Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bakre motor/vxl-dämpare vill inte lossna

  • Författare
    Inlägg
    • juni 14, 2010 at 20:52 #22358

      Skall montera ur motor och växellåda ur min 96a -62 men den bakre dämparen vill inte släppa från den koniska tappen på växellådan (skruv och bricka är demonterade).
      Tacksam för förslag på har man skall göra!

        juni 14, 2010 at 21:10 #159293

        Det finns ett litet hål på ovansidan konan från kupesidan som man ska stoppa ner ett dorn i och knacka till. Hittar du inget hål kan du sätta tillbaka bulten något varv från fullt inskruvad och knacka på den – hårt och bestämt!

          juni 14, 2010 at 21:54 #159296

          Nu tänker du långnos Dick!
          Kortisen som Rune fajtas med har inte det här hålet.
          Bakre växellådskudden sitter ju inne i kupén lätt åtkomlig– men kan verkligen becka fast i tappen något rent ofantligt!

          Släggmetoden brukar funkar i det flesta fall–på kortnosen ser ju torpedväggen till att slagen svarar ordentligt.

          Om den inte funkar Rune, så skriv på tråden igen. Jag har varit med om extremfall där inget yttre slagvåld i världen verkar kunna få kudden att släppa greppet om tappen.
          Har därför två riktigt brutala metoder– ingen av dem skadar dock bilen och med lite tur klarar sig kudden med–om gummi och vulkning är OK.

            juni 15, 2010 at 06:29 #159304

            Om du väljer att knacka på bulten, så är frasen “något varv från helt inskruvad” vital information! Du behöver så många gängvarv som möjligt för att överföra kraften från hammaren, annars pajar du gängorna i växellådstappen. Allra bäst är att ta en längre skruv så du kan använda hela tappens längd!

              juni 15, 2010 at 06:53 #159306

              Sätt gärna drag på lådan. Då “tar” slagen bättre.
              Jag använde ett spännband runt lådan och spände rejält.

              TTuffe

                juni 15, 2010 at 20:45 #159328

                I verkstadshandboken står det att man skall slå på stålringen med en körnare!

                Det har jag gjort i många år & har aldrig haft problem! Ibland när det har bråkat lite har jag spänt motorn framåt som Uffe påvisar.

                Slå på bulten gjorde jag för många år sedan & förstörde gängorna….

                /Fredrik

                  juni 15, 2010 at 21:00 #159329

                  Hmm, jag har nog haft tur med mina lådor som lossnat relativt lätt. Minns även att jag har haft en längre bult som bottnat i lådan när jag knackat för att undvika gängpaj då det suttit hårdare.

                    juni 16, 2010 at 09:04 #159343

                    Slå på bultar på det viset är ju aldrig att rekommendera. Sätt en lagom stor hylsa mot växellådskonan och slå på den istället.

                      juli 9, 2010 at 17:04 #160170

                      Motor o växllåda är urmonterade sen ngn vecka, använde dorn + tung slägga o do släggförare. Själv drog jag i motorn, Tappen på vxllådan bev ngt skadad men reparabel.
                      växellådan skall bytas mot en 4-vxlad så behovet är inte akut.
                      Den nya lådan moterades utan problem ända till att jag skulle dra fast lådan i framkant.
                      Vilken gänga är det Den tidigare skruven är inte alls hjälpsam utan har gett sig ut på vift och kan inte återfinnas. Trolig gänga 3/8 UNc eller 3/8 UNF.

                        juli 17, 2010 at 21:59 #160395

                        Gängan är 3/8 UNC

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.