Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-17 21:59.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22358

    rune hedqvist
    Deltagare

    Skall montera ur motor och växellåda ur min 96a -62 men den bakre dämparen vill inte släppa från den koniska tappen på växellådan (skruv och bricka är demonterade).
    Tacksam för förslag på har man skall göra!

    #159293

    Dicst
    Deltagare

    Det finns ett litet hål på ovansidan konan från kupesidan som man ska stoppa ner ett dorn i och knacka till. Hittar du inget hål kan du sätta tillbaka bulten något varv från fullt inskruvad och knacka på den – hårt och bestämt!

    #159296

    matthias r
    Deltagare

    Nu tänker du långnos Dick!
    Kortisen som Rune fajtas med har inte det här hålet.
    Bakre växellådskudden sitter ju inne i kupén lätt åtkomlig– men kan verkligen becka fast i tappen något rent ofantligt!

    Släggmetoden brukar funkar i det flesta fall–på kortnosen ser ju torpedväggen till att slagen svarar ordentligt.

    Om den inte funkar Rune, så skriv på tråden igen. Jag har varit med om extremfall där inget yttre slagvåld i världen verkar kunna få kudden att släppa greppet om tappen.
    Har därför två riktigt brutala metoder– ingen av dem skadar dock bilen och med lite tur klarar sig kudden med–om gummi och vulkning är OK.

    #159304

    enor
    Deltagare

    Om du väljer att knacka på bulten, så är frasen ”något varv från helt inskruvad” vital information! Du behöver så många gängvarv som möjligt för att överföra kraften från hammaren, annars pajar du gängorna i växellådstappen. Allra bäst är att ta en längre skruv så du kan använda hela tappens längd!

    #159306

    uffe
    Deltagare

    Sätt gärna drag på lådan. Då ”tar” slagen bättre.
    Jag använde ett spännband runt lådan och spände rejält.

    TTuffe

    #159328

    fredrik
    Deltagare

    I verkstadshandboken står det att man skall slå på stålringen med en körnare!

    Det har jag gjort i många år & har aldrig haft problem! Ibland när det har bråkat lite har jag spänt motorn framåt som Uffe påvisar.

    Slå på bulten gjorde jag för många år sedan & förstörde gängorna….

    /Fredrik

    #159329

    Dicst
    Deltagare

    Hmm, jag har nog haft tur med mina lådor som lossnat relativt lätt. Minns även att jag har haft en längre bult som bottnat i lådan när jag knackat för att undvika gängpaj då det suttit hårdare.

    #159343

    Slå på bultar på det viset är ju aldrig att rekommendera. Sätt en lagom stor hylsa mot växellådskonan och slå på den istället.

    #160170

    rune hedqvist
    Deltagare

    Motor o växllåda är urmonterade sen ngn vecka, använde dorn + tung slägga o do släggförare. Själv drog jag i motorn, Tappen på vxllådan bev ngt skadad men reparabel.
    växellådan skall bytas mot en 4-vxlad så behovet är inte akut.
    Den nya lådan moterades utan problem ända till att jag skulle dra fast lådan i framkant.
    Vilken gänga är det Den tidigare skruven är inte alls hjälpsam utan har gett sig ut på vift och kan inte återfinnas. Trolig gänga 3/8 UNc eller 3/8 UNF.

    #160395

    rune hedqvist
    Deltagare

    Gängan är 3/8 UNC

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng