Bara tomgång

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bara tomgång

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-21 11:31.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15076

    knut edhborg
    Deltagare

    Min 99-83 brukar starta direkt och gå alldeles perfekt. Men nu har följande hänt vid två tillfällen. Den startar motvilligt på tredje försöket och går bluddrigt på knapp tomgång. Hur jag än lirkar med gas eller choken ökar inte motorvarvet till mer än ungefär 1100 varv. Efter ca en kvart är det som om proppen plötsligt går ur och motorn varvar lika villigt som den brukar. Felet är som bortblåst. Efter ett par veckor är det samma sak igen! Och efter det går den som vanligt. Vad kan det vara för fel? Och hur löser man det?

    Hälsningar

    Knut Edhborg, Lerum

    #99777

    stefan
    Deltagare

    smuts i nålventil? otroligt sotig vakuumkolv? smuts i hålen i chokeskivan?

    #99778

    krister k
    Deltagare

    Har haft ett liknande problem en gång i tiden, det var kraftig ytrost på trotteln som gjorde att den fastnade i loppet. Lite smärgelduk så var det problemet fixat.

    /Krister K

    #99779

    knut edhborg
    Deltagare

    Tack för tipsen! Felet sitter alltså i förgasaren?! Jag ska kolla detta till helgen. Ett tag var jag inne på att det kanske är något elektriskt men så är alltså inte fallet, eller?

    Knut

    #99780

    knut edhborg
    Deltagare

    Det har blivit värre! Det verkar som om förgasaren hänger sig, men när man stampar gasen i botten så släpper den helt plötsligt. Det hände flera gånger i söndags.

    Är det någon som vet om hela förgasaren måste monteras ner eller kan man fixa det med förgasaren sittande i bilen?

    Kan det vara ett dyrt fel?

    Hälsningar

    Knut Edhborg,
    Lerum

    #99781

    lsoderlund
    Deltagare

    Förgasaren är inte speciellt dyr, ta en tur till närmaste bilskort och plocka bort en därifrån. Kan inte tänka mig att de kostar mer än en 200kr.. Byt sedan ut din egen och kolla om felet är avhjälpt.

    Funkar inte den nya förgasaren, så är det bara att lämnna tillbaka den. Det brukar inte vara ngra problem..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #99782

    stefan2
    Deltagare

    Om det är kolven som hänger sig så tar det max 10 minuter att göra rent. Lossa dom 4 skruvarna och lyft av locket sen ut med kolven och göra rent. Sätt ihop igen. (Finns en lite klack på membranet som passar i motsvarande uttag på förgasaren som man måste få rätt.Kan vara lite pilligt då membarnet blir större med åren av någon anledning.)
    Inte speciellt svårt om man mekat lite förut. Passa på att kolla så att membranet är helt när du ändå är där och tittar.
    Funkar inte detta gratis meket så är det nog lättare att åka till skroten och se om man kan få tag i en annan.

    #99783

    stefan
    Deltagare

    varför byta förgasare? Det är ju nästan världens enklaste förgasare med knappt nå rörliga delar överhuvudtaget. Skaffa packningssats och ta isär och gör rent allting och går det inte efter det så är det då absolut inte förgasarens fel.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng