- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-01 13:02 av .
- FörfattareInlägg
- 31 januari, 2006 kl. 21:50 #13773
david v
DeltagareHej!
Är det någon som har bilder på de grenrör som satt på Saabs tävlingsbilar med T8-motor? Från Saabmuseet till exempel. Jag vet att detta varit uppe tidigare, men kan inte hitta den tråden. Dessutom vet jag ej om det verkligen kom fram något konkret svar i den.
Jag vill bygga mig ett bättre grenrör och att göra ett nytt efter dess utseende är nog den enklaste lösningen, ett äkta extraktorrör blir för krångligt att hinna med. Jag vet att detta grenrör skall se lite udda ut, men bilder säger så mycket mer än ord!
Tack på förhand!
/David
1 februari, 2006 kl. 00:08 #92114mikael_h
DeltagareHär kommer en bild från museet på Stig’s 99 turbo.
Mvh Mikael
1 februari, 2006 kl. 01:17 #92115ake svantesson
Deltagaregrenröret gjordes i matrialet inkonell..mvh Åke
1 februari, 2006 kl. 07:32 #92116carl l
DeltagareFörstår du nu vad jag menar med att det ser konstigt ut David?
Det går säkert att bygga ett mycket bättre rör än det där, men antalet svetssömmar är få och det är inte några konstiga geometrier egentligen. Och sannolikt är det bättre än original grenrör, även till de blygsamma effekter du hade tänkt att plocka ut.
Tycker att du skall bygga något liknande, inte minst med tanke på att det ser brutalt ut.MVH
Carl1 februari, 2006 kl. 12:32 #92117david v
DeltagareTack mhe!
Precis det jag sökte.Carl: Hehe, jag hade räknat ut att det var ungefär så. Men att det var sådär brutalyxat visste jag inte!! Det ser klart manligt ut. =) Inkonell är dock överkurs, men rostfritt får duga!
/David
1 februari, 2006 kl. 13:02 #92118stefan
Deltagareja det ser helt klart märkligt ut men till deras försvar kan man väl säga att utvecklingen inom turbo på den tiden var liten. Det där jätteröret torde inte förbättra responstiden iallafall………….
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.