Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-17 21:59 av rune hedqvist.
-
FörfattareInlägg
-
juni 14, 2010 at 20:52 #22358
Skall montera ur motor och växellåda ur min 96a -62 men den bakre dämparen vill inte släppa från den koniska tappen på växellådan (skruv och bricka är demonterade).
Tacksam för förslag på har man skall göra!juni 14, 2010 at 21:54 #159296Nu tänker du långnos Dick!
Kortisen som Rune fajtas med har inte det här hålet.
Bakre växellådskudden sitter ju inne i kupén lätt åtkomlig– men kan verkligen becka fast i tappen något rent ofantligt!Släggmetoden brukar funkar i det flesta fall–på kortnosen ser ju torpedväggen till att slagen svarar ordentligt.
Om den inte funkar Rune, så skriv på tråden igen. Jag har varit med om extremfall där inget yttre slagvåld i världen verkar kunna få kudden att släppa greppet om tappen.
Har därför två riktigt brutala metoder– ingen av dem skadar dock bilen och med lite tur klarar sig kudden med–om gummi och vulkning är OK.Om du väljer att knacka på bulten, så är frasen “något varv från helt inskruvad” vital information! Du behöver så många gängvarv som möjligt för att överföra kraften från hammaren, annars pajar du gängorna i växellådstappen. Allra bäst är att ta en längre skruv så du kan använda hela tappens längd!
I verkstadshandboken står det att man skall slå på stålringen med en körnare!
Det har jag gjort i många år & har aldrig haft problem! Ibland när det har bråkat lite har jag spänt motorn framåt som Uffe påvisar.
Slå på bulten gjorde jag för många år sedan & förstörde gängorna….
/Fredrik
juni 16, 2010 at 09:04 #159343Slå på bultar på det viset är ju aldrig att rekommendera. Sätt en lagom stor hylsa mot växellådskonan och slå på den istället.
juli 9, 2010 at 17:04 #160170Motor o växllåda är urmonterade sen ngn vecka, använde dorn + tung slägga o do släggförare. Själv drog jag i motorn, Tappen på vxllådan bev ngt skadad men reparabel.
växellådan skall bytas mot en 4-vxlad så behovet är inte akut.
Den nya lådan moterades utan problem ända till att jag skulle dra fast lådan i framkant.
Vilken gänga är det Den tidigare skruven är inte alls hjälpsam utan har gett sig ut på vift och kan inte återfinnas. Trolig gänga 3/8 UNc eller 3/8 UNF. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.