borsch vs ngk tändstift

Forum Modellspecifika forum 90/99 borsch vs ngk tändstift

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-14 07:36.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13827

    anonymous
    Deltagare

    hallå undrar en sak har en saab 90 -86
    som går som en dröm gjorde service i höstas olja+filter
    luftfilter och tändstift fick borsch på min lokala meca butik rynka på näsan för jag alltid
    kört med ngk sen bilen var ny tyckte bilen blev slö gjorde service här idag på den blev då ngk stift och döm om min förvåning när bilen blev pigg igen
    vet ju att ngk stiften är saab stiftet nr 1 men vad är det med borsch eftersom den märkbart
    förändrade motorgången

    #92430

    anders jensen
    Deltagare

    Ingen aning om vad det skulle vara för skillnad med Bosch-stiften men jag har samma erfarenhet. På NGK går Saabar mycket bra. Minns när jag tävlade med en dubbelblås V4 på 70-talet, Saab rekommenderade Autolite-stift men min motor var svårstartad som f-n, stiften surade ner sig ideligen och till slut satte jag i NGK med samma värmetal och vips var problemen borta.

    Mvh
    Anders

    #92431

    saab-jonte
    Deltagare

    NGK ska edt vara, punkt slut, många firmor säger att ”just dessa tändstift är bäst på marknaden” jag påstår tvärt om, dom enda stiften jag har haft från bosch är Bosch Super 4 titanium, sedemera monterade i min 9000, dom har nu gått ca 3000 mil och dom ser fortfarande nya ut, livslängden ska tydligen vara mellan 3000 och 5000 mil beroende på körsätt, i allas våra gammla fina hedreliga sugsaabar v4 99 900 så är det i första hand NGK BP6ES som gäller, dessa stift har en överlägsen tändförmåga och går alltid tyst och fint. även BP6ES-R Titanium är att rekomendera ifall man vill köra lite längre på stiften, då är livslängden utan försämmring 2000 mil+. min far gav mig som ovan nämnt en servicesats till min 99:a med stift kablar fördelarlock + rotor filter och olja, allt han gav mig vet jag att det är bra grejjer och har alltid kört med dem förutom stiften

    MANN- Filter
    BOSCH- Fördelarlock + Rotor + Avstörda Kablar
    QAKERSTATE- Oljor m.m.
    CHAMPION- tändstift och torkarblad

    dessa ovan nända saker innehåller Huzells servicekit till saab, varför använder dom Champion stift för? bilen gick bra innan stiftbytet på just NGK. körde en vecka med dom nya stiften mycket motorväg och långkörning under en semester. jag var totalt missnöjd med stiften, motorn gick som en påse nötter, svårstartad och gick inte rent när den stod på tomgång när driftstemp ens uppnåtts…

    vad drar man för slutsats, jag bytte stiften igen till gammla kära (fast nya) NGK BP6ES och bilen gick som en klocka och co2 värdet sjönk med ca 1,0 oo/o vilket är ganska mycket

    då rekomenderas alla som kör äldre saabar att hålla sig till NGK, det gör din saabmotor gott…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng