batteri blir varmt under korning. check endien tänds

Forum Modellspecifika forum OG9-5 batteri blir varmt under korning. check endien tänds

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-18 12:38.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448248

    problem med att batteriet blir väldigt varmt under körning. nästa gång man startar tänds check endien. för bilen stå till nästa dag startar jag bilen ingen check endien lyser. kör tre fyra mil samma sak starta med varm motor check endien tänds. locket som sitter över batteriet gör nog så att batteriet blir för varmt.batteriet är jätte varmt om jag tar bort locket.

    #448862

    Daniel Sühl
    Deltagare

    låter ju som att batteriet får för mycket ström från generatorn vilket leder till överhettning av batteri.
    Kolla med en volt mätare hur mycket den laddar när motorn är igång. borde ligga på runt 14 volt under tomgång.

    #448873

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Känner igen problemet! Det kan vara en cell i batteriet med kortslutning. Då ger batteriet ca 10 Volt (5 x 2volt normalt 6 x 2 volt) som generatorn känner av och den vill då ladda upp till normalt kring 14 volt. Detta gör att de hela cellerna får alldeles för mycket laddning, blir heta och kokar. Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd men med lysen på så att batteriet får belastning. Om spänningen ligger på 10-11 volt så är det bara att köpa ett nytt batteri.

    #448896

    Hej tack för svar. Jag har bytt generator till en ny. Bytt batteri till ett nytt. Batteriet håller 12.2 volt med lyset på med motor avstängt.
    Generatorn laddar 13.9 volt. Det verkar som att med denna sommar så får batteriet värme ftpn kylaren och övre kylarslangen och så sitter plastlocket på. Tar jag av locket på batteriet så är det över 40 grader varmt. Får batteriet vila till dagen efter så är det ungefär halvlladdat. Sätter jag i ett batteri som är fulladdat och kör 5 mil och behöver starta en tre gånger så tänds check endien batteriet är väldigt varmt. När jag kommer hem byter jag batteri till ett fulladdat och kör korta sträckor då funkar allt batteriet är ej varmt.
    Ja tror Saaben är bygd för kallare klimat ön vad vi hade i simmar
    Tack för svar..
    Leffe.

    #449175

    Daniel Sühl
    Deltagare

    Tycker väl ändå att med dubbla kylfläktar i fronten och en så öppen design för batteriet som det är så borde det vara nästan omöjligt att få såna här problem.
    Kanske om det är en svart bil med dåliga kylfläktar i fronten som inte startar när dom ska att det kan hända men annars borde det vara lugnt.
    Kolla så fläktarna funkar som dom ska och att hela fronten inte är igensatt med smuts, det är ju faktiskt intercoler, ac kondensor och kylare på samma ställe plus en oljekylare längst ner så det krävs bra luftflöde från fläktarna.

    #449176

    Daniel Sühl
    Deltagare

    Kan vara värt att gör en kylar vatten Flush (lätt gjort då det finns en kran längst ner till vänster på kylaren för tömning.) för att minska chansen att motorns höga temp påverkar batteriet negativt. och alltid bra att göra ibland ändå.

    #449196

    Hej. Inget problem med fläktar och kylarna är öppna. jag har testat utan låda på batteriet, Jag satte en avvisare mellan övre kylar slang och batteri. ingen strålningsvärme från slangen. batteriet kallt från botten upp till övre delen. där var batteriet varmt. (Ett batteri tåler inte tempraturer över + 50 grader celcius. mitt var varmare när jag upptäcket att något var fel.Batteriet tar inte emot laddnig när det blir så varmt. men tar emot laddning när det har kallnat.).
    igår så såg jag att huven var högre upp på vänster sida än den högra. huvlåset låste inte på vänster sida Fet var en springa på 8 10 mm större än högra sidan. det är klart det är ju över tryck på kylluften under huven. Den tar den närmaste vägen ut och det blev över batteriet.Jag justerade det vänstra huvlåset.
    Jag körde 6mil med bilen och startade några gånger det funkade och batteriet var inte lika varmt som innan. jag får kolla under en längre period innan man kan säga hur det gått.Sedan så var det väldigt varmt ute under sommaren när jag hade problem.
    Jag hör av mig hur det gått.
    MVH
    Leffe.

    #449197

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ha! En del fel är svårare att hitta än andra!😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #449213

    Hej Janne. Jag vet inte om jag har hittat felet än. Kylluften från kylaren går ju ut dät det är lättast. Nu blev glipa större vid batteriet och luften knallade ut där. Och så är det inte lika varmt nu. Jag får hålla koll på batteriet. När jag startade motorn så sjönk spänningen till nio volt. Det tyckte inte labasonden om. Och då tändes check endien. När generatorn började ladda så visades inga fel på datorn men check endien lyste.
    Janne du ska ha en bra vecka.
    Mvh
    Leffe.

    #449254

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack der samm!😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng