjdskillnad på dem. Den yttre hade nog funkat utmärkt om jag fått backarna att ligga mot den, men de flyttade sig till den inre när jag satte dit trumman o då gick det inte att justera ut backarna tillräckligt. Jag skulle gissa att det var ungefär hälften kvar av bromsbandet, så backarna är ju inte utslitna tyckte jag?. Hur funkar detta… vad gör jag för fel?
    Nån som har nåt tips?
    MVH Stefan i Segersta

    #33214

    ingvar k
    Deltagare

    Nu vet jag inte om det infördes några förändringar från -73 års modell, i så fall får någon som kan det här rätta. Och du kanske redan har kommit på lösningen själv.

    – Det finns väl en justerskruv (4 – kantfattning) med en konisk del som är gängad och skruvad i bromsskölden. Den skall löpa ”normalt lätt” för att möjliggöra justering.
    – Justerskruven skall sedan gå mot de två sneda tapparna, när du skruvar in så rör sig backarna utåt mot trumman.

    Och lite kopparpasta efter rengöring av mekanismen skadar inte, den har en tendens att rosta fast

    #33722

    gul95
    Deltagare

    Allt detta som du skriver stämmer, men det är på justerskruven 2 olika ansatser så när man sätter dit trumman över backarna så halkar de in ett snäpp på den del av justeringen som inte når ut så långt. Det ger att med mina bromsbackar inte kan justeras ut så långt att de tar fast trumman utan att de bara nuddar den. jag köpte nya backar, men skillnaden på dem o de som satt där var marginell så jag brydde mig inte om att byta. Nu kunde jag ju ändå, tack vare att jag fick sträcka wiren till handbromsen,att få min älskling att passera bilprovningens hälsokontroll utan anmärkning, vilket ju i sig är anmärkningsvärt!

    #33734

    Morten S.
    Moderator

    Er justerskruven er kon. Har du skrudd den så langt inn som det går?
    Det går også å legge inn litt sveis/svets det bremseskoen legges an mot justerbrikkene.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #33755

    ingvar k
    Deltagare

    Det är l ä n g e sen jag skruvade. Om jag minns rätt så stöder bromsbacken mot det inre läget. Du har ju redan provat med helt nya (nya=oslitna?) backar utan förbättring. På gamla slitna backar så brukar man lägga på en svets som Morten skriver.
    Kan det vara så att trummorna är slitna och svarvade till mer än tillåtet värde? Jag tror att max diameter finns angiven i verkstadshandboken.

    #33762

    gul95
    Deltagare

    Om det är så att backarna skall gå mot det inre läget så e det kanske så att trumman e så sliten att det inte når ut då. Men tack till era svar, de var till stor hjälp för mig!!
    MVH Stefan

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng