Bilen tvärdog på motorvägen (Saab 900 2.3, -96)

Forum / Övrigt / Allmänt / Bilen tvärdog på motorvägen (Saab 900 2.3, -96)

Forum / Övrigt / Allmänt / Bilen tvärdog på motorvägen (Saab 900 2.3, -96)

  • Författare
    Inlägg
    • maj 21, 2008 at 09:02 #17950

      När mekanikern sen tittade på kompisens bil sa han att det förmodligen var tändningen som gått. Detta innebar att startmotorn slagit till vilket i sin tur innebär att svänghjulet fått sig en kyss så att det var skroten nästa.
      Någon som vet om det ligger nån sanning i detta el har nåt bättre förslag?

      Det var varifall inte kamkedjan som gått.

      Om det nu blir skroten, får man plats med skinnstolarna i min 95a? 🙂

      Mvh

      Christer

        maj 21, 2008 at 09:58 #121995

        ja vad ska man säga? tändningen gått? är det ett vedertaget uttryck från en “bilmekaniker” eller vad? Om nu det är kajko i tändningslåset så startmotorn gått i ingrepp så brukar väl startmotorn lida mest och fullständigt varva sönder. Har aldrig hört att nån motor skulle lägga av bara för det men det är klart om den fastnar ute och låser motorn så visst.
        Man lär nog veta lite mer för att säga nånting, går motorn runt nu? Slår starten till nu? Låter det normalt/onormalt?

          maj 21, 2008 at 12:45 #122003

          Det var en bilmekaniker som gjorde uttalandet. Om han menade tändningslås el tändmodul el vad vet jag inte.
          Kompisen har varit ute och provat starta. Kontrollamporna tänds men inget händer, knäpptyst.

          Mvh

          Christer

            maj 21, 2008 at 12:50 #122005

            en såm pärla måste gå fixa, du kan köpa mina elstolar från 900:an min!

              maj 21, 2008 at 13:08 #122011

              Tackar för erbjudandet men han bor snett över vägen så det blir nog lättare så 🙂

              Mvh Christer

                maj 21, 2008 at 13:36 #122013

                Jag är inte så bevandrad i nyare SAAB:ar men minns att tändkassetten la av på motorvägen på min 9-3 Aero (01). Det luktade bränd bakelit och den var tvärdöd. Bärgning till verkstad byte kassett och så ut och åka igen! Gick på garantin. De nämnde att detta var ett vanligt fel. De nämnde också att om man hade otur kunde katalysatorn gå sönder. Kanske kan det vara ett spår?! Borde gå att plocka på en skrot och testa.
                ///Harald

                  maj 21, 2008 at 14:01 #122015

                  Luktar lite DI om det.. Är inte många skruvar att plocka ur för att lossa den, torx x 6? Eller om det är 8. Låna från någon annan bekant? Se bara till att få rätt modell, annars händer inget.. 😉

                    maj 21, 2008 at 18:20 #122029

                    Sitter ingen DI på en ng900 med sugmotor.

                      maj 21, 2008 at 18:51 #122034

                      Redan på 9k -91 sitter röd DI, är det inte samma sak på 900? Eller ska jag kalla det tändkassett istället?

                        maj 21, 2008 at 18:56 #122036

                        Vet inte hur det är med -96, på -94 med sugmotor är det ingen di i alla fall. Nu var det inte det jag ville utan ställa en fråga. Är det den 900:an som är till salu på blocket? I så fall blev jag lite intresserad, den ser ju bra ut på bilden.

                          maj 22, 2008 at 02:37 #122054

                          Det är vanlig fördelare på ng900 med sugmotor = ingen DI/tändkassett.

                            maj 22, 2008 at 08:59 #122059

                            Där ser man.. =) Då har jag lärt mig nåt mer. Då låter det ännu dummare med “att tändningen gått sönder” å att den inte går att rädda. 😀

                              maj 22, 2008 at 10:35 #122060

                              Ärendet har fått en snabb lösning..om det blev bra vet jag inte men om kompisen är nöjd är jag nöjd…

                              Mekanikern har visst gjort nån mer undersökning av bilen, man skulle som första steg bli tvungen att byta tändningslås och lite andra grejor. Det skulle sluta på ca 5000kr utan vetskap om att detta var det enda som felade.
                              Bilen har gått 28000mil och han skulle kanske fått 12-13000 om han sålde den privat i normalt “felfritt” skick.

                              Det slutade med att en man av arabisk härkomst kom och köpte bilen som den stod. Hyfsade alu-fälgar, skinninredning och nytt turboavgassystem. Pris:betydligt billigare än 13000.
                              Bilen hann aldrig ut på Blocket. ‘
                              Nämnas kan att kompisen inte :jobbar: själv och ogillar att hålla på “å klödda” med problembilar.

                              Mvh

                              Christer

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.