Behöver expertis, förgasare / bränsle

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Behöver expertis, förgasare / bränsle

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-02 15:03.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4167

    boga_v4
    Deltagare

    Hej saabvänner.

    Jag skulle behöva lite expertis med förgasar/bränsle problem.

    Min v4 vill inte gå bra, jag har bytt fördelarlock, rotor, brytare, tändstift, blåst rent förgasaren så gott jag kunde samt blåst rent i bränslepumpen och till slut ställt in tändningen enligt flintametoden.

    Nu får jag bilen att gå men den svarar inge vidare på gas.. när den blir varm och jag ger fullgas så muttrar den lite och varvar sedan upp.

    Jag har antagligen även gjort nåt dumt när jag gav mig på förgasaren utan att veta vad jag höll på med, :ID jag skruvade ut en av skruvarna som ser ut att gå in mellan gas och chokspjällen i varje port och då svarar den bättre på gas men fortfarande inte bra.

    Jag har även väldigt hög tomgång men hittar inte skruven för att justera ner den.

    Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig (gärna med en bild) på vilken som är tomgångsskruven samt kanske har nån idé om varför den svarar dåligt på gas.

    Bilen är en Saab v4 super -79 med Solex32TDID förgasare.

    #28394

    mats a
    Deltagare

    Kolla misab.se. Det finns en bild på denna adress http://misab.se/solx.htm Det är inte exakt rätt förgasare men bilden liknar din. Jag tror att tomgången justeras rent mekaniskt med skruven märkt 51 på bilden. Den påverkar hur långt tillbaka gasreglaget kan gå mot klacken 54.

    I övrigt är förgasare svarta lådor för mig som jag överlåter åt experterna att skruva med.

    /Mats

    #28395

    andersson__
    Deltagare

    Låter som den antingen är snålt ställd eller så drar den tjuvluft någonstans.

    Bränsle/luft blandningsskruven är nr 42 på skissen, och 51 ställer du mycket riktigt tomgången med. Justera in bränsle/luft blandningsskruven i botten försiktigt sen ut ca 2 varv, justera sedan in lagom tomgång sen justera bladningen mer och visse versa tills motorn går bäst, men låt den gärna gå lite mer åt det feta hållet än snålt.

    Tjuvluft är ett vanligt förekommande som ställer till mycket problem, kolla så alla vacuum slangar är hela och täta från förgasaren, kolla även slangen till bromsservot, både vid förgasaren/backventilen och borta vid bromsservot, likså insugspackningen kan läcka, oftast i bottnen, använd startgas att sprejja över nämnda ställen efter visuell granskning, ändrar motorn varv då du sprutar drar den tjuvluft där.

    Edit: du råkade inte stöta imot pinnen/byglen som man ställer flottörnivån med vid flottören? Skulle också kunna vara en orsak, kan vara värt att kolla om inget av det ovanstående hjälper.

    mvh

    #28401

    boga_v4
    Deltagare

    Alla små vakuumslangar är bytta men jag ska kolla slangen til bromsservot.

    Flottören hade jag bort när jag gjorde rent förgasaren så där kan jag mycket väl kommit åt nånting, jag får dubbelkolla nivån för säkerhetsskull, jag tror jag har nivå måttet nånstans på nån lapp 🙂

    Nu ska jag nog hitta rätt skruvar i allafall, det blir till att prova att skruva in blandningen och justera imorgon.

    Jag tackar för svaren.

    #28405

    vinkel4
    Deltagare

    Jag tycker att du borde ställa tändningen med en riktig strobelampa. Står tändningen inte rätt påverkar det tomgång mm.
    Kolla även accpumpmembranet. Lycka till.
    /Per

    #28415

    boga_v4
    Deltagare

    Jag plockade ur accpumpmembranet och det ser inte helt färskt ut, själva yttre ”gummi” lagret har spruckit runt mittbrickan nästan hela vägen så det blir till att jaga nytt. Jag tog även ur det trekantiga membranet som sitter vid automatchoken och det va inte heller vidare fint, nån som vet vart man får tag på nytt..?

    Ang. tändningen så kanske det vore en bra idé att släpa sig till Biltema och införskaffa en strobelampa, dom va inte värst dyra så det kan det vara värt för att kunna utesluta det i allafall.

    Nu har jag lite att göra i helgen i allafall, Jag tackar för hjälpen.

    #28416

    svarvaren
    Deltagare

    Erik Randa säljer nya acc-pump membran.

    /Owe

    #28466

    Hade liknande bekymmer med min Sonett V4.
    Det visade sig vara skit i utgående kanalen från acc-pumpen. Efter renblåsning går den som den ska igen.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng