Beslutsångest, köpa -67 eller -72

Forum Övrigt Allmänt Beslutsångest, köpa -67 eller -72

  • Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-16 19:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9803
    anonymous
    Deltagare

    Jo, nu ska jag bestämma mig för vilken bil jag ska köpa och stoppa större motor i. Har annonserat den sista tiden i lokalpressen och tagit ner det hela till 2 objekt.
    Men ve och fasa, jag har drabbats av beslutsångest vilken jag ska välja! 😮

    Så jag tänkte att ni saab- freakar/fantaster kunde hjälpa mig på rätt spår.

    Dessa står det mellan:

    BIL 1.
    En röd (nåja, har väl varit i vartfall) originalare årsmodell -67. Har stått i ladugård i 8 år, varit ute på ”luftning” i fjol, så motor, bromsar och frihjulet fungerar.
    Den hade fin inredning, såg rak ut, ingen direkt ytrost, var lite lagad i skarven golv/torped och lite bubbligt runt bakre stötdämparfästena, annars ingen direkt anmärkningsvärd rost. Liten buckla på en framskärm. Sen hade han ägaren satt på några aluminiumprofiler (10cm höga) längst ner på sidorna, tyckte det var snyggt! Vet ej om någon rost dolde sig bakom?
    Verkar välhållen och ägaren ärlig.

    Uppenbara nackdelar utan inbördes rangordning:
    1. Inget nackstöd, måste byta stolar, synd på den annars fina inredningen.
    2. Inget bromsservo. Ska ju i en V6, vill ha bromsservo, kanske går enkelt att ”konvertera”?
    3. Ingen krocksäker rattstång, går kanske enkelt att konvertera.
    4. Låga rutorna, tyckte först att det var fult, men nu de sista dagarna har jag börjat gilla det…. tror jag…

    BIL 2.
    En beige originalare -72 med små rostblommor här&där (såg bara ut som ytrost) och några småskavanker. Men inte en rostfläck i golvet och vid stötdämparfästen och andra ”viktigare” ställen. Fin inredning. Startade lätt, har varit avställd i 3 år, gått långt, men väl underhållen. Bromsar och allt fungerar, tror bara det är att besiktiga ”rakt av”.

    Uppenbara nackdelar utan inbördes rangordning:
    1. Alla dessa skönhetsfel på skärmar o dörrar osv. Inga problem i sig, men kräver omlack för att bli riktigt snygg.
    2. Måste köpa till en front med runda lysen för att v6-an ska rymmas.

    Prisbild:
    -67an är dubbelt så dyr som -72an, men båda är ändå förhållandevis billiga.

    Så nu velar jag fram och åter, så fort jag har bestämmt mig så ångrar jag mig. Skulle helst ta båda två, men det är inget alternativ.

    Så kom igen nu, efter ett såhär långt inlägg kräver jag lite hjälp att göra rätt val

    #70642
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Varför lägga i en V6a? Det blir en framtung bil det. En lagom vässad V4a är minst lika trevlig enligt min mening.

    /B

    #70643
    ola
    Deltagare

    72:an. Synd att ge sig på en vacker gammal 67:a… Eller?

    #70644
    anonymous
    Deltagare

    Bengt:
    Jo, jag hade föredragit en V4. Men jag vet ingen som vill byta sin 18**cc kompletta v4-motor mot min v6-a rakt av.
    Det är helt enkelt en kostnadsfråga.

    Ola:
    Jo, det är klart att det kan vara lite av en synd att ”ge sig på” en såpass gammal bil. Men jag kommer förståss att försöka hålla den i skick och igång. Krävs inte så stora ingrepp för motorbytet egentligen. Samt att om inte jag köper den hamnar den nog hos en tonåring som kör tills oljan är slut, sen skrotar den vilket i mina ögon vore en större synd.

    #70645
    christer json
    Deltagare

    Nu är det ju så att -67:an var det första året med v4:a så det vore helt klart synd att skruva på den. Och är det som du säger rätt pris på den så kan jag tänka mig att en och annan är intreserad av den… mig själv inkluderad.
    Så rådet jag ger, eller åsikten jag har är kanske uppenbar men -72:an är ett lämpligare objekt.

    /CJ

    #70646
    enor
    Deltagare

    67:an är den snyggaste V4:an i världen tack vare dom låga rutorna, tycker jag… dom nyare ser ut som växthus! Och så är den grillen många många gånger vackrare än dom senare…

    Köp 67:an, men lägg inte i nån sexa!

    /Magnus

    #70647
    anonymous
    Deltagare

    Kollar av svaren nu innan det är godnatt.

    Är inte -67-or så vanliga längre!?
    Det är klart att om det är stort värde i en sån så kan jag lika gärna trixa med en nyare bil som inte är lika ovanlig. Att köpa den för att ha med originalmotorn är inte intressant för mig.
    Vill ha något billigt som rör på sig och har sköna linjer.

    Sen undrar jag om ni som är intresserade av en sån här bil verkligen har sett att jag bor låångt norrut. Antar att inte många skulle bemöda sig att åka ända hit för att hämta en bil?

    #70648
    martin h
    Deltagare

    Jodå!!

    Jag hämtade min -67:a i Luleå (till Stockholm).

    Helt klart värt besväret.

    Ta 72:an om du nu nödvändigtvis måste stoppa i V6:an

    Martin

    #70649
    anonymous
    Deltagare

    Bara av ren nyfikenhet. Vad skulle ni betala för bilen från 1967 som jag beskrivit.
    Eventuellt får jag väl köpa 72an och trixa med den. Samt komma överens att 67an får stå kvar i nuvarande ägarens ladgård och att jag hämtar den om t ex 2 sommrar och ha kvar den i ursprungligt utförande.

    #70650
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Jag gav 6500:- för min malmgråa 67:a för fyra år sedan. Den var väl i liknande skick som den du beskriver, förutoma att den var nybesiktigad. Den hade också rost i golvet vid torpeden/bakre motorfäste samt lite grand längst upp bakskärmarna. Stötdämparfästena är dock helt fria från rost. Jag håller på just nu att renovera den så det är snart dags för svetsning på ovan nämnda ställen.

    Enda tveksamheten är väl aluminiumprofilerna. Hur lätt är det att ta bort dem och få det att se snyggt ut?

    Hoppas att det har varit till någon hjälp.

    Ps. Är det ”röda” eller ”silver” motorn i? Ds.

    Martin

    #70651
    anonymous
    Deltagare

    Martin H:
    Ok, då ligger den här bra till i pris, nästan som en investering.

    Angående alu-profilerna så är det som sagt ett frågetecken. De var skruvade rakt in i dörrarna och skärmarna antagligen med några plåtskruvar. Men eftersom han inte kört med den så mycket kanske det inte hunnit samlats så mycket skit där. Så antingen är det kex bakom (men det tror jag inte, såg ingen rost ”under dörrarna” vad jag kan minnas) eller så är det bara att punkta igen skruvhålen, slipa ner och lacka till.

    Angående motorfärg så vet jag inte, motorn var som sagt ointressant för mig, så brydde mig inte nåt nämnvärt om den.

    Kändes som om den här bilen vore fräckare att åka omkring i, men om de är ovanliga i friskt skick får jag köpa 72an som bruksracer istället.

    Så tack för hjälpen, internet är smått fantastiskt för information om ”specialämnen”!

    #70652
    anonymous
    Deltagare

    Ringde han med 67an igår och sa att jag tar den.

    Angående bruksracer så får det projektet ligga på is sålänge. Ska samla på mig de grejer jag behöver innan jag skaffar en sån bil, blir väl lämpligt till våren.

    #70653
    pleth
    Deltagare

    Jag har en saab -67 og det er den smukkeste af dem alle.
    I Danmark findes næsten ingen 1967, men många från 70’erne.
    Du måste inte ændre på 67’en. Det er helligbrøde.
    Den er fremstillet af dygtige svenske yrkesmen och inte spoleret av plastik och dårligt popdesign som ødelagde 96’eren i 70’erne.
    Titta på en 96 från 1976 och frem. Fy faen for en grim yte, och så med gummikofangere och plastikfrontgrill. Føj for den stygga.
    Nej passe godt på -67’eren.
    I Danmark koster den nemt 30.000,- danska kronor.

    #70654
    pleth
    Deltagare

    Hallo igen från Danmark.

    Det er med saab 96 som med ABU fiskgrejor.
    I 60’erne var ABU fint handverk med Ambassadeurhjul m.m. Men i halvfjerdserne kom plastiksyken og ABU forsvandt til udlandet.

    Bevar den gamle fruen.

    #70655
    matthias r
    Deltagare

    Behåll -67 :an som den är! Rattstången du nämde tidigt i inlägget är ett lättlöst problem. Teleskopiskt hopskjutbart rattrör passar rakt av från en -69:a eller nyare, rakt i rattlagerbocken (d v s rattstångsenheten med tändlås och alltihop).

    Vill du göra det riktigt smidigt tar du ett rattrör från 70-75, där går kabeln till tutkontakten genom rattröret så du slipper borra
    igenom det för att få upp sladdstumpen till din 67-ratts signalring.

    Har för mig att den är oborrad på 68-69 och 76-80.
    Vill du att ombyggnaden knappt ska synas målar du det nya rattröret i den grå kulören. Ligger inte Saabs malmgrå (1966-68) eller Volvos grafitgrå ( c:a 1965) rätt nära? Någon som vet?

    Ja, det var skönt att komma på lite glada tankar igen med lite Saabdribbel, efter en sån här becksvart dag! / Matte R

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng