Forum › Modellspecifika forum › 92/93 › Bensintank Saab 93
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-07-01 19:43 av .
- FörfattareInlägg
- 12 april, 2018 kl. 22:34 #442772
Ted Rönnevall
DeltagareJag har en bensintank som är rostig invändigt och har några mindre hål. Någon som har tips på vart man kan renovera tanken?
13 april, 2018 kl. 06:52 #442777Andreas Bingdahl
DeltagareDu kan ju använda tanktätning
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
16 april, 2018 kl. 10:10 #442881Ted Rönnevall
DeltagareEfter att ha skakat tanken med en näve skruvar och en liter Hessa Kalkbort från ICA (innehåller fosforsyra) några gånger under ett par dygn så blev tanken ren och fin invändigt. Fördelen men skruvarna var att jag kunde plocka ut dom med en magnet efter rengöringen. Bensinröret var också tilltäppt, men efter att ha petat in rostlösare och gnott med en ståltråd så blev det fri passage.
Tanken var målad med rostskyddsmedel (svart). Vet inte om det är vanligt, men bestämde mig för att rengöra utsidan också. Jag prövade med lacknafta, vanlig avfettning för bil och Turtle Extreme Prewash-T. Turtle fungerade helt perfekt. Sprutade på, fick dra några timmar och var sedan bara att ta bort rostskyddsmassan men en japanspackel. Plastspackel skulle inte vara något problem heller.
Tanken har ett litet hål plus tecken på några till där det finns gropfrätning som uppstått mellan tank och gummiremsor som jag gissar att tanken har stått på för att inte slitas mot durken. Tänker mig att punktblästra och sedan kommer jag nog försöka löda hålen ev. med någon plåt över.
Efter lagning så kör jag nog por15 eller liknande. Hittade en firma i Rättvik (Pro Parts) som säljer tankrengöring med etsande och tanktätning. Någon som har erfarenhet av Pro Parts?- Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
23 april, 2018 kl. 05:08 #443063charlie101
DeltagareJag skulle undvika att använda tanktätning. Bättre med att lappa och löda utifrån så långt det går. Mycket värre om tanktätningen börjar krångla med blåsor, flagna eller lösas upp. Resultatet blir driftproblem som är svåra att diagnosticera och kan jäklas i åratal! Vanligtvis rostar inte tanken med 2t bränsle från insidan. Rengör, lappa, spola ur, måla.
1 juli, 2018 kl. 19:43 #446045Ted Rönnevall
DeltagareDet blev lödning av hålen, men föll ändå för att testa tanktätning som extra säkerhet eftersom det fanns tendens till porer. Utsidan grundades med 2-komponent grundfärg och sedan en skyddande body. Vi får se när jag kommit igång.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.