Bilen startar ej, och jag hittar inte under huven..

Forum Modellspecifika forum OG900 Bilen startar ej, och jag hittar inte under huven..

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-01 18:01.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25325

    mike_meck
    Deltagare

    Körde, parkerade, 30 liter soppa finns på, dagen efter startade ej. Skulle ta av stiften..grrr inga verktyg för ett ministift..tog av dom såg bra ut..
    Motorn drar runt men det är allt..ingen hostning ens..
    Bytte till ett bättre batteri..samma resultat..
    Så då tar man på sig mekarhandskarna och öppnar huven…hmmm stänger den igen och läser på..medan veckorna går…
    Inte f.n hjälper det.
    Ser att plankan long john mfl verkar begripa det mesta om saab. så läser alla deras inlägg och svar..inte blir jag klokare av det..

    Tar fram manualer och kollar scheman..inte ett enda, varken haynes eller Saabs egna ser ut som på min bil.

    Så var katten sitter mitt bränslepumpsrelä? I lådan på vänster framskärm eller under mattan på höger sida?

    Lyssna på pumpen? Den har jag aldrig hört inte ens när bilen fungerade…

    Felkoder…samma där..alla uttag som inte används på stammen liksom de som sitter vid säkringslådan..för mig ser de ut som datauttag/serviceuttag..men sitter inte det under baksätet på alla 900i16-90

    Om jag lyckas/orkar lyfta toppen..hur gör ni för att hålla reda på kamdreven..medan ni tar av toppen..(saknar den hållare som 8v har..)

    Det sorgliga är–har mekat sen barnsben renoverat lådor bytt i stort sett allt på saabar modell 93 96 95 99 90 900 lägg till ett par volvo och någon motorcykel, MEN alla har haft enkla system för el, tändning, bränsle, osv.
    Så jag borde ha kunnat…borde ha fattat..skulle ha orkat…
    Men..
    Nu som nyblivet vrak med..(krämpor) fattar jag inte en verkstadshandbok..som inte heller liknar min bil. Elschemat ser definitivt inte ut som mitt vad gäller placeringen av prylar..

    Jag vet alltså inte vad som är galet..förutom att topp packningen skall bytas.. (har köpt den plus bultar och hylsa)

    Så då kollar man vad ”nisse runt hörnet” tar för att byta min topp packing (arbetet)..Han vill ha 4500 men har aldrig mekat saab förut..gäsp..

    Ser att de som kan saab..riktigt bra tar 3000 för samma jobb (Trekanten) Så kanske blir det till att hyra ett slå och dra dit..60 mil tor. och få ett bättre jobb gjort av de som kan bilen.

    Hur vet man att en mekare kan saab? tja jag frågade vad han tog för att byta koppling..4000Kr..”det tar ju så lång tid” utan material..
    Haha jag har tagit ur motorn på under timmen..bytt låda på en förmiddag..med hemmabyggd ”kockumskran” Kopplingen på en Og…det är ju en dröm…tar ingen tid ..för det mesta..

    (Lärde mig av ett riktigt saabproffs som bytte min motor och satte i en annan..förde över alla nya delar från kamkedja till oljepump..på 2 timmar..fast han hade riktiga lyftar osv..)

    Så.. jag har läst på..även här..och svär för att man inte bor där någon vettig meckare bor..utan alltför nära storstan..där bilar lämnas in vid disken..dvs man ser inte ens ”sin mekare”. bara räkningen.. (fast det är ju gött att det är nära till MMR)

    Så där står jag..får en annan saab för 6000 men denna är bra..15000 mil, två anmärkningar på bes nyss..och är i nyskick invändigt..

    Tacksam för tips.. har haynes samt ett saabs 900 verkstadsmanual för motor, bränsle, och elsystem.. och alla verktyg för att splitta bilen i atomer förmodar jag..(saknar bara verktyg för att sedan sätta samman den igen.. ) 😀

    #184901

    sebbo
    Deltagare

    Så, om vi reducerar lite text så behöver du hjälp med:
    Topp packnings byte
    Felsökning av startsystem

    Vad mer ingående har du gjort för att se om du har tex gnista? När du drar runt motorn och sen plockar ur stiften, är dem blöta? Om inte kan man börja koncentrerar sig på bränslet medans om dom är blöta är det tändningen.
    Hur ser oljan ut? Har du grädde eller är den svart och fin?

    #184902

    gustavh
    Deltagare

    Och vad har du för motor? 8v eller 16v, turbo eller sugis?

    #184904

    plankan
    Deltagare

    @gustavh wrote:

    Och vad har du för motor? 8v eller 16v, turbo eller sugis?

    Står vist längst ner 😉

    #184905

    longjohn61
    Deltagare

    Vart i vårt avlånga land bor du,kanske du kan få hjälp av nån här som bor i närheten 😉
    Bilder på pärlan ❓

    Mvh Nisse

    #184911

    mike_meck
    Deltagare

    Hmm trodde det visade sig var jag bodde..sorry..mellan Malmö och Svedala ”på landet”.
    Vart skriver man det?

    Det jag behöver är tips, som jag skrev..vadsomhelst som kan få bilen på rull, från vakna mekare, till ”har du kollat…”
    Då jag är stående nu, har jag ju ingen aning ens om vad jag behöver hjälp med. Bilen funkade med läckande topp (svag färg i exp), men högt tryck så där är ett fel..packningen är kass.
    Inget vatten i oljan, men lite olja i vattnet.

    Men jag kör alltså hem, parkerar, skall till verkstad dagen efter för att byta en led…trodde jag.

    Jag har bara kollat alla säkringar..lite slangar..bytt batteri..kollat stiften..som innan stod lite för öppna..de var torra men rena, ingen sot eller så.
    Har inte kört runt motorn och kollat gnista..bor på vischan och med käpp hinner jag inte dra runt den och sen kuta fram fort nog.. 🙂
    Kom idag på att jag har en startknapp nånstans..fjärrstart..om jag hittar den skall jag kolla stiften.

    Men som sagt..jag är ganska grön vad gäller insprutning!!!!

    Fattar att samma gäller här..tändning och bränsle..de e bara de, att när jag följer kartan i manualerna pratar dom om en helt annan bil…så jag hittar inte ens reläet till bränslet eller diagnosuttaget där jag kan räkna blink..

    Att sen jag är i samma skick som bilen dvs svårstartad, gör inte saken bättre..saker och ting tar sin tid..när man skall hitta en lucka mellan piller och sprutor och annat mög.
    Jag har kompisar som erbjudit sig låna ut muskler och lyfta av toppen och sånt.. fast för några tusen så får någon annan gärna göra hela jobbet. kan t.o.m. donera min mc till fixaren..inkl hjälm.

    Jag lagar hellre denna bil bra. än skaffar en annan som jag inte vet skvatt om..

    Tack för era snabba svar, so far.. 🙂

    #184915

    longjohn61
    Deltagare

    Börja med 1 tändsystem kolla att allt sitter som det ska har du gnista på stiften om ja så är det ingen fel på det
    om nej kolla om du har gnista på tändkabel som går från tändspolen kan va fel på den.

    Har du provad med startgas ❓ bara för att se om den tänder

    Kolla det först och pilla inte på allt samtidigt det brukar bara bli värre då 😉

    Hör av dig sen

    Mvh Nisse

    #184917

    mike_meck
    Deltagare

    Longjohn.
    Skall ge mig på detta så fort jag kan, och har hittat min fjärrstart.
    Kan kolla om stiften blir blöta innan jag gör detta, så är det avklarat.
    Sedan återkommer jag.

    Tack så länge. 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng