Beräkning av pipor!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Beräkning av pipor!

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2003-03-09 15:26 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9304

    Hej alla oljeluktande tvåtakts åkare!

    Jag har lite funderingar om de här med
    beräkning av pipor. Jag har letat på nätet
    för att försöka hitta nått data program
    som beräknar pipor men ej lyckats.
    Det enda som jag har hittat är vissa firmor i
    USA som säljer program som kostar flera hundra
    dollar
    Är det någon som har försökt sig på de här med
    pip beräkning. Eller åker alla (inkl mig själv)
    med XP pipa?

    Vore kul å veta om någon har byggt trippel pipor.
    Och om dom har fått dom att fungera bra!

    Stefan

    #68514
    fuling
    Deltagare
    #68516
    mikael_h
    Deltagare

    Den stora gurun inom två-takts motor design och
    simulering är Professor of mechanical Engineering,
    Gordon P. Blair, The Queen’s University of Belfast.

    Hans första bok om två-takts motorer (1990):
    Two-Stroke Engines
    ISBN 1-56091-008-9
    innehåller 270 sidor med Basic source-kod för två-takts
    motor simulering.

    1996 kommer en starkt utvidgad version af denna bok,
    nu kallad:
    Design and simulation of two-stroke engines
    ISBN 1-56091-685-0
    http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=BOOK&PROD_CD=R-161
    Simulerings programmen har också starkt förbättrats, bl.a.
    finns det nu program för piston-port och reed-valve motorer.
    Tyvärr finns dessa program inte i boken längre, men måste nu
    köpas separat hos SAE:

    http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=BOOK&PROD_CD=R-161/M1
    http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=BOOK&PROD_CD=R-161/M2

    De flesta kommersiella simulerings program är baserade på
    Blairs programmer ovan. Själv arbetar jag faktiskt just nu
    med att vidareutvekla ett reed-valve simulerings program
    för en två-takts trimmningsfirma här i Canada. Marginalen
    mellan vilken effekt som beräknas med detta program och vad
    som senare mäts i bromsbänken ligger oftast under 2%.

    Här är lite fler links:

    http://www.audietech.com/dm2.htm
    http://www.geocities.com/tunwiz/Programs.htm
    http://www.bevenyoung.com.au/mota1.htm
    http://www.tsrsoftware.com/

    Mvh Mikael

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng