Bom stopp i styrväxel

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bom stopp i styrväxel

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bom stopp i styrväxel

  • Författare
    Inlägg
    • juli 20, 2013 at 19:25 #7550

      Hej

      Jag tillägnar en del av dessa fina soliga dagar till att renovera framvagnen på min 900 -85. :h

      Ska just till att montera en ny styrväxel och upptäcker till min förvåning att det inte går att vrida över styrväxeln till fullt rattutslag höger (står just nu i fullt rattutslag vänster). Det går varken att vrida på anslutningen till rattaxeln eller dra i styrstaget.
      Jag kan få styrstaget att rör sig max 10-15mm sen tar det stopp.
      För information så ligger styrväxeln lös dvs jag har inte monterat den i bilen ännu.

      Är det någon som känner till att nya/eller renoverade styrväxlar kan ha detta problem om något är feljusterat, fel åtdraget eller om det kan finnas gjutskägg inne i styrservoväxelhuset?!?

      Tacksam för alla svar då jag vill få ihop bilen och ut och köra i det fina vädret 😀 .

      Om någon känner någon styrservoväxelmekare så får ni gärna tipsa också 😛

      Tack på förhand
      Anders

        juli 20, 2013 at 21:22 #57741

        Det krävs bra med kraft att få en “lös” servoväxel att röra sig, om du jämför med den gamla när den är urplockad? Skillnad?

          juli 21, 2013 at 09:36 #57754

          För att få mer kraft har jag använt en polygrip (med lite papper emellan för att skydda splinesen) på den ingående axeln.
          På den gamla så går det att vrida hur bra som helst mellan ändlägena, men på den nya tar det stopp.
          I och för sig är den gamla sliten, men tycker ändå att den nya borde gå att vrida mellan ändlägena 😕

          Ska komplettera med lite bilder…

            juli 21, 2013 at 11:12 #57760

            Utgångsläge fullt rattutslag vänster.
            [/attachment]

            När jag vridit drygt ett kvarts varv så tar det stopp. Tar jag i mer kommer jag slinta med polygripen och riskera att skada splinesen.
            ca kvarts varv från max styrutslag vänster.jpg

              juli 22, 2013 at 07:05 #57773

              det är inte alla styrväxlar som har inbyggda ändlägen utan det sköter stoppklackar och sånt på spindlarna om så har du verkligen vevat ut den i absolut ändläge kanske nån kugge hamnat fel i nån halvskuren ände och fastnat. Prova att dra i staget samtidigt du vrider så kanske det går tillbaks?

                juli 22, 2013 at 09:45 #57778

                Tack Stefan:-),

                Jag ska prova detta.

                Återkommer

                  juli 22, 2013 at 22:01 #57812

                  Provade att dra i staget samtidigt med att vrida och även lirka i staget/stagen men det hjälpte tyvärr inte.

                  Provade att lossa på klämmorna till damaskerna och det visade sig att det hade kommit in fukt och/eller vatten i högra delen av styrväxeln vilket hade lett till att kolvstången hade rostat. Därav bom stopp. :sad

                  Blir till att leta efter en annan styrväxel. 😥

                  Är det någon som har en fräsch styrväxel liggandes?
                  Gärna med stålhuset.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.