BLAUPUNKT Nostalgianläggning till en 9000!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / BLAUPUNKT Nostalgianläggning till en 9000!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / BLAUPUNKT Nostalgianläggning till en 9000!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 23, 2009 at 18:25 #20833

      Hej på er alla igen.

      Har fått för mig att jag ska sätta ihop en BLAUPUNKT [color:#3333FF]O[/color] anläggning från c:a 1987 för att sätta i en framtida 9000.

      Det kommer att ta lång tid att samla ihop alla nödvändiga komponenter till en stor komplett anläggning.

      Förebilden till detta är en saab 9000 turbo, som far lånade hem från SAAB c:a 1987. Den var utrustad med en demo-anläggning från BLAUPUNKT [color:#3333FF]O[/color]. Den var en av de första jag såg med CD-spelare. Jag var hänförd av renheten i ljudet.

      Om man tittar i tillbehörskatalogen från 1987 finner man både CD-CARTRIIDGEspelaren och kassettradion från BLAUPUNKT [color:#3333FF]O[/color].

      Det är med andra ord saab tibehör vi pratar om.

      Kom gärna med tips och leta gärna igenom era gömmor efter sådant jag kan tänkas behöva.
      Jag kommer att återkomma med vad det är mer exakt.

        september 23, 2009 at 18:53 #145731

        AHHH var det inte Blaupunkt som hade en svanhals equalizer oxå? Minns jag provlyssnade en demonstrations 9000 med Blaupunktanläggning där Blaupunkt delat upp stor högtalarmembranyta i flera mindre högtalare. Minns det bland annat satt 6st högtalare i varje dörr; diskan, mellanregister och 4 stycken basar. E fånigt besatt själv av gamla bil-HiFi prylar och drar på mej låda efter låda med Clarion component stereoprylar. Håller även på att skaffa mej en rejäl Marantz (4-kanals) hem-stereoanläggning en sån man bara kunde drömma om förut *LYCKA*
        På Tradera finns annars en Originalbandare (Clarion) och slutsteg (Nokia) till senare 9000. Alltså den modellen med separat Cd i samma modell som kassettradiodelen.

          september 23, 2009 at 19:17 #145733

          Hej hotrodder. Angående hemma-stereo, så har jag fått tag på Den resievern som startade effektkriget på 70-talet, nämligen den eminenta ” PIONEER SX-1010 ” från 1974 och även tillhörande kassettdäck ” PIONEER CT-F 7171 “.
          Dessa var några bland PIONEER’S dyraste komponenter 1974-75.

          Kolla upp dessa på nätet vet ja.

            september 23, 2009 at 19:21 #145734

            Köpte igår den cd-spelare, BLAUPUNKT [color:#3333FF]O[/color] CDP 05, som figurerar i tillbehörskatalogen från 1987 för 450:-
            & då ingick även ett fint Concord slutsteg.

            Orginalkartonger & en massa läsning ingick.

            Allt i optiskt nyskick.

              september 23, 2009 at 19:24 #145735

              Bra att clarionen kommer till nytta. Blaupunkt hade en otroligt fin och dyr stereo som hette Berlin. Denna var utrustad med svanhals där radion sköttes, separat radio enhet som monteras dolt, ett slutsteg samt en lös bandare.

              1982 kostade denna anläggning ca 9000 kr!!!!!!! De första Berlin anläggningarna hade mikrofon och möjlighet att spela in på, dessa kom redan runt 1973.

              Runt 1988 kom det en ny variant på Berlin, den ser ut som en “vanlig” bandare, lika som Montreal, Heidelberg mfl.

              Såg en ny sådan i kartong på Tecno Classica i Essen i våras, pris 8000 kr.

              Jag har själv samlat på mig lite Berlin delar, skickade en komplett anläggning till Blaupunkt i Tyskland för renovering, var tänkt att sitta i min porsche 944 turbo. Tyvärr finns det inte delar längre för att fixa till dem.

              Berlin anläggningarna var ofta tillval i Porsche BMW och Mercedes.

              Clarion har ju oftast varit synonymt med SAAB, men en Blaupunkt har ialla fall en garanterat bättre radiodel.

                september 23, 2009 at 19:36 #145737

                det är just den senare berlin radion efter 86 som är intressant

                  september 23, 2009 at 20:31 #145742

                  inte en ny för 8000 givetvis, utan en bra begangnad.

                  Även interfacet mellan apparaterna är av intresse

                    september 23, 2009 at 21:09 #145743

                    BLAUPUNKT [color:#3333FF]O[/color] är väl just nu det hetaste märket på marknaden vad jag förstår.

                    De andra märkena syns inte alla nästan i media.

                      september 24, 2009 at 08:05 #145752

                      Hoppar in lite med Clarionfunderingar.

                      Jag har en Clarionanläggning i min cab som ser ut enligt bilden i länken. Jag har dock equalizer i det nedre facket med förstärkaren monterad bakom denna, jag saknar dock förlängningskablarna för att kunna koppla ihop denna med huvudenheten.

                      Någon som vet vart man kan få tag på sådana kablar?
                      Någon som vet om det går att ändra kanalsökningen från USA steg till europasteg?

                      http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2836/3081/32089040006_large.jpg

                        september 24, 2009 at 08:37 #145753
                        David Wännström wrote:
                        Hoppar in lite med Clarionfunderingar.

                        Jag har en Clarionanläggning i min cab som ser ut enligt bilden i länken. Jag har dock equalizer i det nedre facket med förstärkaren monterad bakom denna, jag saknar dock förlängningskablarna för att kunna koppla ihop denna med huvudenheten.

                        Någon som vet vart man kan få tag på sådana kablar?

                        Är det inte en vanlig DIN-kontakt ?

                          september 24, 2009 at 10:08 #145760

                          USA till Europa steg på radion är inte möjlig på din modell.
                          Det kom först på den modell som kom 1992

                            september 25, 2009 at 07:44 #145802
                            Hotrodder wrote:
                            Är det inte en vanlig DIN-kontakt ?

                            Jag tror inte det är det, minns inte hur den såg ut exakt men det är bra många anslutningar i den. När jag öppnade kontakten för att kolla hur den var så var det olika grovlekar på ledarna då matning till equalizern även går i den kabeln.

                            Daniel Eliasson wrote:
                            USA till Europa steg på radion är inte möjlig på din modell.
                            Det kom först på den modell som kom 1992

                            OK, då vet jag 🙂

                              september 25, 2009 at 09:51 #145809

                              Till David Wännström:

                              Det kan hända att jag har en sådan kabel du söker.

                              Är det bara ett din uttag på eq’n? finns det inte också ett uttag för el (2-poligt)?
                              Fota av detta & posta här så ska jag se vad som gömmer sig i mina lådor.

                              Jag misstänker att din-kabeln är 8-polig, stämmer det?

                              Men som sagt jag behöver fota för att se vilken utformning stiften har i hylsan.

                                oktober 1, 2009 at 09:18 #146042

                                Sent svar men jag har glömt bort att fotografera men igår blev det en dålig mobilbild.

                                Som synes så är det två “DIN kablar” som går ned till equalizern. Eller rättare sagt, en kabel går till equalizern och den andra går till förstärkaren som sitter monterad i bakkant på equalizern. Dessa är tolvpoliga men man kan se att den ena av dessa inte utnyttjas fullt ut. Matning till equalizern är via “DIN kabeln”.

                                Dessutom går två kontakter (de skall inte sitta ihop med varandra som på bilden) till förstärkaren med matning och högtalarkablar men dessa är ju lätta att skarva.

                                  oktober 1, 2009 at 10:07 #146043

                                  då kan jag nog tyvär inte hjälpa dig.

                                  Jag har inte det du söker.

                                  Men ett tips är att höra med Svenska Clarion 08-609 04 80

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.