Blött i motorrummet – Vad är normalt?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Blött i motorrummet – Vad är normalt?

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-18 19:05 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5086
    Dicst
    Deltagare

    Alla vet vi att det kan bli blött kring förgasaren. I sommars snubblade jag över två trimmade tt saabar som slöade ner allt som fanns i dess närhet. En trippelförgasarmotor och en enkelförgasare. Bägge hade stora halsringar och delvis öppnad luftburk. Tog man en repa utan huv fick man ha torkarna på för att se ut(!).
    Naturligtvis handlar det bl a om bestyckning, men till saken hör att jag själv kört ett antal egna och andra trimmade apparater med stora förgasare och halsringar på, bl a PII 44, och har aldrig upplevt detta bekymmer i motsvarande paritet.
    Min fråga blir därför; Hur såg det egentligen ut på tiden det begav sig? Var detta ett vanligt bekymmer på tävlingssaabarna? Har någon aktiv tävlande liknande erfarenheter från dagens tävlingsmotorer?

    Med vänlig hälsning,
    /D

    #36391
    hubbe
    Deltagare

    Dicst:

    När motorn har höga insugningstider (140-150°), så blåser den vid låga varv mycket bränsle tillbaka. Jag tycker det bliva ännu mer, när tändingen stå fel.

    Hubbe

    #36407
    Dicst
    Deltagare

    Ja, den enkelförgasaren har bl a haft bekymmer med tändningen, men det är inte det enda orsaken. Det är något mer spök där. Den är trimmad enligt anvisningar och det är inga vansinniga porttider.

    Trippelförgasaren däremot var byggd av en välkänd trimmare enligt den gamla skolan och den gick rent och bra när man väl hittat rätt med bestyckningen. Garanterat höga durationer på alla portar, men trots det så blötte den ner mer än vad jag är van att se. Det kan bero på massa saker, t ex glappiga förgasare etc.

    Frågan kvarstår alltså; Hur såg det ut när ”proffsen” tävlade med sina bilar på tiden det begav sig med liknande trimningsgrad och fräscha grejer? Var det en dusch av oljeblandat som dränkte även de bilarna som var riktigt hårdtrimmade, eller var det mer ett lätt moln av oljedimma?

    #34000
    ulf g andersson
    Deltagare

    Hej
    Enl min vän ”Stig i diket”, fuktade det även på 60-talet. Han brukar nog säga att det var lite som ” bensinen” stod som en fontän ur förgasaren- vi hade tur att det inte tog eld”, detta gällde troligen lanciaförgasare. Dessutom körde man inte så sällan utan någon som helst luft burk. Åtminstone har jag en bild på Sigges kortnos med bara Rampipes.

    hälsn Ulf

    #34021
    hubbe
    Deltagare

    Dicst:

    jag tänker, att Ulf G.A. har besvarat din fråga” Hur såg det ut när ”proffsen” tävlade med sina bilar på tiden”
    B.-E. Ström sa dessutom, att det var värst med otätta nålventiler.

    Hubbe

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng